805 457 läst ·
22 107 svar
805k läst
22,1k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 12 713 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 12 713 inlägg
Nja, det är nog du som inte bara är lite trög utan även har svårigheter att förhålla dig till det. Man kan gilla det (dessa är nog få) eller man kan inte gilla det. Men man kan utöver det anta en acceptabelt konstruktiv hållning till nåt som ligger helt utanför ens personliga påverkan och utifrån sina kompetenser och förmågor göra det bästa av det.... eller så kan man pipa som en jävla toddler.K karlmb skrev:
Du har allt annat än en konstruktiv hållning........
Jag gillar tanken med effektavgiften, ja.K karlmb skrev:
Vet inte hur min nätägare kommer att implementera det ännu, så just deras system får jag låta vara obesjunget så länge.
Och ja, så länge du räknas till ”resten av samhället” så finns det något ni kan lära er. Svara nu på frågan hur kostnaden kan öka för alla när totalen är densamma, om det alls ska finnas någon anledning att fortsätta reagera på din existens i tråden.
Annars kan du krypa tillbaka under stenen du kom ifrån och låta de som faktiskt kan grundläggande matte fortsätta diskutera.
Jaså, det är så? Totalen är densamma.. Och att det sedan finns 12 andra faktorer som kan öka eller minska totalen, det kan vi bortse från? Maken till naivitet..tveksamt skrev:
Jag gillar tanken med effektavgiften, ja.
Vet inte hur min nätägare kommer att implementera det ännu, så just deras system får jag låta vara obesjunget så länge.
Och ja, så länge du räknas till ”resten av samhället” så finns det något ni kan lära er. Svara nu på frågan hur kostnaden kan öka för alla när totalen är densamma, om det alls ska finnas någon anledning att fortsätta reagera på din existens i tråden.
Annars kan du krypa tillbaka under stenen du kom ifrån och låta de som faktiskt kan grundläggande matte fortsätta diskutera.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Effektavgiften är inte en av dem. Inte på kort sikt i alla fall. På lite sikt kan den hålla ner kostnaden.
Men det har inget med införandet av effektavgifter att göra! Hur många gånger ska du behöva få det påtalat för dig?K karlmb skrev:
Det finns säkert tusen och en anledningar till att intäktsramen för ett nätbolag kan öka till nästa runda, men inte effektavgifterna, det är bara en ny modell för att fördela sagda kostnad.
Så igen: införandet av effektavgifter påverkar inte den totala kostnad som läggs på kundkollektivet! Totalen förblir densamma, för en del kunder kommer kostnaden bli högre, för andra lägre.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
6 kW extra en timme?K karlmb skrev:
Förra januari var det kallt här. Jag tittade på hur mi förbrukning såg ut under ett dygn när temperaturen låg runt -15. Uppvärmning, elpanna och en luft-luftvärmepump (når ungefär en tredjedel av huset). Du vet en sådan där pump som du säger inte ger något. Hus från slutet av 60-talet, ingen tilläggsisolering och gamla dragiga fönster.
Utöver det en ovanmarkspool ute som gå på underhållsvärme (elektrisk). 180 kvm är huset ungefär. Jag låg på lite drygt 4 kW de flesta timmarna. Cirka 2-3 på natten gick poolvärmen in och igen kl 22. Då nådde toppen knappt 9 kW.
Nu har jag inte Ellevio så jag vet inte hur det skulle slagit för mig med mitt elnätsbolag (det finns ingen modell publicerad än). Hade jag haft Ellevio så hade kvällens/nattens toppar räknats som hälften så jag hade nog hamnat på 4,5 kW ungefär den dagen.
Hur kan man råka få en extra förbrukning på 6 kW med automation?
Då litar vi på dig.tveksamt skrev:
Men det har inget med införandet av effektavgifter att göra! Hur många gånger ska du behöva få det påtalat för dig?
Det finns säkert tusen och en anledningar till att intäktsramen för ett nätbolag kan öka till nästa runda, men inte effektavgifterna, det är bara en ny modell för att fördela sagda kostnad.
Så igen: införandet av effektavgifter påverkar inte den totala kostnad som läggs på kundkollektivet! Totalen förblir densamma, för en del kunder kommer kostnaden bli högre, för andra lägre.
Jaadu... När man styr en del manuellt för att parera spotpris såväl som tidstariff på nät så händer det att man lämnar en aktiv on på tex elpatron när den inte ska vara på. Patronen ska värma accktank eller vv när det är lågpris och därmed utgöra världens bästa batteri som kan laddas ur några timmar senare.Fairlane skrev:
6 kW extra en timme?
Förra januari var det kallt här. Jag tittade på hur mi förbrukning såg ut under ett dygn när temperaturen låg runt -15. Uppvärmning, elpanna och en luft-luftvärmepump (når ungefär en tredjedel av huset). Du vet en sådan där pump som du säger inte ger något. Hus från slutet av 60-talet, ingen tilläggsisolering och gamla dragiga fönster.
Utöver det en ovanmarkspool ute som gå på underhållsvärme (elektrisk). 180 kvm är huset ungefär. Jag låg på lite drygt 4 kW de flesta timmarna. Cirka 2-3 på natten gick poolvärmen in och igen kl 22. Då nådde toppen knappt 9 kW.
Nu har jag inte Ellevio så jag vet inte hur det skulle slagit för mig med mitt elnätsbolag (det finns ingen modell publicerad än). Hade jag haft Ellevio så hade kvällens/nattens toppar räknats som hälften så jag hade nog hamnat på 4,5 kW ungefär den dagen.
Hur kan man råka få en extra förbrukning på 6 kW med automation?
Eller att man ställt laddning på elbilen som normalt inte är ansluten dagtid, men någon var snäll och satte i kabeln. Vill man utnyttja låga elpriser så blir det lätt lite högre effekter, lite grann det som folk försökt förklara här.
Men andra här kan då rakt inte förstå hur det kan bli ett problem med sekunder i världens bästa elsystem. Ur led är tiden.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 314 inlägg
Precis. Modellen måste bygga på att alla ”vanliga” företag skattar fullt för el även som insatsvara, vilket inte är fallet exempelvis i Sverige.Mikael_L skrev:
* Med reservation för att jag inte läst de senaste fem sidorna inlägg och inte vet om ni frågan redan är avhandlad.
Njau.... för staten gäller det ju att väga företagsbeskattning mot att riktiga jobb skapas som i sin tur betalar skatt till kommun, region samt ev stat.Nötegårdsgubben skrev:
Trumpen driver ju hårt sin "reklam" till företag, låg företagsbeskattning, låga energipriser och enkel etablering utan en massa miljöprövningar. Kina gör likaså.
Så jag kan inte se att Mankalamodellen inte skulle fungera.
Att ta bort redundans som man byggde upp på 50-80 talet är lite som man skulle ta bort redundans i ett flygplan!
Vem skulle vilja flyga utan tre gyron? Ingen pilot i alla fall!
Passagerna vet ju inte om det så dom sitter där ovetande!
Idag så lever vi på marginalen vi har helt tappat framtids tänket!
Vem skulle vilja flyga utan tre gyron? Ingen pilot i alla fall!
Passagerna vet ju inte om det så dom sitter där ovetande!
Idag så lever vi på marginalen vi har helt tappat framtids tänket!
Lite tveksam till de där effektavgifterna, om nu elpriset reflekterar förhållandet mellan tillgång och efterfrågan och därför skulle kunna flytta förbrukningen till timmarna med lägsta priset, bäst tillgång enligt teorierna, så motverkar då effektavgiften att man flyttar sin förbrukning dit. Detta är väl inlobbat av de stora bolagen som både producerar elen och äger näten, -visst kan ni köpa billig el men då flyttas kostnaden till andra räkningen istället!
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 314 inlägg