J jawen skrev:
jawen skrev:
Historien visar också att precis alla privatiseringar missgynnar folket, både ekonomiskt & kvalitetsmässigt.

Mikael_L skrev:
Kanske inte alla, jag kan nog räkna upp några som blivit bra.

Zodde svarar

Go dag yxskaft liksom 🙄
Köpa Telia idag är en bra affär. Bra utdelning och fin värdetillväxt.

• Gilla
jawen
  • Laddar…
S
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag tänker på det avsmakligt egoistiska i att säga sig vara för en sak i princip för att sen med full kraft motarbeta det i en enskildhet när man riskerar att förlora på just den detaljen.
Kan bara tala för mig själv, men jag har ju sagt att jag tex. värnar om solidaritet. Men den sträcker sig till mina landsfränder i första hand.

Handel med övriga länder är bra, men när den så uppenbart missgynnar oss som i fallet el bör man se om sitt hus.

• Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo nu fokuserar jag på elröran och där har Vedum klockrent rätt!
Nu fokuserar du på…?
Du klarar väl av 2 frågor i samma ämne på samma dag?

Du klarar av att diskutera miljöpolitik, bank ID, bankers KYC, telefonväxlar å allt mellan himmel å jord

Då kan du väl också förklara varför du anser det var Tysklands fel med de höga å volatila elpriserna mid 2021 till början 2023 trots att de var nettoexportörer av el å hade varit så i 2 decennier.

Men jag noterar igen att du vägrar å svara på nåt när du målat in dig i ett hörn.

Återigen, det är helt OK att pudla, vi har alla fel emellanåt.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
S Snikholt skrev:
Handel med övriga länder är bra, men när den så uppenbart missgynnar oss som i fallet el bör man se om sitt hus.
Mao exakt det som nötegårdaren skrev.
Du gillar samarbete, så länge det gynnar dig.

• Gilla
harka och 5 till
  • Laddar…
Boilerplate4U
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Sen är el dyrt pga. höga skatter. Vissa av dem, som koldioxidskatterna, kan jag sympatisera med, medan de rena energiskatterna är rent konfiskatoriska.
Jag anser att alla skatter är konfiskatoriska, skillnaden är bara om det är staten som omfördelar eller om det är du själv som får behålla och fördela dem efter eget tycke. Det är samma koncept, bara olika förvaltare! ;)

Och på tal om frihet: elhandeln beskrivs ibland som en fri marknad men i verkligheten är den en av de mest reglerade inom EU. Vi har elområden som införts på krav från andra länder, subventioner som snedvrider konkurrensen och nationella interventioner som styr prissättningen. Frihandel? Snarare en administrativ labyrint där vi redan har betalat ett svindyrt inträde och tvingats in vare sig vi vill eller inte.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
S
Mikael_L Mikael_L skrev:
Mao exakt det som nötegårdaren skrev.
…. och mina landsfränder/min nation. Vi konkurrerar med vår omvärld, vare sig ni gillar set eller ej

• Gilla
jawen och 1 till
  • Laddar…
Boilerplate: Elområden är införda för att det finns begränsningar i nätet. Det hår inte att ha ett pris i hela EU med nuvarande nät, då blir lösningen elområden.

Vilka subventioner du tänker på vet jag inte. Men att man försöker sänka fossil kraftens konkurrenskraft jämför med ett helt oreglerat scenario tycker jag är bra.

Vilka nationella interversioner styr elpriset?

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Mikael_L
S Snikholt skrev:
…. och mina landsfränder/min nation. Vi konkurrerar med vår omvärld, vare sig ni gillar set eller ej
Men fortfarande är din teori att samarbete ska bara ske i de områden man tjänar på, om det finns andra delar som man inte tjänar på så ska man klippa den delen av samarbetet.

Ja det är ingen unik åsikt, den delar du med Trump, putin, Erdogan, AfD, Marie Le Pen, och många andra.

Vad man då missar är att det finns en annan part "på andra sidan", som naturligtvis inte går med på den sortens samarbete, och sen blir alla fattigare och sämre.
Men jag har fattat var din åsikt är nu, du får ha den, vi behöver kanske inte diskutera detta något mer nu.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Boilerplate4U
D Daniel 109 skrev:
Boilerplate: Elområden är införda för att det finns begränsningar i nätet. Det hår inte att ha ett pris i hela EU med nuvarande nät, då blir lösningen elområden.

Vilka subventioner du tänker på vet jag inte. Men att man försöker sänka fossil kraftens konkurrenskraft jämför med ett helt oreglerat scenario tycker jag är bra.

Vilka nationella interversioner styr elpriset?
Nej, elområden är från början en politisk lösning. Begränsningar i nätet fanns redan innan men elområden infördes som en följd av politiska beslut bla för att uppfylla EU:s konkurrensregler, inte som en teknisk nödvändighet. Annars hade elområden införts långt innan 2011.

När det gäller subventioner, nationella interventioner mm: läs texten på nytt OCH länkarna! 😉

• Gilla
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
Så Sverige ska vara isolerat från omvärlden?
De länkar jag gissar att du syftar på att på är inte seriösa, det är ren populism.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
S
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men fortfarande är din teori att samarbete ska bara ske i de områden man tjänar på, om det finns andra delar som man inte tjänar på så ska man klippa den delen av samarbetet.

Ja det är ingen unik åsikt, den delar du med Trump, putin, Erdogan, AfD, Marie Le Pen, och många andra.

Vad man då missar är att det finns en annan part "på andra sidan", som naturligtvis inte går med på den sortens samarbete, och sen blir alla fattigare och sämre.
Men jag har fattat var din åsikt är nu, du får ha den, vi behöver kanske inte diskutera detta något mer nu.
Nja du har väl endast delvis pin-pointat min åsikt, din analys är på DaVinci nivå.

Men vi kan absolut släppa det.

Att man inte tjänar på vissa samarbeten kan jag köpa.
Men när man blir utnyttjad - nej tack.

I en omvärld där andra ser om sitt eget hus först, inklusive våra samarbetspartners, är det vettigaste att göra detsamma.

Redigerat:
S
Mikael_L Mikael_L skrev:

Och nej… nog finns det uppsidor med EU men jag tycker fördelarna är färre än nackdelarna i många fall.

EU har ju taggar mot omvärlden - eller hur?

Jag är inte heller globalist som du säkert förstår.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Ena minuten ska företag (enligt vissa här) naturligtvis maximera sin vinst, det är "tillgång och efterfrågan" som styr & att det är det bästa dvs marknadsekonomi.

Och andra minuten talar man om "att plocka russinen ur kakan" , som om det vore fult?

Man bör se Sverige som "ett företag", gentemot andra länder eftersom alla konkurrerar med varandra inom i stort sett allt.

Varför skulle inte Norge & Sverige med sin överproduktion fossilfria vattenkraft, kärnkraft & vind/sol försöka "maximera" vår vinst gentemot andra länder utan att belasta "våra anställda" dvs folket?
Detta sker ju redan i företag, & för att nämna ett exempel så får en bankanställd mycket bättre låneränta en "kreti & pleti".

Ni har dubbelmoral tydligen, för jag kan inte se det på annat sätt.

• Gilla
  • Älska
Dilato och 1 till
  • Laddar…
S
J jawen skrev:
Ena minuten ska företag (enligt vissa här) naturligtvis maximera sin vinst, det är "tillgång och efterfrågan" som styr & att det är det bästa dvs marknadsekonomi.

Och andra minuten talar man om "att plocka russinen ur kakan" , som om det vore fult?

Man bör se Sverige som "ett företag", gentemot andra länder eftersom alla konkurrerar med varandra inom i stort sett allt.

Varför skulle inte Norge & Sverige med sin överproduktion fossilfria vattenkraft, kärnkraft & vind/sol försöka "maximera" vår vinst gentemot andra länder utan att belasta "våra anställda" dvs folket?
Detta sker ju redan i företag, & för att nämna ett exempel så får en bankanställd mycket bättre låneränta en "kreti & pleti".

Ni har dubbelmoral tydligen, för jag kan inte se det på annat sätt.
De menar att stater och nationer är hinder för företag och människor att ”be all you can be”.
Som om världen vore rosa utan dem.

S Snikholt skrev:
De menar att stater och nationer är hinder för företag och människor att ”be all you can be”.
Som om världen vore rosa utan dem.
Ja något i deras filosofi är jäkligt skevt!

Dom talar ju sig varma om att stora "vinster" inom företagsindustrin & på produktsidan är "som det ska vara" dvs, helt okey & rättfärdigat.
Men sedan när man talar om Sverige som land i en marknadsekonomi, ja då är det tydligen en HELT annan sak enligt dom 🙄

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.