K karlmb skrev:
Hur gör man på sommaren då, när elpriserna är noll mitt på dan?
På samma sätt. Du har ju ingen uppvärmning att flytta till dagen, men du kan flytta varmvatten och laddning dit, men med effektövervakning enligt ovan. Jag har provkört det själv förra sommaren, det fungerade utmärkt. Har dock stängt av det då jag inte har effekttariff än. Jag var bara nyfiken på hur svårt/lätt det var.

Våren är knepigast. Då kan solen värma mycket på dagen, men fortfarande med kalla nätter. Men som sagt 80% effektivitet räcker väldigt långt. Alla mina försök att komma längre än så har fallerat, det blir snabbt väldigt komplext om man skall ha det perfekt. Det går inte att förutse framtiden, vilket gör att man inte kan optimera pris/prestanda helt.

Det största problemet jag har hittat är bastubad. Det driver uppvärmning med hög effekt under en timme ungefär, det får man helt enkelt se till att lösa genom att slå på bastun på halvtimmen. Men bastubaden blir dyra, så är det. Detta kommer att svida hårt i Norrbotten. Men många där har iofs redan en vadbastu på gården.

S
pacman42 pacman42 skrev:
På samma sätt. Du har ju ingen uppvärmning att flytta till dagen, men du kan flytta varmvatten och laddning dit, men med effektövervakning enligt ovan. Jag har provkört det själv förra sommaren, det fungerade utmärkt. Har dock stängt av det då jag inte har effekttariff än. Jag var bara nyfiken på hur svårt/lätt det var.

Våren är knepigast. Då kan solen värma mycket på dagen, men fortfarande med kalla nätter. Men som sagt 80% effektivitet räcker väldigt långt. Alla mina försök att komma längre än så har fallerat, det blir snabbt väldigt komplext om man skall ha det perfekt. Det går inte att förutse framtiden, vilket gör att man inte kan optimera pris/prestanda helt.

Det största problemet jag har hittat är bastubad. Det driver uppvärmning med hög effekt under en timme ungefär, det får man helt enkelt se till att lösa genom att slå på bastun på halvtimmen. Men bastubaden blir dyra, så är det. Detta kommer att svida hårt i Norrbotten. Men många där har iofs redan en vadbastu på gården.
Hur styr du det hela?

S Snikholt skrev:
Hur styr du det hela?
Hemautomation. Jag kör Domoticz och har logiken i "byggklossar".

Jag har reläer som styr i FLVP, (den genererar VV också) det finns webbinterface till LLVP. Badtunnan har reläer. Laddboxarna har jag byggt själv, de har webbinterface. Jag styr golvvärmen och handdukstorkarna med Zigbee.

Absolut ingen raketteknik att styra grejerna. Det svåra är att skriva "kod" (designa logik handlar det egentligen om) som är tillräckligt enkel.

Jag räknar ut vilka villkor jag styr mot och sedan styr jag sakerna med olika prioriteter. Värme högst, laddning av frugans bil därefter, sedan min bil, sedan badtunnan och därefter kommer resten...

Jag tar dessutom också hänsyn till hur stor huvudsäkring jag har. Jag har satt en gräns på 24A belastning per fas på mina 20A säkringar, det får inte överskridas mer än en minut. Man slår aldrig igång något som skulle gå över 24A. Alla höga effekter styr jag ju (förutom matlagning), så resten kan köra hur det vill.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:

Jag tror dig. Säger du att det går så är jag med på det.
Grejen är bara att inte ens 1% av alla villakunder kommer att orka engagera sig som du och jag. Så de blir förlorarna.
Vi kommer bara sitta där och optimera men knappt spara mer än vi kan idag.
Så vem gagnar detta system?
Om 3% av de värsta effekterna inte sammanfaller längre?
Det är inte direkt osannolikt att dessa 3% inom kort kommer att försvinna av sig själv när även de mest ointresserade elkunderna har skaffat sig en timer eller två bara.
Då blir det inga vinster i ej utbyggt elnät heller.
Jag ser vara barn sitta och skratta åt oss i framtiden. Vad fan höll vi på med? I världens bästa elnät?

• Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
N Nils2018 skrev:
Förr med kärnkraft var nätavgifterna inte så höga och elen mer eller mindre till fast pris.
VA !!!
Har vi slutat med kärnkraft.

• Haha
  • Älska
djac och 1 till
  • Laddar…
S
pacman42 pacman42 skrev:

Jag har reläer som styr i FLVP, (den genererar VV också) det finns webbinterface till LLVP. Badtunnan har reläer. Laddboxarna har jag byggt själv, de har webbinterface. Jag styr golvvärmen och handdukstorkarna med Zigbee.

Absolut ingen raketteknik att styra grejerna. Det svåra är att skriva "kod" (designa logik handlar det egentligen om) som är tillräckligt enkel.

Jag räknar ut vilka villkor jag styr mot och sedan styr jag sakerna med olika prioriteter. Värme högst, laddning av frugans bil därefter, sedan min bil, sedan badtunnan och därefter kommer resten...

Jag tar dessutom också hänsyn till hur stor huvudsäkring jag har. Jag har satt en gräns på 24A belastning per fas på mina 20A säkringar, det får inte överskridas mer än en minut. Man slår aldrig igång något som skulle gå över 24A. Alla höga effekter styr jag ju (förutom matlagning), så resten kan köra hur det vill.
Nice 🙂
men inget för ”Average Joe”

S Snikholt skrev:
Nice 🙂
men inget för ”Average Joe”
Jodå. Men inte på Pacmans nivå.

pacman42 pacman42 skrev:
För 99% av folket är det " lätta" du gör, rena rama "rymden/universium "
Som om du pratar om kvantfysik 😂

Jag är ändå tekniskt lagd, men på helt andra grejer

• Haha
karlmb och 2 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Jodå. Men inte på Pacmans nivå.
Var grym på Asteroider, Puckman & Missile Comand, men hajar nada om det där.
Och skriva kod har jag absolut inget tålamod till.

• Haha
Snikholt
  • Laddar…
J jawen skrev:
För 99% av folket är det " lätta" du gör, rena rama "rymden/universium "
Som om du pratar om kvantfysik 😂

Jag är ändå tekniskt lagd, men på helt andra grejer
Det bör ju komma mängder av bolag som vill hantera detta. Ett par stycken har redan försökt rekrytera mig. Och då visste de inte ens att jag gjort detta innan...

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Det bör ju komma mängder av bolag som vill hantera detta. Ett par stycken har redan försökt rekrytera mig. Och då visste de inte ens att jag gjort detta innan..
Siste man tar med sig flaggan 😂

Stör mig på att nya bolag skapas, när det går till så här.
När Elskling plötsligt dök upp på marknaden, så trodde jag dom skämta.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
J jawen skrev:
Var ett jäkla tjat från dig! ( & ibland nedlåtande, vilket är trist)
Men vet du ens om intäktsramarna är maximerade i dagsläget?

Annars får dom möjligheten att "höja" lite till, så länge det inte går högre än intäktsramarna.
Det blir ju ett jäkla tjat när det sitter folk i andra änden och inte verkar ta in vad som skrivs.
Intäktsramen är satt tom. 2027. Där finns en siffra för alla nätägare.
Effektavgiften som har/ska införas får inte höja kostnaden till kund, det är också klart. Ändå verkar detta svårt för en del att förstå.
Vad tycker du själv att man ska göra när det återkommande kommer felaktigheter kring detta?

Det finns knappa 200 nätbolag i Sverige, jag har inte, och önskar mig inte, koll på hur deras intäktsram ser ut i förhållande till deras debitering av kundunderlaget.
Men ja, ligger något bolag idag ”för lågt” så har de möjligheter att höja.

K karlmb skrev:
En baggis enligt @tveksamt .
Ljuger och fabricerar som vanligt ser jag, trevlig typ du.

S
tveksamt tveksamt skrev:
Effektavgiften som har/ska införas får inte höja kostnaden till kund, det är också klart. Ändå verkar detta svårt för en del att förstå.
? Du verkar inte ha förstått för fem öre…

S
pacman42 pacman42 skrev:
Det bör ju komma mängder av bolag som vill hantera detta. Ett par stycken har redan försökt rekrytera mig. Och då visste de inte ens att jag gjort detta innan...
Kommer vara en ”guldrush” ett tag för sådana bolag. I princip lura på folk en massa skit som kostar pengar och leder till att man blir inlåst i abonnemang etc. Det lär knappast vara någon välgörenhet.
Till noll nytta för elnätet.

Hur bra blev det när den breda massan skaffade solceller tex?

Sårbarheten blir ju enorm, om framtida elnät ska vara beroende av att folk hemautomatiserar.

Kollektiv dårskap.

Detta är ingen diss mot dig Pac, respekterar det du pysslar med.

Redigerat:
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.