S Snikholt skrev:
Exakt. Det finns spektra i alla frågor.
Från faktaresistenta fossilkramare - miljötalibaner, för att ta det som exempel.

Ytterkanterna ska inte få styra agendor.
Jo men det är ju skillnad på "mobb" i det polariserade samhälle vi lever i.😇

Kompromisslösa gröna har alltid rätt, speciellt från Europa!

S
P paralun skrev:
Jo men det är ju skillnad på "mobb" i det polariserade samhälle vi lever i.😇

Kompromisslösa gröna har alltid rätt, speciellt från Europa!
Det som driver är rädslor - inte någon ”ond” masterplan att ta oss till stenåldern.

Det är beklagligt att det även innefattar rädsla för kärnkraft.

• Gilla
djac
  • Laddar…
S Snikholt skrev:
Det som driver är rädslor - inte någon ”ond” masterplan att ta oss till stenåldern.

Jo nu finns det mycket vettigt i deras tänk förutom kompromisslösheten och verkligheten vi lever i, exempel kärnkraft.

Sedan ska precis allt betalas och nu har man mycket tydligt "kört huvet rätt in i väggen", ref Tyskland, tyvärr vägrar man ge sig och det kan bli än värre.

Men sossar är pragmatiker så det finns ett litet hopp ändå för Europa.

D
S Snikholt skrev:

Absolut, det är därför lätt att identifiera populisterna bland våra politiker, de pratar alltid överdrivet om hur dåligt det är nu och ofta om hur bra det var tidigare, det är nästan alltid osant men de spelar på det man genom empiriska studier kommit fram till (bla Kahneman) att "losses feel about twice as painful as equivalent gains feel pleasurable".

Så när vår minister säger att vi har elbrist och hotar med nedstängningar osv så kallar hon på de grundläggande förlusträdslorna hos de som inte vet bättre. Det är en manipulation som, inte helt förvånande i sammanhanget... , används flitigt av sekter och religiösa samfund.

Genom bildning höjs motståndskraften.

• Gilla
Snikholt och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det kanske finns något lite intresse här för folk att börja få lite koll på naturgas-situationen i Europa.

Såhär ser det ut, lite grovt, med nätverket av pipelines för naturgas i Europa.
[bild]
Vi kan se att det finns två pipes från Algeriet genom medelhavet, en angör Spanien, den andra Italien.
Sen har Norge några pipes till olika ställen i Europa.
Sen har (hade) vi alla rör österut, Nordstream 1 och 2 i Östersjön, Yamal genom Belarus, Sen tre genom Ukraina, varav en viker ner söderut, går inte till Centraleuropa.
Sen en från Turkiet.
Nu är ju ca hälften klippta (och ryssland har väl båtar som drar ankare efter sig och försöker hitta på de norska rören kan jag tänka mig).
Så det har ju ändrat Europas energiläge våldsamt.

Sverige, Norge och Finland, har vi stamnät, elektiskt transmissionsnät som fraktar vår energi till andra delar av landet, vi har t.ex. 12 st ledningar mellan norr och söder, 8st på 400kV.
Europa har mycket av sin energitransport i form av gasnät, det gör att deras problem är annorlunda än våra.

Jag kan kasta upp en karta till, som visar något mer detaljerat lite mer av gasnätet.
[bild]
Som den uppmärksamma ser, så har vi även i Sverige lite av det Europeiska gasnätet, i sydvästra Sverige.
Jag har faktiskt varit och kikat lite snabbt på en liten "station" för gas i smålandsstenar-trakten.
Jag vet inte riktigt vad det heter det jag kikade på, eller vad för uppgift det hade, kanske för att pumpa gasen vidare, eller bara för service och kontroll, eller om det kanske var ett ställe där det grenades av till någon förbrukare. Tog tyvärr ingen bild heller.
Du får kanske börja en ny tråd kring gasnäten också. Utvecklingen av den lilla delen i SE är intressant med många element från de andra trådarna här på energi och framtidsplaner utsatthet mot angrepp SPF osv.

Stationstypen du såg där är tryckreglering mellan en nivå i stamnätet ner till vad lokala distributionen kräver i ett område med några industrier och ofta på den tiden lite av bostadstyp i tätorten. Det fanns i gränsen 80-90-tal vittgående planer för den gren du såg en del av. Många sk förtida inkopplingar med gasol i tank i områden häradet 5 mil från sträckningen som främst hade Hyltebruk och Gislaved, Gnosjö som drivande för hur långt det kom i utbyggnad av delen som sticker av från Halland. I nutid har även Limmareds glasbruk anslutits men där har ännu mer i nutid försök med "grön vätgas" kommit till.

Psykologin, marknadstänkandet är lika intressant att skåda lite i retrospektiv från 30-år för gasen i det området och framåt som allt i dina trådar med senaste hype och trender åt alla håll. Inte mycket av framtiden då i form av förtida inkoppling kom till nytta varken för mindre "storförbrukare" eller enstaka små tom villakunder.

Det kan vara kul som siffra bland alla andra som förekommer här att överföringskapaciteten i den minimala svenska delen ligger på samma nivå som vår årsmagasinering för vattenkraft. Jämför då med det ogenomträngliga spindelnät i delar av Europa och hur det ska ersättas. Här hemma kanske främst utsattheten för kemindustrin i norra änden av stammen som är intressant där huvuddelen används.

• Gilla
harka och 4 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Det är en manipulation som, inte helt förvånande i sammanhanget... , används flitigt av sekter och religiösa samfund.

Genom bildning höjs motståndskraften.
Jo den gröna miljösektens manipulationer är klart allvarligt och vissa grupper verkar även stå över lag o ordning.

Tex Robert Habecks lögner till det tyska folket.
https://www.tn.se/naringsliv/37222/...-lurade-de-grona-befolkningen-om-karnkraften/

Men han har väl "städat" i alla digitala arkiv efter mer skit...

• Haha
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
GK100 GK100 skrev:
Det kan vara kul som siffra bland alla andra som förekommer här att överföringskapaciteten i den minimala svenska delen ligger på samma nivå som vår årsmagasinering för vattenkraft. Jämför då med det ogenomträngliga spindelnät i delar av Europa och hur det ska ersättas. Här hemma kanske främst utsattheten för kemindustrin i norra änden av stammen som är intressant där huvuddelen används.
Ja det är en skrämmande mängd fossil energi i Europa (och övriga världen) som ska fasas ut.
Jag brukar deppa ihop lite så fort jag tänker på det.

• Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
D
P paralun skrev:
Jo den gröna miljösektens manipulationer är klart allvarligt och vissa grupper verkar även stå över lag o ordning.

Tex Robert Habecks lögner till det tyska folket.
[länk]

Men han har väl "städat" i alla digitala arkiv efter mer skit...
Du är blind, förblindad av hat?

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
D djac skrev:
Jag tyckte "tysklands-tourettes" var en passande beskrivning...

• Gilla
  • Älska
  • Haha
kashieda och 6 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Inte alls mer än förakt över den stora dumheten som man myckelt enkelt kunnat genomskåda med logik och fakta. Nu står vi där med en citat Norge dysfunktionell elmarknad.

Tyvärr händer det nog inte se mycket förrän vi har facit från det tyska rysarnyvalet, 23/2.

https://www.politico.eu/europe-poll-of-polls/germany/

Sen i Bryssel verkar det gå i tomgång och man tar de långt hängande frågeställningarna och avvaktar tyska nyvalet.

https://www.euractiv.com/

Men de gröna inkl röda som hängde på har mycket på sitt samvete och situationen vi är i!

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Fördelarna med den typen av tidsserier som @Mikael_L visar här är att han gjort förutsägelser med dem som fallit ut såsom förväntat! För visst kan man körsbärsplocka statistik och visa på samband, men sannolikheten att det stämmer framåt är ytterst liten om man barra hittat ett slumpmässigt samband.

Men Mikaels tjurskallighet i att peka på att det är gaspriset som styr toppriserna har med tiden fått ett allt starkare empiriskt stöd. Man skojar inte bort att decemberpriset i SE3/4 var en tredjedel 2024 jämfört med 2021. Trots avstängd F3.
OK, de saknar inte värde, men det blir något helt annat om man tittar på pris vid hög efterfrågan.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Det kanske finns något lite intresse här för folk att börja få lite koll på naturgas-situationen i Europa.

Såhär ser det ut, lite grovt, med nätverket av pipelines för naturgas i Europa.
[bild]
Vi kan se att det finns två pipes från Algeriet genom medelhavet, en angör Spanien, den andra Italien.
Sen har Norge några pipes till olika ställen i Europa.
Sen har (hade) vi alla rör österut, Nordstream 1 och 2 i Östersjön, Yamal genom Belarus, Sen tre genom Ukraina, varav en viker ner söderut, går inte till Centraleuropa.
Sen en från Turkiet.
Nu är ju ca hälften klippta (och ryssland har väl båtar som drar ankare efter sig och försöker hitta på de norska rören kan jag tänka mig).
Så det har ju ändrat Europas energiläge våldsamt.

Sverige, Norge och Finland, har vi stamnät, elektiskt transmissionsnät som fraktar vår energi till andra delar av landet, vi har t.ex. 12 st ledningar mellan norr och söder, 8st på 400kV.
Europa har mycket av sin energitransport i form av gasnät, det gör att deras problem är annorlunda än våra.

Jag kan kasta upp en karta till, som visar något mer detaljerat lite mer av gasnätet.
[bild]
Som den uppmärksamma ser, så har vi även i Sverige lite av det Europeiska gasnätet, i sydvästra Sverige.
Jag har faktiskt varit och kikat lite snabbt på en liten "station" för gas i smålandsstenar-trakten.
Jag vet inte riktigt vad det heter det jag kikade på, eller vad för uppgift det hade, kanske för att pumpa gasen vidare, eller bara för service och kontroll, eller om det kanske var ett ställe där det grenades av till någon förbrukare. Tog tyvärr ingen bild heller.
Det är utefter den tarmen som går till Stenugnsund som vi kan sätta upp lite gasturbiner som räddar hela Europa samtidigt som vi får drägliga priser ifall SvK gör motköp för den producerade elen de ggr de startas.
Lär ju kosta en bråkdel av flaskhalsvgifterna samma dygn.

K karlmb skrev:
Det är utefter den tarmen som går till Stenugnsund som vi kan sätta upp lite gasturbiner som räddar hela Europa samtidigt som vi får drägliga priser ifall SvK gör motköp för den producerade elen de ggr de startas.
Lär ju kosta en bråkdel av flaskhalsvgifterna samma dygn.
Jo men den stora grundorsaken är de här sex kärnreaktorerna som inte borde ha stängts med ytterst lite logik och fakta som beslutsunderlag.

Brokdorf 1 PWR KWU Shut down 1410MW 31 Dec 2021
Grohnde 1 PWR KWU Shut down 1360MW 31 Dec 2021[54]
Gundremmingen C BWR BWR-72 (KWU) Shut down 1288MW 31 Dec 2021[54]
Emsland 1 PWR Konvoi [de] (KWU) Shut down 1329MW 15 Apr 2023
Isar 2 PWR Konvoi [de] (KWU) Shut down 1410MW 15 Apr 2023
Neckarwestheim 2 PWR Konvoi [de] (KWU) Shut down 1310MW 15 Apr 2023
https://en.wikipedia.org/wiki/Nuclear_power_in_Germany

Sen blev det ju inte bättre av att vi själva stoppade R1 samt R2

Men vi kanske förtjänar det här dysfunktionella elsystemet?

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo men den stora grundorsaken är de här sex kärnreaktorerna som inte borde ha stängts med ytterst lite logik och fakta som beslutsunderlag.

Brokdorf 1 PWR KWU Shut down 1410MW 31 Dec 2021
Grohnde 1 PWR KWU Shut down 1360MW 31 Dec 2021[54]
Gundremmingen C BWR BWR-72 (KWU) Shut down 1288MW 31 Dec 2021[54]
Emsland 1 PWR Konvoi [de] (KWU) Shut down 1329MW 15 Apr 2023
Isar 2 PWR Konvoi [de] (KWU) Shut down 1410MW 15 Apr 2023
Neckarwestheim 2 PWR Konvoi [de] (KWU) Shut down 1310MW 15 Apr 2023
[länk]

Sen blev det ju inte bättre av att vi själva stoppade R1 samt R2

Men vi kanske förtjänar det här dysfunktionella elsystemet?
Fast man kan ju inte jämföra några gasturbiner som kanske behöver köras 500 timmar om året med ett kk-verk som matar ut el till underpris 24/7. Det blir svårt med ekonomin där.
Det går ju att ändra regelverket istället för hur mkt export vi ska tillåta...

tveksamt tveksamt skrev:
Som tur är finns det mer insatta än jag som har det, nämligen EI, och de är de som beslutar om intäktsramen, inte bolagen själva.
Problemet är att EI och en stor del av nätägandet är samma. Nämligen staten. Så vill staten att Vattenfall ska dra in mer pengar till statskassan utan att behöva höja någon skatt så är det ju bara för EI att låta nätbolagen ta ut mer pengar. SÅ att tro att det är något oberoende när det gäller EI är oerhört naivt.

• Gilla
jawen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.