805 479 läst ·
22 107 svar
805k läst
22,1k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 323 inlägg
Jag tror du har missförstått det här med bevisbörda. Det var du som påstod något, inte jag. Så dina fantasier om att det var bättre förr förtjänar inte mer motbevisning än de fick. De är dina påståenden och du får försöka bevisa dem själv.J jawen skrev:
Vi har en högre andel ingenjörer bland 25 åringar än bland 65 åringar. Vi har alltså blivit bättre på 40 år. Att andra länder i hög grad hunnit ikapp och också har fler ingenjörer bland sina 25 åringar än vi bland våra 65 åringar är något bra, inte något dåligt.J jawen skrev:
Borde vi ha ännu fler ingenjörer? Kanske. Men vi är oavsett bättre nu än då i den frågan. Och vi ligger alltjämt i världstoppen för exempelvis patent per capita, så om du tror att vi inte är ett ingenjörsland eller inte har saker att vara stolta över nu har du fel.
Naturligtvis är Sverige bättre nu än förr. Jag stör mig förstås jag också på allt från småsaker som att folk inte kan skilja på de och dem till stora som att vi har invandrargäng som spränger varandra, omgivningen och oskyldiga till bitar, men att gå från det till att påstå att en historisk epok på något vis är rosenskimrande när vi med enkel mätdata kan se att saker är objektivt bättre nu – det är ett logiskt tankefel som förtjänar att synas i sömmarna.J jawen skrev:
Vi måste "lida av samma sak".Nötegårdsgubben skrev:
Vi skriver mitt i natten (som inte är konstigt för dig & mig).
Tycker allmänt du resonerar sunt, även om du lutar mot Moderat-tankar.
Livet ska ha innehåll & forum fyller sin funktion.
Hur går det med dammen?
Skogsägare
· 23 323 inlägg
För min del får diskussioner som denna mig att ifrågasätta om jag verkligen tror att utbildningsnivån blir successivt bättre, men så inser jag att det finns normalfördelningar i alla kohorter.S Snikholt skrev:
Framtida generationer kommer förstås klara av att hantera sina problem de med, men att deras lösningar kommer bli revolutionära snarare än evolutionära är nog rätt osannolikt.
Skogsägare
· 23 323 inlägg
Sömn är överskattat. 😉J jawen skrev:
Tack. 🙂J jawen skrev:
Den finns där ute i vinternatten någonstans.J jawen skrev:
Jag uppskattar för övrigt att du försöker ta ner antagonismen några pinnhål. Jag misstänker att ingen av oss egentligen skriver för att övertyga den andre på kort sikt, utan för att visa på ett visst perspektiv för varandra och andra. Och då tror och hoppas jag att det ger mer meningsfull läsning om det skrivs i en anda av att vilja förstå varandra även om man inte är överens.
Eller så hatar de oss bara för all off topic. 🙃
AbsolutNötegårdsgubben skrev:
Jag uppskattar för övrigt att du försöker ta ner antagonismen några pinnhål. Jag misstänker att ingen av oss egentligen skriver för att övertyga den andre på kort sikt, utan för att visa på ett visst perspektiv för varandra och andra. Och då tror och hoppas jag att det ger mer meningsfull läsning om det skrivs i en anda av att vilja förstå varandra även om man inte är överens.
Eller så hatar de oss bara för all off topic. 🙃
Man har en uppfattning från ens egna liv, men det livet är olika för alla.
Personligen har sett det värsta av båda sidor, men livet gör mig ödmjuk.
Inget är lätt
Tror att du & jag har mer "gemensamt" allmänt än 99% av dom som skriver mycket.Nötegårdsgubben skrev:
Vi har vår "problematik", som kanske inte vi lider av men som är "avvikande".
Jag funkar & mår bra ändå
Tolka det som du vill, men jag ljuger aldrig & jag menar inget negativt
Nä du har helt rätt i att det inte var exakt 1/3 av vardera, inte ens riktigt nära.Nötegårdsgubben skrev:
Jag har såklart inga exakta siffror, men jag tror att hyresrätter blev lite överrepresenterade i miljonprogrammet.
Jag tycker dock att det är viktigt att berätta att över hälften av miljonprogrammet blev bostadsrätter och villor.
För det är lätt att glömma.
Min pappa bodde i sådan villa, dvs starkt bekostad av gynnsamma statliga lån, kombinerat med statliga krav på utformning, materialval och teknisk utformning.
Den villan är värd "hur mycket som helst" idag, och ligger i ett ganska "fint område" idag.
Jag tror nästan att den första villan jag bodde i också hade någon släng av slutet av miljonprogrammet.
För vid slutbesiktningen så var det en massa hyschhysch om övervåningen, jag fick absolut inte avslöja något. Ty övervåningen var oinredd, och det var bara lite golvspån synligt närmast trappan, sen var resten dolt av en massa kartonger och bröte (och där var inget golv alls, för planen var att sätta trägolv, men det var inte tillåtet för att erhålla statliga hypotekslån med låg ränta)
Detta huset byggdes av syrrornas pappa och min mamma.
Redigerat:
Till dig kanske. du kan ju vara ägare/delägare.S Snikholt skrev:
Löner till personal, som kanske anställs fler av, och/eller får högre löner för att det går bra (nu är ger inte vinst löner, utan löner konsumerar vinst, jag vet, men går företaget bra så kan löner och vinst öka).
Dessa vinster och löner ger skatter till staten, och de skapar inhemsk konsumtion, som ger fler människor jobb och ytterligare skatter till staten.
Ska man behöva förklara allt för dig?
Tja, ett 300+ år gammalt ekonomiskt system som har lett till att de länder som har använt det mest och mest renodlat har blivit de länder som är bäst i världen, dit resten av hela världens befolkning verkar vilja flytta.S Snikholt skrev:
Jadu, jag hoppas att mina barnbarn är lika smarta som vi, eller åtminstone som jag.
Medlem
· Stockholm
· 4 638 inlägg
Reset sker hela tiden, så det kommer inte ske i framtiden som du tror.S Snikholt skrev:
Väljer vi att hoppa från tuva till tuva så kommer inte en reset, men de som missar sin tuva får sin reset där och då.
Något som du säkert känner igen, annars skulle du inte hänga här.
/W
Hur fan menar du då när du säger att företag bara fyller en funktion för ägarna och kunderna? Det har jag bara hört flumkommunister säga förut.Nötegårdsgubben skrev:
Ja så kan det bli men det är ingen naturlag att ett bolags vinst återinvesteras i den community den verkar.Mikael_L skrev:
Till dig kanske. du kan ju vara ägare/delägare.
Löner till personal, som kanske anställs fler av, och/eller får högre löner för att det går bra (nu är ger inte vinst löner, utan löner konsumerar vinst, jag vet, men går företaget bra så kan löner och vinst öka).
Dessa vinster och löner ger skatter till staten, och de skapar inhemsk konsumtion, som ger fler människor jobb och ytterligare skatter till staten.
Ska man behöva förklara allt för dig?
Mitt resonemang utgick från att det kan vara bra med lägre elpriser i norr för att locka dit investeringar, industri befolkning och arbetstillfällen.
Här påstås det att ca 1/3 blev småhus/villor.Mikael_L skrev:
https://www.boverket.se/sv/samhallsplanering/stadsutveckling/miljonprogrammet/
Men hur fördelningen var på den 2/3 som är kvar ges ingen info om.
Här visar de på att det byggdes aningen fler hyresrätter än bostadsrätter mellan 1961 och 1980
https://www.fastighetsagarna.se/myter-om-hyresratten-vad-ar-sant-eller-falskt/myt-3/
Så det omfattar en dubbelt så lång period som miljonprogrammet.
Här påstås det att 20% byggdes som bostadsrätter, men idag är 32% bostadsrätter (ombildade till BRF'er antar jag)
https://www.victoriahem.se/se-alla-artiklar/vem-ager-miljonprogrammet/
Kanske säkrast att vi förbjuder allt företagande, ägande av företag förbjuds.S Snikholt skrev:
Jag har hört ett rykte om att det kallas kommunism, vad det nu innebär ...
Kanske bättre att locka med lägre löner eller billigare bostäder, eller finare restauranger och kulturliv.S Snikholt skrev:
Det är väl bara att välja fritt vad man vill ska subventioneras för att manipulera marknad.
Då Sverige redan har Europas lägsta elpriser, så tror jag det är betydligt mer effektivt att staten står för halva lönekostnaden för de anställda som subvention ifall man vill locka dit företag.