S
D Daniel 109 skrev:
Om jag diktar upp några exempel.
Det skulle bli högre nätavgift om du har glest med grannar att dela nätstation med.
Om du bor i ett område som byggs ut så att det blir trångt i nätet blir det väldigt höga effektavgifter. Byter man transformatorstation så dyker effektavgiften, men den fasta avgiften blir hög. Det är aspekter som du inte har någon möjlighet att påverka.
Var du bor har du väl i alla fall möjlighet att påverka? Jag har inte råd att bo i stockholm så jag bor inte där.

Glesbygden skulle klara sig alldeles utmärkt.

S
tveksamt tveksamt skrev:
Om de höjs eller sänks nästa år har inget med effektavgifterna att göra! Effektavgifterna är ett annat sätt att fördela intäktsramen över kundbasen, inget annat!
Att den kanske (förmodligen?) höjs nästa gång det är aktuellt är alltså irrelevant för frågeställningen!
Så det har inte kostat något alls att införa det?

S Snikholt skrev:
Så det har inte kostat något alls att införa det?
Har det säkert, men intäktsramen får fortfarande inte utökas på grund av effektavgifterna.

S
Fairlane Fairlane skrev:
Ganska stort skulle jag tro, eftersom det inte får öka pga införandet av effektavgift.

Det betyder inte automatiskt att inte kostnader kommer öka, de kan öka av andra skäl.

Frågan är dock om du tror att liksom karlmb att ingen kommer få sänkt?
Klart man får sänkt. Om man anpassar sig, till en början lite grann. Men sen mer och mer.
Om alla anpassar sig blir det inte billigare för någon.

S
tveksamt tveksamt skrev:
Har det säkert, men intäktsramen får fortfarande inte utökas på grund av effektavgifterna.
Spännande. Har du koll på hur bolagen beräknar intäktsramen?

Du tror inte att det blir väldigt höga nätavgift er i glesbyggd, med långa ledningar och få abonnenter per nätstation? Jag är övertygad om att det skulle bli dyrt.

S
D Daniel 109 skrev:
Du tror inte att det blir väldigt höga nätavgift er i glesbyggd, med långa ledningar och få abonnenter per nätstation? Jag är övertygad om att det skulle bli dyrt.
Om grönsen ska vara nätstation så är jag övertygad om att det är fler kW tillgängligt per kund i glesbyg

S Snikholt skrev:
Spännande. Har du koll på hur bolagen beräknar intäktsramen?
Visst är det.
Som tur är finns det mer insatta än jag som har det, nämligen EI, och de är de som beslutar om intäktsramen, inte bolagen själva.

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Fairlane
S Snikholt skrev:
Klart man får sänkt. Om man anpassar sig, till en början lite grann. Men sen mer och mer.
Om alla anpassar sig blir det inte billigare för någon.
Även om alla anpassar sig så kommer givetvis inte utfallet bli lika som nu.

Höjningar av intäkter tror jag också det kommer bli, men det är jag övertygad om att det blivit utan effektavgift också. Jag tror att många märkt av det redan innan effektavgift kommit på frågan.

Jag ser två poänger med effektavgift, rättvisare kostnad och en möjlighet att hålla ner kostnaderna något.
Rättvisare är ju svårt ur den aspekten att det är svårt att komma överens om vad som är rättvist.
Kan kostnaderna hållas ner, ja jag vill tro det, hur mycket vet jag inte.

Jag släpper nu frågan om effektavgift i en tråd som handlar om elproduktion.

Boilerplate4U
D Daniel 109 skrev:
Om du fortfarande syftar på effektavgifter så handlar det fortfarande om hur mycket man belastar nätet, inte om avstånd eller antal abonnenter per nätstation. Höga nätavgifter i glesbygd beror snarare på andra faktorer som investeringskostnader och underhåll av långa ledningar vilket kanske du avsåg.

När lokaliseringssignaler införs kan avgifterna dock spegla de faktiska kostnaderna mer träffsäkert särskilt när det gäller att upprätthålla tillräcklig effekt vilket i sin tur skulle kunna påverka prisnivåerna.

• Gilla
Snikholt
  • Laddar…
Jag syftar på nätavgifterna som helhet.

S
tveksamt tveksamt skrev:
Visst är det.
Som tur är finns det mer insatta än jag som har det, nämligen EI, och de är de som beslutar om intäktsramen, inte bolagen själva.
Utefter vad bolagen redovisar ja.

S Snikholt skrev:
Utefter vad bolagen redovisar ja.
Om du ska börja med konspirationsteorier rörande bolagens redovisningar så e det ett helt annat ämne som jag inte tror nån e intresserad av att spinna vidare på. Finns väl inga sådana tecken så det blir fria fantasier.

S
Z Zodde skrev:
Om du ska börja med konspirationsteorier rörande bolagens redovisningar så e det ett helt annat ämne som jag inte tror nån e intresserad av att spinna vidare på. Finns väl inga sådana tecken så det blir fria fantasier.
Räknas införandekostnader som driftkostnad? Eller investering?
Lär väl landa i beräkning för intäktsram?
Annars hade det väl gnällts rätt ordentligt tror du inte?
För de kommer nog inte bjuda oss på det i alla fall.

S Snikholt skrev:
Räknas införande som driftkostnad? Eller investering?
Lär väl landa i beräkning för intäktsram?
Annars hade det väl gnällts rätt ordentligt tror du inte?
Att digitalt ändra debiteringsunderlag är en liten kostnad av totalen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.