805 496 läst ·
22 107 svar
805k läst
22,1k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Så gaspriset har skulden, men inte den som eldar med gas? Exporterar de för fulla mugga årets alla timmar? Eldar de gas? Förklara digZ Zodde skrev:
Vi klarar det bättre än förut, så du får gärna köra på din definition om du vill, för det betyder fortfarande att den Svenska elproduktion är bättre än någonsin.Ulltand skrev:
Men visst, 2024 blev vi tvungen att importera ca 20 fler timmar än 2023, men så få timmar som 2023 har vi aldrig behövt importera.
Och vi importerar alltså mellan 100 och 200 timmar om året nuförtiden, och exporterar under ca 8500 timmar.
Men för 15 år sedan så importerade vi lika ofta som vi exporterade, dvs ca 4300 timmar av vardera.
Hur du kan få det till att vi klarar vårt eget effektbehov sämre - ja det tror jag inte att någon kan förklara.
Du får gärna försöka förklara det själv!
Jo Norge har dubbelt så mycket vattenkraft än vi. (sen har vi även det här med torrår&våtår)S Snikholt skrev:
"Norge och Sverige är de stora vattenkraftnationerna i Norden. Ett normalår producerar Norge 132 TWh (Terawattimmar=miljarder kilowattimmar) el från vattenkraft. Motsvarande för Sverige är 65,5 TWh (beräknat för perioden från år 1960). Finlands vattenkraft uppgår till 12 TWh under ett normalår, medan Danmark i princip saknar vattenkraft."
https://www.energiforetagen.se/energifakta/elsystemet/produktion/vattenkraft/vatar-och-torrar/
Får leta fram en länk, men jag går på vad min elhandlare har presenterat genom åren.Mikael_L skrev:
Alltså hörsägen från någon som arbetar med elhandel.
Vi har mestadels 1-års magasin. Norge har 4-års. Fakta eller inte - jag har trott på det.
Likaså att kolkraft var billig förut, runt 20Euro och det fanns mycket av den.
Men man importerar väl inte alltid enkom för att det är effektbrist? Så fungerar det inte.Mikael_L skrev:
Vi klarar det bättre än förut, så du får gärna köra på din definition om du vill, för det betyder fortfarande att den Svenska elproduktion är bättre än någonsin.
Men visst, 2024 blev vi tvungen att importera ca 20 fler timmar än 2023, men så få timmar som 2023 har vi aldrig behövt importera.
Och vi importerar alltså mellan 100 och 200 timmar om året nuförtiden, och exporterar under ca 8500 timmar.
Men för 15 år sedan så importerade vi lika ofta som vi exporterade, dvs ca 4300 timmar av vardera.
Hur du kan få det till att vi klarar vårt eget effektbehov sämre - ja det tror jag inte att någon kan förklara.
Du får gärna försöka förklara det själv!
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 327 inlägg
Som vanligt får du allt om bakfoten å svarar på nåt helt annat än vad som efterfrågas.P paralun skrev:Jo Norge har dubbelt så mycket vattenkraft än vi. (sen har vi även det här med torrår&våtår)
"Norge och Sverige är de stora vattenkraftnationerna i Norden. Ett normalår producerar Norge 132 TWh (Terawattimmar=miljarder kilowattimmar) el från vattenkraft. Motsvarande för Sverige är 65,5 TWh (beräknat för perioden från år 1960). Finlands vattenkraft uppgår till 12 TWh under ett normalår, medan Danmark i princip saknar vattenkraft."
[länk]
Eller så vet du inte skillnaden på vattenkraft å MAGASIN (förmåga att spara vattenflödet till optimal tidspunkt)
Jag börjar förstå varför du är i otakt med forumet… du läser en mening å svarar på det du tror är frågan men det blir ofta ”Hästen heter Sverker”😳
Nej jag förtydliga enbart hur mycket vattenkraft Norge har jämfört med oss.Z Zodde skrev:Som vanligt får du allt om bakfoten å svarar på nåt helt annat än vad som efterfrågas.
Eller så vet du inte skillnaden på vattenkraft å MAGASIN (förmåga att spara vattenflödet till optimal tidspunkt)
Jag börjar förstå varför du är i otakt med forumet… du läser en mening å svarar på det du tror är frågan men det blir ofta ”Hästen heter Sverker”😳
Sen är ju hela Norge perfekt för vattenkraft med stora fallhöjder ner i fjordarna. Bara att lagra vattnet i stora magasin på högplatån och släppa ner det.
Ärligt talat börjar jag bli duktigt less på att traggla det som varit.Nötegårdsgubben skrev:
Förstår mig inte på de som försöker slåss mot fakta, som tror att de kan skriva om historien, som inte vill inse att vi redan har facit, alla siffror finns ju.
Medan det riktigt intressanta finns i framtiden.
Vi har en tänkt fossilfri framtid, som ska inträffa om redan 10-20 år, det är riktigt nära nu.
Sverige har framförallt en ståltillverkande sektor som ska skippa användningen av kol, till detta har vi en inte helt oblygsam kemisk industri, gruvindustri, cementtillverkning osv.
Vilken ny energi ska användas till att ersätta allt fossilt här?
Behöver vi kärnkraft då? Då är det verkligen dags att börja bygga nu, det är redan nu i princip försent.
Hur många vindkraftverk blir det annars?
Detta är spännande och hisnande tankar, det kan komma till att Sverige måste nära på fördubbla sin elproduktion i framtiden.
Och kontinentala Europa då?
De har ju inte alls tillgång till den mängd vattenkraft vi har, så de kan inte alls balansera lika mycket vindkraft som vi kan.
Och de har ju minst lika mycket stål och cementtillverkning som ska bli fossilfri, samt som grädde på moset en enorm mängd fossil gas för att värma upp hus och köra spis, ugn och varmvattenberedare på.
Det är inte dåtiden som är problemet, inte heller nutiden (för i Sverige har vi gjort vår hemläxa bra, vi har en enorm egen överproduktion, ja bäst i Europa).
Det är övriga Europa som sitter med svarte petter, men vi kan inte heller sätta oss och lugnt luta oss tillbaka, utan om 10 år ska vi ha minst 50TWh extra elproduktion om året klart.
Visst, det var ju hyggligt. Betyder det att vi efter att vi tagit tag i saken och blivit självförsöjande och Europas största nettoexportör, i all framtid ska behöva återgälda det till länder som inte gör detta? Eller finns det någon form av bortre gräns för kolonialexport av vår el? För en "liberal"?Mikael_L skrev:
Zodde har inte blivit överbevisad på något sätt, det är nog mer du.
Vi kan ta elåret 2009 som exempel, det året nettoimporterade vi stora mängder el, vår egen produktion var rejält under vår konsumtion, och vi importerade faktiskt mer än 5 månader i sträck, varenda timme.
Då var det nog väldigt mycket tur att vi fick köpa billig el från alla möjliga grannländer (gissar på att det var mest Danmark och Tyskland och Norge, ... Finland och Baltstaterna var vid den tiden nettoimportörer av rang).
Ja ärligt talat, du kan ta vilket år som helst före 2012, så var Sverige rejält importberoende, och andra länder ställde upp åt oss och sålde el billigt till oss.
Detta hoppas jag att Snikholt också läste nu.
[länk]
[länk]