Mikael_L Mikael_L skrev:
Vad man då missar är att det finns en annan part "på andra sidan", som naturligtvis inte går med på den sortens samarbete, och sen blir alla fattigare och sämre.
Det här är väl lite där vi är i den nuvarande situationen, där Norge och Sverige har varit parten "på andra sidan" som har varit samarbetsvilliga.

Samtidigt bryter Tyskland helt uppenbart mot andan i elmarknadssamarbetet. Alla vet om att den största obalansen i nuvarande områdesindelning är att Tyskland är ett område, men Tyskland vägrar hårdnackat att anpassa sig där för egen vinnings skull. Dvs de vill plocka russinen ur kakan.

De har inga export eller importhinder. Så det är långt ifrån det ni förespråkar att norden ska göra. Nu är förslag på nya elområden på gång, jag skulle tro att en intelning av Tyskland ingår där.

S
D Daniel 109 skrev:
De har inga export eller importhinder. Så det är långt ifrån det ni förespråkar att norden ska göra. Nu är förslag på nya elområden på gång, jag skulle tro att en intelning av Tyskland ingår där.
Det har ju påtalats att ett extra elområde skulle vara ett handelshinder/ obstruktion av folk här inne

Om du inrättar ett elhandelsområde runt exportkablarna enbart i syfte att sänka priset intern (i övriga elområden) och utan att det faktiskt är motiverat nätmässigt ja.

• Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
S
tveksamt tveksamt skrev:
Om du inrättar ett elhandelsområde runt exportkablarna enbart i syfte att sänka priset intern (i övriga elområden) och utan att det faktiskt är motiverat nätmässigt ja.
Men exportflödena ändras ju inte. Blir inga hinder att varken exportera eller importera.

Är det ett exporthinder att inte bygga kablar?

D Daniel 109 skrev:
De har inga export eller importhinder. Så det är långt ifrån det ni förespråkar att norden ska göra.
Nu är förslag på nya elområden på gång, jag skulle tro att en intelning av Tyskland ingår där.
Ja, det är klart att alla förslag innehåller en delning av Tyskland, men Tyskland har möjligheten att säga nej tack till det nya förslaget och behålla nuvarande indelning och de har gett tydliga indikationer på att de inte kommer acceptera en delning. Det är det jag menar när jag säger att de bryter mot andan i elmarknadssamarbetet.

Sedan tycker jag inte att vi ska börja klippa kablar etc, men tittar man på sånt som att inte förnya kablar eller lägga Hansa Power Bridge längst ner i priolistan så bryter de inte heller mot det lagliga i avtalet. Det bryter förstås i varierande grad mot andan i samarbetet, men den sablar ju Tyskland redan ner.

Det vore förstås himla chict om Tyskland faktiskt införde elområden, men ett förslag i den frågan är värt noll innan det är beslutat och genomfört av Tyskland.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
S Snikholt skrev:
Men exportflödena ändras ju inte. Blir inga hinder att varken exportera eller importera.
Det finns egentligen två problem där:
  • Du följer inte reglerna för att ta fram nya elområdesindelningar.
  • Exportkablarna är inkopplade i noder i nätet, och dessa har oftast 400 kV-ledningar gåendes in i dem. Dvs de kan ta in mer el i noden än vad som kan gå ut genom HVDC-kabeln. Priset kommer då aldrig skilja sig mellan områdena om du inte artificiellt begränsar kapaciteten mellan elområdena, vilket inte heller är tillåtet.
Att Tyskland kan fortsätta att motsäga sig delning beror på att det är den nuvarande konfigurationen. De kan säga nej till ändringar, men de kan inte genomföra vilka andra ändringar de vill på egen hand. Så om vi tycker att förslaget på nya zoner är för dåligt kan vi säga nej till att byta och behålla våra fyra elområden som de är, men vi kan inte på egen hand konvertera tillbaka till ett elområde.
S Snikholt skrev:
Är det ett exporthinder att inte bygga kablar?
Nej, det är det inte. Och därmed inte heller att inte finansiera ersättning av kablar som behöver tas ur drift.

• Gilla
jawen och 1 till
  • Laddar…
S
K krfsm skrev:
Det finns egentligen två problem där:
  • Du följer inte reglerna för att ta fram nya elområdesindelningar.
  • Exportkablarna är inkopplade i noder i nätet, och dessa har oftast 400 kV-ledningar gåendes in i dem. Dvs de kan ta in mer el i noden än vad som kan gå ut genom HVDC-kabeln. Priset kommer då aldrig skilja sig mellan områdena om du inte artificiellt begränsar kapaciteten mellan elområdena, vilket inte heller är tillåtet.
Att Tyskland kan fortsätta att motsäga sig delning beror på att det är den nuvarande konfigurationen. De kan säga nej till ändringar, men de kan inte genomföra vilka andra ändringar de vill på egen hand. Så om vi tycker att förslaget på nya zoner är för dåligt kan vi säga nej till att byta och behålla våra fyra elområden som de är, men vi kan inte på egen hand konvertera tillbaka till ett elområde.

Nej, det är det inte. Och därmed inte heller att inte finansiera ersättning av kablar som behöver tas ur drift.
Tack för ett tydligt svar 👍

Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
En ny smäll för Sverige??

Kollade lite snabbt på 52016DC0860 och utsäkta min franska men WTF är det för fricking tomtar som sitter och drömmer om EU:s utopi "Clean Energy For All Europeans" i dessa dagar?!

Det fjärde energipaketet låter som en fin saga på pappret men för Sverige kan den få väldigt negativa konsekvenser. Här är de tre största problemen som jag ser det:

1. Dyrare el och sämre försörjningstrygghet
Sverige riskerar att bli en nettoexportör av billig el vilket som vanligt leder till höjda priser här hemma. Samtidigt gör ökad marknadsintegration oss ännu mer beroende av andra länders elproduktion, inte direkt idealiskt under våra kalla vintrar.

2. Tuffare regler för skogsindustrin och bioenergi
EU:s krav på hållbarhet inom bioenergi kan sätta käppar i hjulen för svensk fjärrvärme och skogsbruk. När vi redan använder skogen smart varför ska då Bryssel lägga sig i?

3. Ökade kostnader och konkurrensproblem för industrin
Vår energiintensiva industri (som tex stål och skogsbruk) får högre produktionskostnader när nya regler införs och elpriserna sticker iväg. Det här slår ju direkt mot jobb och tillväxt!

Resten då? Mer byråkrati, fler regler och ännu högre krav på energieffektivitet trots att vi redan är ett av EU:s mest energieffektiva länder. Visst, vi behöver en grön omställning men den får inte ske på Sveriges bekostnad som detta förslag innebär!

VAR är våra folkvalda i EU?! Sover de eller?! Sverige behöver en smart energipolitik inte EU:s centralstyrda drömmar!!
Skiten går i linje med dumliberalernas resonemang här.
Och vilka var det som drev på mest att vi skulle med i EU?

S Snikholt skrev:
Kan bara tala för mig själv, men jag har ju sagt att jag tex. värnar om solidaritet. Men den sträcker sig till mina landsfränder i första hand.

Handel med övriga länder är bra, men när den så uppenbart missgynnar oss som i fallet el bör man se om sitt hus.
Ja det är märkligt att detta inte är självklart för vissa. Det pratas om klickar och fraktioner, jag undrar vad en folkomröstning i frågan skulle visa. En liten klick dumliberaler håller Sverige gisslan mot att inte regering faller här också.
Och svamlar bara om baskraft.

• Gilla
jawen och 1 till
  • Laddar…
S Snikholt skrev:
Kan bara tala för mig själv, men jag har ju sagt att jag tex. värnar om solidaritet. Men den sträcker sig till mina landsfränder i första hand.
Men när inputs är förmånliga för Sverige (lågt gaspris 2012-20) å vi har rekordlåga elpriser

Ja då funkar systemet fint å Sverige är nöjda med sina handelspartners.

Men när inputs förändras (krig i Europa å ett gaspris som stiger många tusen %), ja då ska vi ändra systemet?

Hör du inte själv hur falskt det låter.

Påminner om skolgården i lågstadiet. The Bullies bestämde reglerna å så länge de vann var allt ok.
Sen kom nån ny kille i klassen som var bättre, ja då ändras reglerna fort som f*n.

Funkade kanske på lågstadiet men inte i den stora världen.

• Gilla
harka och 4 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nu är förslag på nya elområden på gång, jag skulle tro att en intelning av Tyskland ingår där.
Tyskland är den europeiska industrins motor som driver ekonomin och Europas välstånd framåt.
Med andra ord, om Tyskland vacklar så skadas hela Europa.

Tysklands stora industrier ligger till stor del i södra Tyskland, medan stora delar av elproduktionen finns i norra Tyskland.
Och den som tror att Europas "jätte" kommer acceptera att "skapa" olika el områden, bör nog nyktra till.

Och Tyskland räknar kallt med att vi ska vara med och betala genom att skicka vår planerbara vatten- och kärnkraft till Tyskland samtidigt som Tyskland själva delar med sig av sina både luftföroreningar och höga elpriser från de fossila kraftverken. (Tyskland förbrände 10 000 ton brunkol per timme 2023 för att undvika strömavbrott, & enbart fossil elproduktion i Tyskland är större än hela Sveriges elproduktion)

• Arg
karlmb
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Men när inputs är förmånliga för Sverige (lågt gaspris 2012-20) å vi har rekordlåga elpriser

Ja då funkar systemet fint å Sverige är nöjda med sina handelspartners.
Du vägrar verkligen att ta in att elpriserna i Sverige ALLTID varit låga historiskt!
Tjatar vidare om rekordlåga priser 2012-20 enbart för att gaspriset var lågt!

INSE att Sverige ALLTID haft låga priser historiskt & att du flera ggr blivit ÖVERBEVISAD!

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
S Snikholt skrev:
Det har ju påtalats att ett extra elområde skulle vara ett handelshinder/ obstruktion av folk här inne
Ja, om du då inför påhittade begränsningar i kapaciteten.

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Boilerplate4U
D Daniel 109 skrev:
Så Sverige ska vara isolerat från omvärlden?
De länkar jag gissar att du syftar på att på är inte seriösa, det är ren populism.
Var har jag påstått det? Om du ser några sakfel, påtala dem gärna konkret istället för att avfärda det som populism.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.