805 496 läst ·
22 107 svar
805k läst
22,1k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Köpa Telia idag är en bra affär. Bra utdelning och fin värdetillväxt.J jawen skrev:
Kan bara tala för mig själv, men jag har ju sagt att jag tex. värnar om solidaritet. Men den sträcker sig till mina landsfränder i första hand.Nötegårdsgubben skrev:
Handel med övriga länder är bra, men när den så uppenbart missgynnar oss som i fallet el bör man se om sitt hus.
Nu fokuserar du på…?P paralun skrev:
Du klarar väl av 2 frågor i samma ämne på samma dag?
Du klarar av att diskutera miljöpolitik, bank ID, bankers KYC, telefonväxlar å allt mellan himmel å jord
Då kan du väl också förklara varför du anser det var Tysklands fel med de höga å volatila elpriserna mid 2021 till början 2023 trots att de var nettoexportörer av el å hade varit så i 2 decennier.
Men jag noterar igen att du vägrar å svara på nåt när du målat in dig i ett hörn.
Återigen, det är helt OK att pudla, vi har alla fel emellanåt.
Boilerplate4U
Medlem
· CEO Tomteverkstan Nordpolen
· 2 414 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- CEO Tomteverkstan Nordpolen
- 2 414 inlägg
Jag anser att alla skatter är konfiskatoriska, skillnaden är bara om det är staten som omfördelar eller om det är du själv som får behålla och fördela dem efter eget tycke. Det är samma koncept, bara olika förvaltare!Nötegårdsgubben skrev:
Och på tal om frihet: elhandeln beskrivs ibland som en fri marknad men i verkligheten är den en av de mest reglerade inom EU. Vi har elområden som införts på krav från andra länder, subventioner som snedvrider konkurrensen och nationella interventioner som styr prissättningen. Frihandel? Snarare en administrativ labyrint där vi redan har betalat ett svindyrt inträde och tvingats in vare sig vi vill eller inte.
Boilerplate: Elområden är införda för att det finns begränsningar i nätet. Det hår inte att ha ett pris i hela EU med nuvarande nät, då blir lösningen elområden.
Vilka subventioner du tänker på vet jag inte. Men att man försöker sänka fossil kraftens konkurrenskraft jämför med ett helt oreglerat scenario tycker jag är bra.
Vilka nationella interversioner styr elpriset?
Vilka subventioner du tänker på vet jag inte. Men att man försöker sänka fossil kraftens konkurrenskraft jämför med ett helt oreglerat scenario tycker jag är bra.
Men fortfarande är din teori att samarbete ska bara ske i de områden man tjänar på, om det finns andra delar som man inte tjänar på så ska man klippa den delen av samarbetet.S Snikholt skrev:
Ja det är ingen unik åsikt, den delar du med Trump, putin, Erdogan, AfD, Marie Le Pen, och många andra.
Vad man då missar är att det finns en annan part "på andra sidan", som naturligtvis inte går med på den sortens samarbete, och sen blir alla fattigare och sämre.
Men jag har fattat var din åsikt är nu, du får ha den, vi behöver kanske inte diskutera detta något mer nu.
Boilerplate4U
Medlem
· CEO Tomteverkstan Nordpolen
· 2 414 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- CEO Tomteverkstan Nordpolen
- 2 414 inlägg
Nej, elområden är från början en politisk lösning. Begränsningar i nätet fanns redan innan men elområden infördes som en följd av politiska beslut bla för att uppfylla EU:s konkurrensregler, inte som en teknisk nödvändighet. Annars hade elområden införts långt innan 2011.D Daniel 109 skrev:Boilerplate: Elområden är införda för att det finns begränsningar i nätet. Det hår inte att ha ett pris i hela EU med nuvarande nät, då blir lösningen elområden.
När det gäller subventioner, nationella interventioner mm: läs texten på nytt OCH länkarna! 😉
Så Sverige ska vara isolerat från omvärlden?
De länkar jag gissar att du syftar på att på är inte seriösa, det är ren populism.
De länkar jag gissar att du syftar på att på är inte seriösa, det är ren populism.
Nja du har väl endast delvis pin-pointat min åsikt, din analys är på DaVinci nivå.Mikael_L skrev:
Men fortfarande är din teori att samarbete ska bara ske i de områden man tjänar på, om det finns andra delar som man inte tjänar på så ska man klippa den delen av samarbetet.
Ja det är ingen unik åsikt, den delar du med Trump, putin, Erdogan, AfD, Marie Le Pen, och många andra.
Vad man då missar är att det finns en annan part "på andra sidan", som naturligtvis inte går med på den sortens samarbete, och sen blir alla fattigare och sämre.
Men jag har fattat var din åsikt är nu, du får ha den, vi behöver kanske inte diskutera detta något mer nu.
Men vi kan absolut släppa det.
Att man inte tjänar på vissa samarbeten kan jag köpa.
Men när man blir utnyttjad - nej tack.
I en omvärld där andra ser om sitt eget hus först, inklusive våra samarbetspartners, är det vettigaste att göra detsamma.
Redigerat:
Och nej… nog finns det uppsidor med EU men jag tycker fördelarna är färre än nackdelarna i många fall.Mikael_L skrev:
Men fortfarande är din teori att samarbete ska bara ske i de områden man tjänar på, om det finns andra delar som man inte tjänar på så ska man klippa den delen av samarbetet.
EU har ju taggar mot omvärlden - eller hur?
Jag är inte heller globalist som du säkert förstår.
Ena minuten ska företag (enligt vissa här) naturligtvis maximera sin vinst, det är "tillgång och efterfrågan" som styr & att det är det bästa dvs marknadsekonomi.Mikael_L skrev:
Och andra minuten talar man om "att plocka russinen ur kakan" , som om det vore fult?
Man bör se Sverige som "ett företag", gentemot andra länder eftersom alla konkurrerar med varandra inom i stort sett allt.
Varför skulle inte Norge & Sverige med sin överproduktion fossilfria vattenkraft, kärnkraft & vind/sol försöka "maximera" vår vinst gentemot andra länder utan att belasta "våra anställda" dvs folket?
Detta sker ju redan i företag, & för att nämna ett exempel så får en bankanställd mycket bättre låneränta en "kreti & pleti".
Ni har dubbelmoral tydligen, för jag kan inte se det på annat sätt.
De menar att stater och nationer är hinder för företag och människor att ”be all you can be”.J jawen skrev:Ena minuten ska företag (enligt vissa här) naturligtvis maximera sin vinst, det är "tillgång och efterfrågan" som styr & att det är det bästa dvs marknadsekonomi.
Och andra minuten talar man om "att plocka russinen ur kakan" , som om det vore fult?
Man bör se Sverige som "ett företag", gentemot andra länder eftersom alla konkurrerar med varandra inom i stort sett allt.
Varför skulle inte Norge & Sverige med sin överproduktion fossilfria vattenkraft, kärnkraft & vind/sol försöka "maximera" vår vinst gentemot andra länder utan att belasta "våra anställda" dvs folket?
Detta sker ju redan i företag, & för att nämna ett exempel så får en bankanställd mycket bättre låneränta en "kreti & pleti".
Ni har dubbelmoral tydligen, för jag kan inte se det på annat sätt.
Som om världen vore rosa utan dem.
Ja något i deras filosofi är jäkligt skevt!S Snikholt skrev:
Dom talar ju sig varma om att stora "vinster" inom företagsindustrin & på produktsidan är "som det ska vara" dvs, helt okey & rättfärdigat.
Men sedan när man talar om Sverige som land i en marknadsekonomi, ja då är det tydligen en HELT annan sak enligt dom 🙄