805 443 läst ·
22 107 svar
805k läst
22,1k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Det skattas inte på vägen även om det går via tre externa företag heller.Mikael_L skrev:
Jag är absolut inte kategoriskt emot den.
Men jag har å andra sidan rätt simpel och grund kunskap om den, så jag kan ha missat en del.
Dock tänker jag att skattemässigt så är det ju lite som allt möjligt som ett företag kan utföra inom sin egna verksamhet, dvs man skattar inte i stegen mellan råvaror och slutprodukt.
Älvsbyhus har såvitt jag fattat egen skog och egna sågverk, så den förädlingen sker i egen regi och skattas inte någonstans på vägen, utan det blir istället slutprodukten - ett hus, då skatt och moms och sånt ramlar ut.
LKAB skulle kunna bygga ett stålverk i egen regi, och sen blir det samma med slabsen de säljer, de kan utveckla det mer, med ett valsverk, så slutprodukten blir tunnplåt, eller gå ännu längre och tillverka skottkärror. Och skatter och moms blir på den sista längst förädlade produkten.
Jag kan liksom inte se vilken konceptuell skillnad det skulle vara med att producera elen man behöver själv, på något sätt.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Hur många % tror du eller hoppas på att det gör då? Tills någon påvisar något bättre än 3% är det vad som gäller.Z Zodde skrev:
Allt annat är förhoppning och gissning.
Jag har ingen aning.S Snikholt skrev:
Därför påstår jag heller inget.
Nej, en dåligt underbyggd siffra ”gäller inte” bara för att det inte finns nån annan pålitlig info.
Resonerar du så i alla lägen?
Blir som att i riksdagsvalet lita på första färdigräknade valdistriktitet (i norra Norrland) å säga att den gäller för att det är den enda färdigräknade siffran man har.
Jag tar och sparar din prognos..tveksamt skrev:
Det är din åsikt, att det ger så lite fördelar alltså.
Och absolut kan det bli dyrare några månader och billigare några för en del. För andra blir det säkert alla månader och för en tredje grupp billigare alla månader.
Nej! För kollektivet blir det exakt lika billigt/dyrt som tidigare, inte en krona mer, inte en krona mindre!
I Norge har vi haft den i några år. Har man samma el-förbrukning men som jag sprider ut den på dygnets alla timmar (IE undviker ladda bilen, värma spa-badet, köra tvättmaskin, torktumlare å diskmaskin MEN elda i kaminen de ”kritiska timmarna”) så blir det definitivt billigare YES!K karlmb skrev:
Kan du inte svara på frågan jag ställde dig istället?K karlmb skrev:
Hur får du ihop matten att det ska bli dyrare för alla om den totala intäkts summan inte blir högre? För det är ju alternativet om det inte ska bli billigare för någon. Så till vida ty inte alla ska ha kvar exakt samma avgift som förut alltså.
Eller så kan du ju bra läsa i tråden som han syftar på… men det skulle väl motarbeta den ignorans förstås.K karlmb skrev:
Z Zodde skrev:
Nej såklart. Det är ju fasta tariffer per kW.D Daniel 109 skrev:
Hur regleras det menar ni?
Ska nätägaren betala tillbaka till kunderna om de överstiger vad de har rätt till?
Gör de det idag? Bör vara svårare att sätta tarifferna rätt innan man har historik.
Förbrukningen har de massa historik på.