805 458 läst ·
22 107 svar
805k läst
22,1k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Med ett ”bra” stomnät får hela EU samma elpris.
Har du några evidens på att detta skulle leda till handelskrig - nej det har du inte.D Daniel 109 skrev:
Jättemärkligt att man kan ha straffskatt inhemskt, och det lyfter ingen ögonbrynen för i handelsvärlden. Men om du lägger samma sak till utlandet så blir det handelskrig?
Jag vet straffskatt är fel ord, men passande.
Jo röd-grön flumelhandelspolitik!D Daniel 109 skrev:
Danskarna får väl ordna upp sitt elsystem och lägga en förmögenhet på vätgas och batterier precis som skrivs i artikeln.
Citat Mats Nisson
"– Jag tycker inte att det är Sveriges roll att lösa Danmarks elproblem. Om inte de vill bygga kärnkraft så är det upp till dem, men den kärnkraft som Sverige bygger borde rimligen användas till att minska elpriserna i Sverige, inte i Danmark, konstaterar han."
"Danmark och Tyskland får bygga sin egen kärnkraft, men eftersom de inte vill göra det får de väl lösa det med batterier och vätgas i stället då. Det kan vara lämpligt att prova dessa lösningar i system som redan nu har uppenbara behov av det."
Kostnaden för vätgas och batterier fällde då den tyska regeringen före jul!
Om du har bolag som E.ON eller Vattenfall så kan du vara säker på att intäktsramen kommer att maximeras under perioden 2024-2027. De hade båda "rabatter" till kunderna hösten 2023, dvs de hade tagit in för mycket pengar och behövde sänka priserna för att kravla ner inom intäktsramen.J jawen skrev:
Har du ett kommunalt elnätsbolag eller en ideell förening, så kan det tänkas att de inte tar ut hela sin intäktsram. Jag har inte hittat någon sammanställning tillgänglig om det här, men om man letar så kan man hitta enskilda årsredovisningar (för 2023) som kan indikera om hela intäktsramen använts.
Menar du att vi har problem mad allt vi behöver importera?
Ja, jag likställer el med andra handelsvaror. Varför skulle jag inte göra det?
Allvetare
· Västra götaland
· 10 938 inlägg
Eftersom det inte transporteras lätt på båt finns det inget världshandelspris. Är det en anledning att hindra handel där det fungerar?
Nja, och nej ...D djac skrev:
Dels så skulle man förvisso kunna drömma om att alla elnäten och transformatorstationer skulle vara dimensionerade för att precis alla skulle kunna dra max effekt samtidigt.
Men nu är det inte så, och den infrastruktur vi sitter fast med är 100 år gammal, den kommer inte byggas om till detta drömscenario på under 100 år, även om vi skulle vilja.
Men det är ingen idé att ens tänka så, för det skulle vara lika dumt som att dimensionera avloppsystemen så de skulle klara av att alla i hela staden spolar exakt samma sekund, eller dimensionera väg 83 som trefilig motorväg bara för att det ska kunna vara fullt blås under påskveckan upp till skidorterna.
Det finns alltid en cost/benefit-analys som måste göras, och då kommer det visa sig att man aldrig dimensionerar efter worst case.
Men en poäng har du, det som sätts upp nytt idag, kommer antagligen att dimensioneras lite kraftigare än förr, för nu vet man att vi har en lite annorlunda framtid runt hörnet.
Sen ska vi inte överdriva problemet, när alla personbilar i Sverige har blivit elbilar, kommer de bara dra ca 6-7% av Sveriges elproduktion, så det är ju ingen gigantisk extra påfrestning på lokalnäten vi snackar om.