S
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det är jag lite rädd att det stämmer.

Men vår klimatkostnad börjar redan idag bli rätt dryg, och i framtiden när någon miljard människor ska byta livsmiljö till någonstans där det går att bo, t.ex. norra Europa, så kommer det bli dyrt och mycket gnissel.

Det känns som att Nostradamus kanske får rätt även i sina sista profetior till sist.
Det var dystopiskt. Det löser väl marknaden och frihandeln?

• Haha
jawen
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
i framtiden när någon miljard människor ska byta livsmiljö till någonstans där det går att bo, t.ex. norra Europa, så kommer det bli dyrt och mycket gnissel.
Det tror jag inte kommer hända, i alla fall inte av klimatskäl. I vår del av världen är det tidvis kallt och jävligt och man måste huvudsakligen hålla sig inomhus för att medelst externt tillförd energi få en rimlig temperatur att var i.

Skillnaden mot en plats som är varm och jävlig är mindre än man vid första åsyn kan tro.

Så kan man bara få fason på institutionerna i de varmaste länderna så lär de klara av att hantera den extrema hettan med. Går inte det lär deras invånare försöka fly oavsett väder och klimat.

• Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
Mikael_L
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Med lika långa ledtider och liknande kostnader, varför chansa på blåsväder när vi kan ha trygg och pålitlig el? Dessutom är det bättre att exportera ren el till kontinenten än att importera smutsig el. Bygg kärnkraft! 🚀 Eller hur?!
Ja gärna för mig.
Jag är ingen vindkraftförespråkare eller kärnkraftsmotståndare.

Egentligen är jag enormt positiv till all kraft utom kol, olja och gas.

Men mest tror jag att vi väldigt länge kommer ha en rätt diversifierad kraftproduktion, ja som vi har redan idag, men procenten kommer ändras lite under tidens gång.

Och i framtiden, ganska långt fram i framtiden (minst 40 år), så tror jag att solenergi kommer vara människan huvudsakliga energikälla, men främst på nordliga breddgrader uppbackat av något, kanske geotermisk energi, kanske kärnkraft, kanske vattenkraft, eller fortfarande en blandning.
Detta är ju såklart en ren gissning från mig, det var min spåkula.

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
S Snikholt skrev:
Vad är det för produktion som tillkommit, som har gjort våran elproduktion inom landet bättre när det är svinkallt, vindstilla och natt.
Vad e det du inte förstår? Sol/vind gör att vi kan spara vatten (Lyssna på Ted!👍)

• Haha
Snikholt
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det enkla svaret på det är att det inte kommer hända.

Saker kommer förbättras, och andelen fossil kraftproduktion kommer förhoppningsvis minska, men vi ska inte glömma att det är effektivare att exportera klimatvänlig el till Tyskland och Polen än att försöka konvertera stålproduktionen till att vara fossilfri.
Ja så är det nog.

Ett lite annat spår än energiproduktion så inser man att 1,5 C målet är missat. Än värre imo är att USA drar sig ur Parisavtalet och med det följer några av världens största banker och oljebolag + många andra stora företag. På löpande band ger de nu upp sina klimatmål helt. Det var helt enkelt svårare och dyrare att bli nollutsläppare till tex 2035 än vad man trott. Och nu har det politiska trycket minskat.

I kontexten att vi nu har ett ännu viktigare mål 2 C och att många stora spelare kastar in handduken ser det dystert ut,

• Ledsen
Dilato
  • Laddar…
Mikael_L
S Snikholt skrev:
Det var dystopiskt. Det löser väl marknaden och frihandeln?
Nej, den biten måste nog lösas politiskt.

• Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
Januari var den varmaste månaden (igen) som någonsin uppmätts. Och nu är el ninjo över och vi hoppades på en kallare start på året. Så gick det med det. Ser ut som att vi underskattat uppvärmning pga fossila utsläpp.

• Ledsen
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Ulltand Ulltand skrev:
Det är så klart inte antal timma vi importerar som är relevant utan vilken effekt vi behöver importera för att nätet skall vara stabilt.
Sorry, jag missade att lägga till länken, såg jag nu
https://www.byggahus.se/forum/threa...tre-aen-nagonsin.481983/page-527#post-6093920

Det jag svarade såhär:
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag får väl be även dig att först studera detta innehållsrika inlägg först, sen kanske vi inte ens behöver diskutera detta något mer.
edit, sorry glömde inlägget
[länk]

Mikael_L Mikael_L skrev:
Har dom?
Nu påstod du något, jag vill att du verifierar det. Annars var det väl bara påhitt, eller hur?
Cirka 350 av Norges närmare 1800 vattenkraftverk har en produktionskapacitet över 10 MW och varje kraftverk kan vara kopplat till flera vattenmagasin. Totalt sett har Norge fler än 1000 magasin med en lagringskapacitet på omkring 87 TWh, en i siffra värd att ta med till Bryssel. Det europeiska kraftsystemets halva magasinkapacitet finns i Norge.

https://second-opinion.se/norsk-och-svensk-vattenkraft-i-samma-bat/

• Gilla
djac och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det finns ingen risk att något av elnätet behöver stängas ner pga effektbrist.
Absolut ingen risk.
Har du inte varit med de senaste åren? Då kan jag meddela att det är precis vad som skett. Nätbolagen gjorde kartläggning och prioriteringar av vilka samhällen och undantag samt rullande schema för när nedstängningar geografikst.

Hur kan du ha missat det som var topp news i över en månad?

Mikael_L Mikael_L skrev:
Sorry, jag missade att lägga till länken, såg jag nu
[länk]

Det jag svarade såhär:
Bra, Du som är påläst då. Vilken största effekt har vi importerad senaste 10 åren och vilken största effekt importerade säg 1980-2000?

• Gilla
jawen
  • Laddar…
S
Z Zodde skrev:
Vad e det du inte förstår? Sol/vind gör att vi kan spara vatten (Lyssna på Ted!👍)
Ulltand Ulltand skrev:
Har du inte varit med de senaste åren? Då kan jag meddela att det är precis vad som skett. Nätbolagen gjorde kartläggning och prioriteringar av vilka samhällen och undantag samt rullande schema för när nedstängningar geografikst.

Hur kan du ha missat det som var topp news i över en månad?
Fake news kommer de säga.
Sen börja prata om att brist i nätet inte är samma sak.

Varpå någon säger kärnkraften togs bort.

Sen havererar diskussionen igen om import/export frihandel.

Don’t go there

• Haha
karlmb
  • Laddar…
S
Ulltand Ulltand skrev:
Bra, Du som är påläst då. Vilken största effekt har vi importerad senaste 10 åren och vilken största effekt importerade säg 1980-2000?
Popcorn

• Haha
jawen
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
a) du vet öht inte vad jag skriver eftersom du iggar mig sen ett år tillbaka
b) Ingen stat har mig veterligen lagt sig i prisbildningen på Nordpool

Behöver jag påminna dig om att för nåt år sen visste du inte ens vad Nordpool var utan spred allehanda hemsnickrade felaktiga uppfattningar om hur allt funkade…???
a) Du skriver bara skit.
b) Alla de stater som anslutit sig till den gemensamma marknaden har gjort det med vetskapen om de olika förutsättningar som de trott sig ha.
Prisbildningen är marginalprissättning och det var ett av olika alternativ som till sist valdes och var således med i beslutet om hur Nordpool ska fungera. Så du hade fel där också.
c) Du har inte visat att jag haft fel gällande vad Nordpool är, utan enbart ägnat dig åt att försöka förminska mig som har synpunkter på ditt kära Nordpool.
Du älskar att dra fram och visa hur fel folk haft, du har troligen långa excel-sammanställningar om oss alla med inlägg som du tänker plocka fram för att visa hur fel vi haft, och hur lite någon därför ska lyssna på oss istället för DEN STORE BESSERWISSERN alla kategorier.
Du började med att jag trodde Nordpool var ett område, när jag direkt förklarade att det var ett område där elhandeln handlades på en börs som heter Nordpool.
Sedan försökte du med att jag inte visste vem som äger Nordpool, när jag trots allt länkade till en hemsida som hade ej uppdaterad information. Detta var inget hinder för dig att idiotförklara mig och detta trots att det inte hade någon betydelse för mina resonemang ifall själva handelsplatsen eller ej.
Sedan förnekade du att de nordiska politikerna har (ens haft) några möjligheter ens att avgöra vilka förbindelser som ska byggas och finnas över gränserna, något som alla numera förstår är fallet.
Och dessutom att det öht taget skulle kunna ha någon betydelse för priserna de senaste åren i Sverige.
När man ville veta hur det kunde komma sig så kunde du inte ge några förklaringar, men 70% regeln var då rakt inte relevant.
Du är insyltad uppenbarligen i den nordiska elhandeln och försvarar varje angrepp den som om det vore ditt eget barn.
Det är inget fel på den, och allt beror på gaspriserna. Punkt slut.
Det är många numera som visat att det inte alls bara beror på gaspriserna utan en rad olika faktorer.

Du är en mkt ohederlig och direkt otrevlig debattör eftersom du aldrig besvarar de verkliga argumenten utan istället klamrar kvar vid vad du hävdar är "allvarliga faktafel" i all oändlighet, spelar ingen roll hur mkt någon visar att faktafelet inte har relevans för diskussionen, du har banne mig rätt i allafall!

Du påminner om familjen Anderssons dryga norska granne. (Även om jag tvivlar på att du har lika mkt pengar)
Så nu återgår jag till att ignorera norgetrollet.

Redigerat:
  • Haha
  • Gilla
jawen och 1 till
  • Laddar…
Du nämner INGET om hur stor RISKEN var! (Och det var frågeställningen) 0,1%? 0,01%?

Tror den är mindre idag än nånsin…

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.