Mikael_L Mikael_L skrev:
Vi klarar det bättre än förut, så du får gärna köra på din definition om du vill, för det betyder fortfarande att den Svenska elproduktion är bättre än någonsin.
Men visst, 2024 blev vi tvungen att importera ca 20 fler timmar än 2023, men så få timmar som 2023 har vi aldrig behövt importera.
Och vi importerar alltså mellan 100 och 200 timmar om året nuförtiden, och exporterar under ca 8500 timmar.
Men för 15 år sedan så importerade vi lika ofta som vi exporterade, dvs ca 4300 timmar av vardera.

Hur du kan få det till att vi klarar vårt eget effektbehov sämre - ja det tror jag inte att någon kan förklara.
Du får gärna försöka förklara det själv!
Det är så klart inte antal timma vi importerar som är relevant utan vilken effekt vi behöver importera för att nätet skall vara stabilt.

Jag har inte svaret på det men på 70,80,90, 00 talet hörde jag aldrig om planerade nedstängning av elnätet. Kanske berodde på att det gick lättare att importera då? Eller att vi hade den effekt nationellt som behövdes året runt?

Det senare är vad vi behöver för ett stabilt elnät och samhälle.

D Daniel 109 skrev:
Det är så marknader fungerar. Vi har tex en tämligen ryckig produktion av jordgubbar och tomater. Däremellan fyller vi behovet med import. Det är en funktionell marknad.
Vi behöver egentligen inte något av dessa...och tomater hade vi god inhemsk produktion av året runt tills den svenska elen blev för dyr.
https://www.aftonbladet.se/minekono...-tomatodlare-staller-in-produktion-for-dyr-el

• Gilla
jawen och 1 till
  • Laddar…
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Inte alls! Dock verkar det som att du ibland har lite svårt att hålla isär begreppen men det är helt okej eftersom vi kan alla ha olika perspektiv dvs saknar samsyn. 😊 Men bara för att vi tycker olika är det lite magstarkt att kalla mina åsikter galna. När argumenten sinar börjar ofta personangreppen smyga sig in...

Det var en generell fråga om vem du tror bestämmer avgränsningarna. Ta till exempel förslaget om att slå ihop Stockholm och Mellansverige, var det ett påhitt eller ett reellt förslag?

Så igen, i den här kontexten, vem sitter egentligen på besluten och kan avfärda det som ett 'påhitt' ?
Det här är känsligt för Daniel o Trollet. Dels papegojjar de om att att Nordpool och den gemensamma elmarkanden bara är just marknader, men samtidigt får de problem när de inte kan erkänna att det är staterna och deras regeringar som ger förutsättningarna, än idag, för marknaden.
Och plötsligt är det omöjliga möjligt. Lika mkt som Ebba kan bjäbba i Strasbourg, kan Sverige besluta om ett 5e elområde med tex en flödesberoende flaskhalsavgift. Eller en exportskatt så snart de svenska priserna går över 1 kr tex.

• Gilla
jawen och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Ulltand Ulltand skrev:
Det är så klart inte antal timma vi importerar som är relevant utan vilken effekt vi behöver importera för att nätet skall vara stabilt.
Jag får väl be även dig att först studera detta innehållsrika inlägg först, sen kanske vi inte ens behöver diskutera detta något mer.
edit, sorry glömde inlägget
https://www.byggahus.se/forum/threa...tre-aen-nagonsin.481983/page-527#post-6093920
Ulltand Ulltand skrev:
Jag har inte svaret på det men på 70,80,90, 00 talet hörde jag aldrig om planerade nedstängning av elnätet. Kanske berodde på att det gick lättare att importera då? Eller att vi hade den effekt nationellt som behövdes året runt?
Varenda höst så varnar Svenska kraftnät för alla slags brister, nedstängningar och andra otrevliga scenarier.
De gör bara sitt jobb, de ska faktiskt övervaka och identifiera risker, de ska även hela tiden jobba för att få så mycket pengar och resurser som möjligt till sin verksamhet.

Deras oro blir fina rubriker som säljer tidningar och klick, så klart som fan att alla journalister hakar på.

Vi lever ständigt med risken att vårt elnät brakar ihop, det gjorde det 1983, så det kan såklart hända igen.
Men vi har ett av världens stabilaste WASG (wide area synchronous grid), så jag tror att vi inte ska vara mer oroliga än vad man bör vara i andra länder.

Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Vi har en tänkt fossilfri framtid, som ska inträffa om redan 10-20 år, det är riktigt nära nu.
Det enkla svaret på det är att det inte kommer hända.

Saker kommer förbättras, och andelen fossil kraftproduktion kommer förhoppningsvis minska, men vi ska inte glömma att det är effektivare att exportera klimatvänlig el till Tyskland och Polen än att försöka konvertera stålproduktionen till att vara fossilfri.

• Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
P paralun skrev:
Nej jag förtydliga enbart hur mycket vattenkraft Norge har jämfört med oss.

Sen är ju hela Norge perfekt för vattenkraft med stora fallhöjder ner i fjordarna. Bara att lagra vattnet i stora magasin på högplatån och släppa ner det.
Tycker du verkligen det är givande om du kommer med en kommentar som kan tolkas som ett svar på frågeställningen men i själva verket är nåt helt annat utan att specifikt ange det?

Eller var det kanske så att du TRODDE du svarade men sen insåg att du skitit i det blå skåpet…??😳

Nån av mina engelska vänner undrar vilken är största staden i Norge.

Jag svarar med att största staden i Norden är CPH…

Bidrar jag med nyttig info eller är jag förvillande..?🤣

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Boilerplate4U
Mikael_L Mikael_L skrev:
Behöver vi kärnkraft då? Då är det verkligen dags att börja bygga nu, det är redan nu i princip försent.
Det är aldrig för sent att bygga kärnkraft men ju längre vi väntar desto mer tid har vi att ångra oss! 😉

När man jämför med havsbaserad vindkraft ser man snabbt att kostnaderna för omvandlingsstationer och nätanslutning blir jämförbara. Skillnaden då? Drift, livslängd och tillgänglighet. Kärnkraft levererar stabil baskraft dygnet runt, året om, medan vindkraft är i händerna på vädergudarna.

Med lika långa ledtider och liknande kostnader, varför chansa på blåsväder när vi kan ha trygg och pålitlig el? Dessutom är det bättre att exportera ren el till kontinenten än att importera smutsig el. Bygg kärnkraft! 🚀 Eller hur?! 😉

Redigerat:
  • Gilla
Snikholt och 1 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
ag har inte svaret på det men på 70,80,90, 00 talet hörde jag aldrig om planerade nedstängning av elnätet.
Vi har tragglat om detta förut men ABSOLUT enda gången vi faktiskt haft el ransonering (väldig kort men ändå) var just på 70-talet n

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det enkla svaret på det är att det inte kommer hända.
Det är jag lite rädd att det stämmer.

Men vår klimatkostnad börjar redan idag bli rätt dryg, och i framtiden när någon miljard människor ska byta livsmiljö till någonstans där det går att bo, t.ex. norra Europa, så kommer det bli dyrt och mycket gnissel.

Det känns som att Nostradamus kanske får rätt även i sina sista profetior till sist.

Något har gått galet fel i samhället när elpriset varierar från negativt till 6 kr/kwh och man aktivt planerar för att stänga ner delar av elnätet pga effektbrist och människor tvingas tvätta och duscha mitt i natten av kostnadsskäl.

Men om detta var målbilden för 2025 han man ju lyckats.

• Gilla
  • Haha
jawen och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Z Zodde skrev:
Vi har tragglat om detta förut men ABSOLUT enda gången vi faktiskt haft el ransonering (väldig kort men ändå) var just på 70-talet n
Och ärligt talat var vare sig den eller bensinransoneringen nödvändig.
Men det var ett politiskt budskap, att vi inte tänkte böja oss för OPEC's utpressning, utan hellre sparar oss ur krisen.
Sen ordnade det sig.

K karlmb skrev:
Det här är känsligt för Daniel o Trollet. Dels papegojjar de om att att Nordpool och den gemensamma elmarkanden bara är just marknader, men samtidigt får de problem när de inte kan erkänna att det är staterna och deras regeringar som ger förutsättningarna, än idag, för marknaden.
Och plötsligt är det omöjliga möjligt. Lika mkt som Ebba kan bjäbba i Strasbourg, kan Sverige besluta om ett 5e elområde med tex en flödesberoende flaskhalsavgift. Eller en exportskatt så snart de svenska priserna går över 1 kr tex.
a) du vet öht inte vad jag skriver eftersom du iggar mig sen ett år tillbaka
b) Ingen stat har mig veterligen lagt sig i prisbildningen på Nordpool

Behöver jag påminna dig om att för nåt år sen visste du inte ens vad Nordpool var utan spred allehanda hemsnickrade felaktiga uppfattningar om hur allt funkade…???

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Något har gått galet fel i samhället när elpriset varierar från negativt till 6 kr/kwh och man aktivt planerar för att stänga ner delar av elnätet pga effektbrist och människor tvingas tvätta och duscha mitt i natten av kostnadsskäl.

Men om detta var målbilden för 2025 han man ju lyckats.
Felet är krig i Europa.

Mikael_L
Ulltand Ulltand skrev:

Men om detta var målbilden han man ju lyckats.
Det finns ingen risk att något av elnätet behöver stängas ner pga effektbrist.
Absolut ingen risk.
(Eller jo, om Sveriges fyra kärnreaktorer samtidigt står still under topplasttimmen, då kommer det bli svettigt, men två avstängda har vi redan visat att vi klarar av ganska galant. Det är inte gott att veta ifall prismekanismen kommer bli tillräcklig broms innan vi når 45kr/kWh)

S
Mikael_L Mikael_L skrev:
Vad/varför importerar man då?
Ja jo det var korkat sagt.
Men vad jag menar är att det kan vara planerat bortfall av produktion, dämning etc.
Och låga importpriser

Vad är det för produktion som tillkommit, som har gjort våran elproduktion inom landet bättre när det är svinkallt, vindstilla och natt.

Du har inte svarat på det utan vrider diskussionen till att handla om export/import på årsbasis som en kvittens på att elproduktionen är bättre än förr.

• Gilla
jawen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.