805 457 läst ·
22 107 svar
805k läst
22,1k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Önskar att EON hade haft det, kollade nyss men de har inte den möjligheten vad jag kan se 🙄.Fairlane skrev:
Det är bra att du sparar, så kan du läsa igen och lära dig något.
Har man Ellevio så har man fått det infört från 1 januari. Redan långt innan så har man kunnat logga in på "Mina sidor" (eller vad det heter, jag har inte Ellevio) och så kan man få se vad man hade betalat månad för månad under 2024 om effektavgiften hade varit införd redan. Nu börjar det bli rätt många?
Sen hur du kan få ett det till höjning för alla utan att totalen ökar vet jag inte. Kanske räknar du modulo?
Hade varit smutt att se hur man ligger till…
Rörande lokaliseringssignaler så kan det vara värt att läsa detta yttrande från Villaägarna:
- https://www.villaagarna.se/globalassets/dokument/remisser/2020/prissignaler-i-natavgifterna.pdf
Att betala 2500kr för att få sin värmepump styrd är hutlöst dyrt. Dessutom har jag två, skall jag då köpa två utrustningar?
Det är helt vansinnigt att driva det åt detta hållet, det som man skall göra i så fall är att ha dynamiska priser (släppta dagen innan?) som man kan läsa av så att man själv får fatta besluten. Jag kan hjälpa till på många olika sätt, men det är bara jag som har möjlighet att göra det effektivt. Jag gör faktiskt detta redan då jag redan nu styr min konsumtion efter elpriset...
- https://www.villaagarna.se/globalassets/dokument/remisser/2020/prissignaler-i-natavgifterna.pdf
Att betala 2500kr för att få sin värmepump styrd är hutlöst dyrt. Dessutom har jag två, skall jag då köpa två utrustningar?
Det är helt vansinnigt att driva det åt detta hållet, det som man skall göra i så fall är att ha dynamiska priser (släppta dagen innan?) som man kan läsa av så att man själv får fatta besluten. Jag kan hjälpa till på många olika sätt, men det är bara jag som har möjlighet att göra det effektivt. Jag gör faktiskt detta redan då jag redan nu styr min konsumtion efter elpriset...
Rörande hur du gillar elnätsbolagens debiteringssystem!tveksamt skrev:
Det är ju bra det då, för det räcker med enkel grundskolematte för att förstå att du är ut och cyklar.
Innan fick nätbolaget ta ut summan X kr av sin kundbas.
De ändrar nu faktureringsmodellen för samtliga, men får fortfarande bara ta ut totalt X kr.
Den matten får du då till att alla ska betala mer än de gjorde förut.
Ser du på riktigt inte att det resonemanget är så dumt så att klockorna stannar?!
Förklara nu hur du kommer fram till det istället för att komma dragandes med annat skitsnack.
Kanske resten av samhället har något att lära här!
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Olika för olika bolag. För Ellevios kunder så blir det 100 kr extra en månad om man av ett rent misstag förbrukar 1,3 kW extra en kalendertimme, 3 gånger på en månad (2,6 kW om man gör det mellan 22 och 06), alternativt att man förbrukar 4 kW extra, en hel kalendertimme en gång (8 kW om man gör det mellan. 22-06.)Z Zodde skrev:
Redigerat:
Eftersom EOn inte gått ut med (och kanske inte ens beslutat) vilken modell de skall använda så kan de ju inte heller ha en sån funktion på hemsidan. Om de väntar in i det sista ligger ju införandet nästan två år bort.J Jeppson skrev:
Mycket pedagogiskt av Ellevio, men det verkar inte som om speciellt många bemödade sig titta på den om man skall döma av alla tokiga påståenden på insändarsidor och annorstädes.
Det låter ju jätte enkelt att undvika...Fairlane skrev:
Olika för olika bolag. För Ellevios kunder så blir det 100 kr extra en månad om man av ett rent misstag förbrukar 1,3 kW extra en kalendertimme, 3 gånger på en månad (2,6 kW om man gör det mellan 22 och 06), alternativt att man förbrukar 4 kW extra, en hel kalendertimme en gång (8 kW om man gör det mellan. 22-06.)
Vi har diskuterat PPA och att ingen vill ta risk.
Nej och inte heller en massa freeriders på en "perfekt" marknad.
Något annat måste till. Tycker han har en hel del poänger:
https://second-opinion.se/boliden-valdigt-dalig-modell-for-flexibilitet/
Nej och inte heller en massa freeriders på en "perfekt" marknad.
Något annat måste till. Tycker han har en hel del poänger:
https://second-opinion.se/boliden-valdigt-dalig-modell-for-flexibilitet/
Boilerplate4U
Medlem
· CEO Tomteverkstan Nordpolen
· 2 414 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- CEO Tomteverkstan Nordpolen
- 2 414 inlägg
Ellevio tillämpar en mycket begränsad tidsdifferentiering som inte överensstämmer med Energimarknadsinspektionens (Ei) riktlinjer och det syfte som föreskriften har. Ellevio gör endast en skillnad mellan "dagtid" (kl. 06.00–22.00) och "övrig tid" utan att beakta särskiljning för helgdagar, vilket är ett krav i Ei:s vägledning.Fairlane skrev:
Olika för olika bolag. För Ellevios kunder så blir det 100 kr extra en månad om man av ett rent misstag förbrukar 1,3 kW extra en kalendertimme, 3 gånger på en månad (2,6 kW om man gör det mellan 22 och 06), alternativt att man förbrukar 4 kW extra, en hel kalendertimme en gång (8 kW om man gör det mellan. 22-06.)
Enligt Ei:s vägledning som finns tillgänglig på hemsidan (https://ei.se/bransch/tariffer-natt...ariffer-enligt-eifs-20221/tidsdifferentiering) är det uttryckligen underkänt att använda en tidsdifferentiering som enbart gör skillnad mellan vardagar och övrig tid. I vägledningen framgår också att tidsdifferentiering ska göras för såväl vardagar som helgdagar. Ellevios tillämpning strider därmed mot de föreskrifter som Ei har fastställt och det pågår flera tillsynsärenden mot bolaget i denna fråga.
- Vägledning för utformning av nättariffer enligt EIFS 2022:1
- Tidsdifferentiering
Redigerat:
Omöjligt, vi har fått veta att deras modell är helt ok och vi kommer att kunna spara pengar på den...Var inte en sån dysterkvist nu!Boilerplate4U skrev:
Ellevio tillämpar en mycket begränsad tidsdifferentiering som inte överensstämmer med Energimarknadsinspektionens (Ei) riktlinjer och det syfte som föreskriften har. Ellevio gör endast en skillnad mellan "dagtid" (kl. 06.00–22.00) och "övrig tid" utan att beakta särskiljning för helgdagar, vilket är ett krav i Ei:s vägledning.
Enligt Ei:s vägledning som finns tillgänglig på hemsidan ([länk]) är det uttryckligen underkänt att använda en tidsdifferentiering som enbart gör skillnad mellan vardagar och övrig tid. I vägledningen framgår också att tidsdifferentiering ska göras för såväl vardagar som helgdagar. Ellevios tillämpning strider därmed mot de föreskrifter som Ei har fastställt och det pågår flera tillsynsärenden mot bolaget i denna fråga.
- Vägledning för utformning av nättariffer enligt EIFS 2022:1
- Tidsdifferentiering
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 12 713 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 12 713 inlägg
Normalt sunt förnuft utan nån ansträngning. Den enda åtgärden jag gjort är att jag har ställt in laddboxen till bilen så den aldrig kan dra över en viss effekt från nätet. Ligger på typiskt 5,7-5,9kW enligt fakturan som kom i dagarna för december och januari.S Snikholt skrev: