805 450 läst ·
22 107 svar
805k läst
22,1k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Det är ju bra det då, för det räcker med enkel grundskolematte för att förstå att du är ut och cyklar.K karlmb skrev:
Innan fick nätbolaget ta ut summan X kr av sin kundbas.
De ändrar nu faktureringsmodellen för samtliga, men får fortfarande bara ta ut totalt X kr.
Den matten får du då till att alla ska betala mer än de gjorde förut.
Ser du på riktigt inte att det resonemanget är så dumt så att klockorna stannar?!
Förklara nu hur du kommer fram till det istället för att komma dragandes med annat skitsnack.
Håller med till 100%Boilerplate4U skrev:
Hur vet du det?
Nätägarna bestämmer för närvarande helt själva hur detta ska implementeras. För övrigt anser jag också det var anmärkningsvärt att Ei drev på införandet av effektavgifter innan lokaliseringssignaler ens är tillåtna enligt lag.
Eftersom majoriteten av svenska elkunder tillhör de tre största elnätsägarna (Vattenfall, E.ON och Ellevio) finns en tydlig risk för oskäliga kostnadsfördelningar och bristande träffsäkerhet i avgifterna.
Att införa effektavgifter utan att först möjliggöra lokaliseringssignaler innebär att kunderna får bära en kostnad som inte fullt ut speglar de verkliga utmaningarna i elnätet. Det snedvrider incitamenten och underminerar rättvisan i elnätsregleringen.
Det har inte förekommit några protester från nätägarna. Bara det gör att jag inser att de kommer att tjäna på det här.
Mätarnaa ger fräsch ökning av intäkstramen.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Det är bra att du sparar, så kan du läsa igen och lära dig något.K karlmb skrev:
Har man Ellevio så har man fått det infört från 1 januari. Redan långt innan så har man kunnat logga in på "Mina sidor" (eller vad det heter, jag har inte Ellevio) och så kan man få se vad man hade betalat månad för månad under 2024 om effektavgiften hade varit införd redan. Nu börjar det bli rätt många?
Sen hur du kan få ett det till höjning för alla utan att totalen ökar vet jag inte. Kanske räknar du modulo?
Precis exakt så.Boilerplate4U skrev:
Totalen kommer öka. Eller tror du den kommer minska?Fairlane skrev:
Det är bra att du sparar, så kan du läsa igen och lära dig något.
Har man Ellevio så har man fått det infört från 1 januari. Redan långt innan så har man kunnat logga in på "Mina sidor" (eller vad det heter, jag har inte Ellevio) och så kan man få se vad man hade betalat månad för månad under 2024 om effektavgiften hade varit införd redan. Nu börjar det bli rätt många?
Sen hur du kan få ett det till höjning för alla utan att totalen ökar vet jag inte. Kanske räknar du modulo?
Rättvist är ett intressant ord i detta läget, men om man går ned till en transformator i effekttariffen så måste ju även kostnaderna i tariffen kopplade till byggandet av transformatorn ingå i denna, det skulle innebära att grannar på samma gata kan få enormt stora skillnader i pris för att de råkar ligga på olika transformatorer, bara för att ge ett exempel.S Snikholt skrev:
Om jag diktar upp några exempel.S Snikholt skrev:
Det skulle bli högre nätavgift om du har glest med grannar att dela nätstation med.
Om du bor i ett område som byggs ut så att det blir trångt i nätet blir det väldigt höga effektavgifter. Byter man transformatorstation så dyker effektavgiften, men den fasta avgiften blir hög. Det är aspekter som du inte har någon möjlighet att påverka.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Om de höjs eller sänks nästa år har inget med effektavgifterna att göra! Effektavgifterna är ett annat sätt att fördela intäktsramen över kundbasen, inget annat!S Snikholt skrev:
Att den kanske (förmodligen?) höjs nästa gång det är aktuellt är alltså irrelevant för frågeställningen!