S
D Daniel 109 skrev:
Nej, det är den inte.
Vad kallar du det då?

Jag skulle klassa det som en steglös debitering.

S
D Daniel 109 skrev:
Jag skulle klassa det som en steglös debitering.
Hm. Om effektavgiften baseras på 3 tim med högst effekt, du betalar för varje kW och varje kW kostar x kr… är det steglöst?
Som sätter effektavgift för hela månaden.

Den förhöjda överföringsavgiften kan man väl kalla steglös.

Effekten mäts med en rimligt hög upplösning. Så det blir inte steg.

S
D Daniel 109 skrev:
Både pris och effekt mäts med en rimligt hög upplösning. Så det blir inte steg.
Aha, så kan det förstås vara.
Då har du rätt.

Men tidigare resonemang kvarstår

S
S Snikholt skrev:
Hm. Om effektavgiften baseras på 3 tim med högst effekt, du betalar för varje kW och varje kW kostar x kr… är det steglöst?
Som sätter effektavgift för hela månaden.
Steglös mätning av effektavift. Dessutom kvartsmätning och kvartspris.
Jag fick nyss epost från vattenfall att dom börjar med 15 minutersavläsning från juni.

citat "alltså även elhandelspriserna, ska gå över till 15 minuter, vilket sker i juni 2025"

Precis när man trimmat in anläggningen mot effektavgift så skall man nu ta hänsyn till kvartsavläsning/pris också. Hur går det med Nordpol och priserna? (github)

Redigerat:
  • Ledsen
Snikholt
  • Laddar…
Boilerplate4U
D Daniel 109 skrev:
Mätarbytet är inte kopplat till effektavgiften. Det är främst styrt av elhandeln. Så varför skulle den kostnaden bero på effektavgiften?
Nej, det var EU-kommissionens elmarknadsdirektiv (2019/944/EU, 2012/27/EU, 2009/72/EG) som låg bakom kravet på smarta elmätare. Mätarna skulle bla ha funktioner som möjliggör exempelvis effektbaserade avgifter, avbrottsregistrering, realtidsmätning osv.

Så även om själva mätarbytet inte direkt är kopplat till effektavgiften är funktionerna en förutsättning för att sådana avgifter ska kunna införas. Kravet på mätarbyte kommer alltså från EU-reglering medan elnätsbolagen implementerade tekniken utifrån svenska direktiv.

Boilerplate4U
D Daniel 109 skrev:
Effekten mäts med en rimligt hög upplösning. Så det blir inte steg.
Hur vet du det?

Nätägarna bestämmer för närvarande helt själva hur detta ska implementeras. För övrigt anser jag också det var anmärkningsvärt att Ei drev på införandet av effektavgifter innan lokaliseringssignaler ens är tillåtna enligt lag.

Eftersom majoriteten av svenska elkunder tillhör de tre största elnätsägarna (Vattenfall, E.ON och Ellevio) finns en tydlig risk för oskäliga kostnadsfördelningar och bristande träffsäkerhet i avgifterna.

Att införa effektavgifter utan att först möjliggöra lokaliseringssignaler innebär att kunderna får bära en kostnad som inte fullt ut speglar de verkliga utmaningarna i elnätet. Det snedvrider incitamenten och underminerar rättvisan i elnätsregleringen.

• Arg
Snikholt
  • Laddar…
Vill du ha ett nätpris per transformatorstation? Jag vet inte om jag ser det som önskvärt.

Det kanske är önskvärt, men definitivt inte realistiskt.

Det är definitivt möjligt. Men jag skulle inte se det som rättvist.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
3% har inte påvisats. Har för mig att siffran gällde EN nätägare ETT område och EN begränsad period.

Det är så trådsanningar skapas. Att öht kalla detta för nån form av bevis.
tveksamt tveksamt skrev:
Kan du inte svara på frågan jag ställde dig istället?
Hur får du ihop matten att det ska bli dyrare för alla om den totala intäkts summan inte blir högre? För det är ju alternativet om det inte ska bli billigare för någon. Så till vida ty inte alla ska ha kvar exakt samma avgift som förut alltså.

Eller så kan du ju bra läsa i tråden som han syftar på… men det skulle väl motarbeta den ignorans förstås.
Jo tjena. En viss skepsis mot när folk säger det kommer att bli billigare, i elnätsbranschen, är nog inte dumt. Du resonerar som en gymnasieelev. Men ha det bra!

Boilerplate4U
D Daniel 109 skrev:
Vill du ha ett nätpris per transformatorstation? Jag vet inte om jag ser det som önskvärt.
Det handlar inte om vad du anser är önskvärt, utan om principen bakom effektavgifter. Hela idén bygger på att avlasta de svaga länkarna i elnätet och utan lokaliseringssignaler blir det svårt att styra avgifterna dit de faktiskt gör nytta.

Vad det otydligt det jag skrev innan?

K karlmb skrev:
Jo tjena. En viss skepsis mot när folk säger det kommer att bli billigare, i elnätsbranschen, är nog inte dumt. Du resonerar som en gymnasieelev. Men ha det bra!
För nån blir det billigare, för nån blir det dyrare.

För kollektivet som helhet blir det oförändrat.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
S
D Daniel 109 skrev:
D Daniel 109 skrev:
Det är definitivt möjligt. Men jag skulle inte se det som rättvist.
Varför skulle inte det vara rättvist?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.