F
K karlmb skrev:
Visst. en person hade det i början... Sedan glömdes något och så blev det 90 kr extra den månaden.
Det är du som verkar trög.
Nja, det är nog du som inte bara är lite trög utan även har svårigheter att förhålla dig till det. Man kan gilla det (dessa är nog få) eller man kan inte gilla det. Men man kan utöver det anta en acceptabelt konstruktiv hållning till nåt som ligger helt utanför ens personliga påverkan och utifrån sina kompetenser och förmågor göra det bästa av det.... eller så kan man pipa som en jävla toddler.

Du har allt annat än en konstruktiv hållning........

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Rörande hur du gillar elnätsbolagens debiteringssystem!
Kanske resten av samhället har något att lära här!
Jag gillar tanken med effektavgiften, ja.
Vet inte hur min nätägare kommer att implementera det ännu, så just deras system får jag låta vara obesjunget så länge.

Och ja, så länge du räknas till ”resten av samhället” så finns det något ni kan lära er. Svara nu på frågan hur kostnaden kan öka för alla när totalen är densamma, om det alls ska finnas någon anledning att fortsätta reagera på din existens i tråden.
Annars kan du krypa tillbaka under stenen du kom ifrån och låta de som faktiskt kan grundläggande matte fortsätta diskutera.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Jag gillar tanken med effektavgiften, ja.
Vet inte hur min nätägare kommer att implementera det ännu, så just deras system får jag låta vara obesjunget så länge.

Och ja, så länge du räknas till ”resten av samhället” så finns det något ni kan lära er. Svara nu på frågan hur kostnaden kan öka för alla när totalen är densamma, om det alls ska finnas någon anledning att fortsätta reagera på din existens i tråden.
Annars kan du krypa tillbaka under stenen du kom ifrån och låta de som faktiskt kan grundläggande matte fortsätta diskutera.
Jaså, det är så? Totalen är densamma.. Och att det sedan finns 12 andra faktorer som kan öka eller minska totalen, det kan vi bortse från? Maken till naivitet..

Fairlane
K karlmb skrev:
Omöjligt, vi har fått veta att deras modell är helt ok och vi kommer att kunna spara pengar på den...Var inte en sån dysterkvist nu!
Är det någon som påstår det?
Jag vill minnas att du däremot påstått att ingen kommer få det billigare.

• Gilla
tveksamt
  • Laddar…
Effektavgiften är inte en av dem. Inte på kort sikt i alla fall. På lite sikt kan den hålla ner kostnaden.

Fairlane Fairlane skrev:
Är det någon som påstår det?
Jag vill minnas att du däremot påstått att ingen kommer få det billigare.
Det har du rätt i! Någon kommer att få det billigare.

K karlmb skrev:
Jaså, det är så? Totalen är densamma.. Och att det sedan finns 12 andra faktorer som kan öka eller minska totalen, det kan vi bortse från? Maken till naivitet..
Men det har inget med införandet av effektavgifter att göra! Hur många gånger ska du behöva få det påtalat för dig?
Det finns säkert tusen och en anledningar till att intäktsramen för ett nätbolag kan öka till nästa runda, men inte effektavgifterna, det är bara en ny modell för att fördela sagda kostnad.
Så igen: införandet av effektavgifter påverkar inte den totala kostnad som läggs på kundkollektivet! Totalen förblir densamma, för en del kunder kommer kostnaden bli högre, för andra lägre.

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
K karlmb skrev:
6 kW extra en timme kan ju vilken automation som helst ställa till med. Varför denna petimeterinställning? (Inte hos dig då) Var går gränsen? Detta är ju löjligt.
6 kW extra en timme?

Förra januari var det kallt här. Jag tittade på hur mi förbrukning såg ut under ett dygn när temperaturen låg runt -15. Uppvärmning, elpanna och en luft-luftvärmepump (når ungefär en tredjedel av huset). Du vet en sådan där pump som du säger inte ger något. Hus från slutet av 60-talet, ingen tilläggsisolering och gamla dragiga fönster.
Utöver det en ovanmarkspool ute som gå på underhållsvärme (elektrisk). 180 kvm är huset ungefär. Jag låg på lite drygt 4 kW de flesta timmarna. Cirka 2-3 på natten gick poolvärmen in och igen kl 22. Då nådde toppen knappt 9 kW.

Nu har jag inte Ellevio så jag vet inte hur det skulle slagit för mig med mitt elnätsbolag (det finns ingen modell publicerad än). Hade jag haft Ellevio så hade kvällens/nattens toppar räknats som hälften så jag hade nog hamnat på 4,5 kW ungefär den dagen.

Hur kan man råka få en extra förbrukning på 6 kW med automation?

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Men det har inget med införandet av effektavgifter att göra! Hur många gånger ska du behöva få det påtalat för dig?
Det finns säkert tusen och en anledningar till att intäktsramen för ett nätbolag kan öka till nästa runda, men inte effektavgifterna, det är bara en ny modell för att fördela sagda kostnad.
Så igen: införandet av effektavgifter påverkar inte den totala kostnad som läggs på kundkollektivet! Totalen förblir densamma, för en del kunder kommer kostnaden bli högre, för andra lägre.
Då litar vi på dig.

Fairlane Fairlane skrev:
6 kW extra en timme?

Förra januari var det kallt här. Jag tittade på hur mi förbrukning såg ut under ett dygn när temperaturen låg runt -15. Uppvärmning, elpanna och en luft-luftvärmepump (når ungefär en tredjedel av huset). Du vet en sådan där pump som du säger inte ger något. Hus från slutet av 60-talet, ingen tilläggsisolering och gamla dragiga fönster.
Utöver det en ovanmarkspool ute som gå på underhållsvärme (elektrisk). 180 kvm är huset ungefär. Jag låg på lite drygt 4 kW de flesta timmarna. Cirka 2-3 på natten gick poolvärmen in och igen kl 22. Då nådde toppen knappt 9 kW.

Nu har jag inte Ellevio så jag vet inte hur det skulle slagit för mig med mitt elnätsbolag (det finns ingen modell publicerad än). Hade jag haft Ellevio så hade kvällens/nattens toppar räknats som hälften så jag hade nog hamnat på 4,5 kW ungefär den dagen.

Hur kan man råka få en extra förbrukning på 6 kW med automation?
Jaadu... När man styr en del manuellt för att parera spotpris såväl som tidstariff på nät så händer det att man lämnar en aktiv on på tex elpatron när den inte ska vara på. Patronen ska värma accktank eller vv när det är lågpris och därmed utgöra världens bästa batteri som kan laddas ur några timmar senare.
Eller att man ställt laddning på elbilen som normalt inte är ansluten dagtid, men någon var snäll och satte i kabeln. Vill man utnyttja låga elpriser så blir det lätt lite högre effekter, lite grann det som folk försökt förklara här.
Men andra här kan då rakt inte förstå hur det kan bli ett problem med sekunder i världens bästa elsystem. Ur led är tiden.

• Haha
fsn
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag kan liksom inte se vilken konceptuell skillnad det skulle vara med att producera elen man behöver själv, på något sätt.
Precis. Modellen måste bygga på att alla ”vanliga” företag skattar fullt för el även som insatsvara, vilket inte är fallet exempelvis i Sverige.

* Med reservation för att jag inte läst de senaste fem sidorna inlägg och inte vet om ni frågan redan är avhandlad.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Precis. Modellen måste bygga på att alla ”vanliga” företag skattar fullt för el även som insatsvara, vilket inte är fallet exempelvis i Sverige.

* Med reservation för att jag inte läst de senaste fem sidorna inlägg och inte vet om ni frågan redan är avhandlad.
Njau.... för staten gäller det ju att väga företagsbeskattning mot att riktiga jobb skapas som i sin tur betalar skatt till kommun, region samt ev stat.

Trumpen driver ju hårt sin "reklam" till företag, låg företagsbeskattning, låga energipriser och enkel etablering utan en massa miljöprövningar. Kina gör likaså.

Så jag kan inte se att Mankalamodellen inte skulle fungera.

P
Att ta bort redundans som man byggde upp på 50-80 talet är lite som man skulle ta bort redundans i ett flygplan!

Vem skulle vilja flyga utan tre gyron? Ingen pilot i alla fall!
Passagerna vet ju inte om det så dom sitter där ovetande!

Idag så lever vi på marginalen vi har helt tappat framtids tänket!

• Gilla
Snikholt och 1 till
  • Laddar…
D
Lite tveksam till de där effektavgifterna, om nu elpriset reflekterar förhållandet mellan tillgång och efterfrågan och därför skulle kunna flytta förbrukningen till timmarna med lägsta priset, bäst tillgång enligt teorierna, så motverkar då effektavgiften att man flyttar sin förbrukning dit. Detta är väl inlobbat av de stora bolagen som både producerar elen och äger näten, -visst kan ni köpa billig el men då flyttas kostnaden till andra räkningen istället!

• Älska
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
jag kan inte se att Mankalamodellen inte skulle fungera.
Vad menar du då att denna gör som en generell skatterabatt för industriföretag som den svensks inte gör?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.