S
Z Zodde skrev:
I Norge har vi haft den i några år. Har man samma el-förbrukning men som jag sprider ut den på dygnets alla timmar (IE undviker ladda bilen, värma spa-badet, köra tvättmaskin, torktumlare å diskmaskin MEN elda i kaminen de ”kritiska timmarna”) så blir det definitivt billigare YES!
Många villkor där…

S Snikholt skrev:
Ska nätägaren betala tillbaka till kunderna om de överstiger vad de har rätt till?
I slutet av förra perioden sänkte ju Vattenfall för att de lagt sig för högt. Så ja, får de in för mycket så måste de justera nivåerna. Intäktsramen får inte överskridas.

S
D Daniel 109 skrev:
I slutet av förra perioden sänkte ju Vattenfall för att de lagt sig för högt. Så ja, får de in för mycket så måste de justera nivåerna. Intäktsramen får inte överskridas.
Det har dom tagit tillbaka med ränta

S Snikholt skrev:
Nej såklart. Det är ju fasta tariffer per kW.
Hur regleras det menar ni?

Ska nätägaren betala tillbaka till kunderna om de överstiger vad de har rätt till?

Gör de det idag? Bör vara svårare att sätta tarifferna rätt innan man har historik.

Förbrukningen har de massa historik på.
Det är totslsumman man tar in från nät kunderna som spelar roll. Inte trodde du väl att kontrollerande myndigheter går igenom varje kund individuellt?

S Snikholt skrev:
Många villkor där…
Villkor? Vad menas?

S
Z Zodde skrev:
Det är totslsumman man tar in från nät kunderna som spelar roll. Inte trodde du väl att kontrollerande myndigheter går igenom varje kund individuellt?
Jo absolut, men det kan bli ett överuttag.
Vad sker då?

Har du fått tillbaka pengar pga. detta någon gång?

Innan nätägarna lär sig ta ”rätt” betalt lär vi få betala mer.

S
Z Zodde skrev:
Villkor? Vad menas?
Om jag gör, det, det, och det blir det billigare.

S Snikholt skrev:
Vad sker då?

Som jag skrev några inlägg upp så hände just det i slutet av förra perioden. Då justerades debiteringen ner mot slutet så att det skulle landa rätt. Det blir ingen återbetalning, men en justering som medför att totalen blir rätt.

S Snikholt skrev:
Vad sker då?

Varför skulle det bli ett ”överuttag”?

Totalsumman nätbolaget får in ska inte vara högre än innan.

S Snikholt skrev:
Om jag gör, det, det, och det blir det billigare.
Det var MIN personliga anpassning, hajade du inte det?
Alla har olika förutsättningar.

S
Z Zodde skrev:

Öh.. effektavgiften är stegbaserad. Men visst de kan pricka rätt

Z Zodde skrev:

Då handlade det främst om att elpriserna blev lägre än förväntat, och därmed kostnaden för nätförluster.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
S
Z Zodde skrev:
Det var MIN personliga anpassning, hajade du inte det?
Alla har olika förutsättningar.
Ja såklart. Evidens på att om man gör en massa åtgärder så kan det bli billigare. Det visste vi redan.

S Snikholt skrev:
Öh.. effektavgiften är stegbaserad. Men visst de kan pricka rätt
Nej, det är den inte.

S Snikholt skrev:
Ja såklart. Evidens på att om man gör en massa åtgärder så kan det bli billigare. Det visste vi redan.
Å alla de som redan har anpassad förbrukning (anpassad pga elpriset) får billigare UTAN åtgärder.

Men själva poängen med avgiften ÄR JUST ATT tillräckligt många ska ändra mönstret så effekttopparna blir färre å lägre.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.