Z Zodde skrev:
Det har påtalats mååånga gånger, så intet nytt under solen. Det har också påtalats att trots nedlagd svensk KK så har exporten ökat kontinuerligt.
Återkommande tråkigt ältande av kända fakta för knappast tråden framåt.
Känns än mer meningslöst att man istället ständigt duckar när man bes utveckla sagan att Tyskland har skulden till det volatila elpriset halva 2021 å hela 2022 när man de facto var nettoexportör under samma period.
Det är ointressant att Sverige exporterar mer och att Tyskland är en nettoexportör.

Det som är intressant är hur det ser ut när elpriset är högt. Jag bryr mig inte om priset är 10 öre eller 15 öre på sommaren när jag inte förbrukar el. Det jag bryr mig om är ifall priset är 2 kronor eller 15 kronor i november-februari nät jag förbrukar 1500-2000 kWh per månad.

• Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
S Snikholt skrev:
Realistiska… det beror ju på. Om man utgår från att fullt handelskrig utbryter så fort man gör åtgärder som främjar egna landet så är alla förslag utom ökad export och byggande av el-motorvägar från våra vattenverk till övriga Europa protektionistiskt.

Att vara tönt-killen som har en stor fin godispåse och försöker göra allt rätt, och bjuder alla för att få kompisar men bara får kattgodis tillbaka är ingen höjdare.

Edit: och varför Brexit- ön får vara med i samarbetet förstår jag inte alls.
Swexit ser jag inte som realistiskt nej

S
Z Zodde skrev:
Swexit ser jag inte som realistiskt nej
Vem har pratat om Swexit?

• Gilla
jawen
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Det som är intressant är hur det ser ut när elpriset är högt.
Sverige exporterar då också

S Snikholt skrev:
Vem har pratat om Swexit?
Många i tråden. Men hade du nåt realistiskt förslag själv då?

S
Z Zodde skrev:
Många i tråden. Men hade du nåt realistiskt förslag själv då?
Nej, jag är för dåligt påläst.

Men jag räds inte ”dålig stämning”

S Snikholt skrev:
Nej, jag är för dåligt påläst.
Fair enough. Finns tillräckligt många självutnämnda ”experter” i tråden som menar de sitter på lösningen som expertisen inte har ”kommit på” än…

D djac skrev:
Töntigt, vad tror du att kärnkraftverket på bilden ger för effekt, vad tror du 100 såna ger för effekt?

[bild]
Töntigt? Eftersom man ser strålskyddsblock så är det en större generator på minst 500MW.

Postade tidigare vad de tyska stängda reaktorerna gav

Brokdorf 1 PWR KWU Shut down 1410MW 31 Dec 2021
Grohnde 1 PWR KWU Shut down 1360MW 31 Dec 2021[54]
Gundremmingen C BWR BWR-72 (KWU) Shut down 1288MW 31 Dec 2021[54]
Emsland 1 PWR Konvoi [de] (KWU) Shut down 1329MW 15 Apr 2023
Isar 2 PWR Konvoi [de] (KWU) Shut down 1410MW 15 Apr 2023
Neckarwestheim 2 PWR Konvoi [de] (KWU) Shut down 1310MW 15 Apr 2023
https://en.wikipedia.org/wiki/Nuclear_power_in_Germany

Lägger man till R1 och R2 så har man då tagit bort 10000MW från elmarknaden och inget trovärdigt sätt att ersätta volymen. Kan ju bara bli en dysfunktionell marknad!

L lbgu skrev:
Problemet är att EI och en stor del av nätägandet är samma. Nämligen staten. Så vill staten att Vattenfall ska dra in mer pengar till statskassan utan att behöva höja någon skatt så är det ju bara för EI att låta nätbolagen ta ut mer pengar. SÅ att tro att det är något oberoende när det gäller EI är oerhört naivt.
Vad räknar du som "en stor del" av nätägandet?

Du får för övrigt tro på vilka konspirationsteorier du vill. Har du något belägg för att det skulle gå till på det sätt du beskriver?

D
P paralun skrev:
Töntigt? Eftersom man ser strålskyddsblock så är det en större generator på minst 500MW.

[länk]

Lägger man till R1 och R2 så har man då tagit bort 10000MW från elmarknaden och inget trovärdigt sätt att ersätta volymen. Kan ju bara bli en dysfunktionell marknad!
500MW x 0=?

• Haha
kashieda och 1 till
  • Laddar…
S
P paralun skrev:

[länk]

Tror han menade att den just där och då ger 0 MW.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
S
Z Zodde skrev:
Fair enough. Finns tillräckligt många självutnämnda ”experter” i tråden som menar de sitter på lösningen som expertisen inte har ”kommit på” än…
Men förslag på lösning är ju att ställa ultimatum - fixa era jäkla problem, inrätta flera elområden, starta nedlagda KK gör vad fan ni vill men vi kommer inte tolerera denna volatilitet. Ni har 2 år på er sen lägger vi exportbegränsning eller strafftull. Eller både och. Ni är ett I-land. Lös det bara.

• Gilla
karlmb och 3 till
  • Laddar…
Varför menar du att den orsakas av avsaknaden av Tyska elområden. Utan exportledningar skulle vi inte heller ha stabila elpriser.

Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:

Domstol avvisar Vattenfall-projekt​

Mark- och miljödomstolen vid Umeå tingsrätt avvisar den statliga energikoncernen Vattenfall ansökan om att bygga om Juktans kraftstation. Gör om och gör rätt, är beskedet från domstolen.
  • [länk]
  • [länk]
  • [länk]
Jo det var som tusan så slipper vi tjötet om Juktan ett tag.

Och gruvavfallet i Blaiksjön innehållande arsenik är nog inte något man tar en genväg för och att garantera att rena bort arseniken. Sen brukar det vara mycket dyrt att säkert omhänderta förorenade massor.

S Snikholt skrev:
Men förslag på lösning är ju att ställa ultimatum - fixa era jäkla problem, inrätta flera elområden, starta nedlagda KK gör vad fan ni vill men vi kommer inte tolerera denna volatilitet. Ni har 2 år på er sen lägger vi exportbegränsning eller strafftull. Eller både och. Ni är ett I-land. Lös det bara.
Vi är med i EU och där råder frihandel! Alltså är exportbegränsning eller strafftull ej realistiska alternativ.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.