805 319 läst ·
22 107 svar
805k läst
22,1k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Det brukar ju inte hjälpa när det gäller dig. Du tror det du inbillat dig oavsett vilken information du får.
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 12 713 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 12 713 inlägg
Eftersom effektavgifterna fortfarande är intäktsneutrala så kommer det naturligtvis finnas de som får lägre kostnad. Jag har haft effektavgift i 3,5 år och numera har det justerats så det är omöjligt att säga men baserat på när det infördes så ligger jag under 6-7 månader/år och ungefär på par resten. Nån månad per pr går nåt åt helvete och det blir 90kr över eller nåt sånt.K karlmb skrev:
Hur aktiv är du på att hålla topparna nere?F fsn skrev:Eftersom effektavgifterna fortfarande är intäktsneutrala så kommer det naturligtvis finnas de som får lägre kostnad. Jag har haft effektavgift i 3,5 år och numera har det justerats så det är omöjligt att säga men baserat på när det infördes så ligger jag under 6-7 månader/år och ungefär på par resten. Nån månad per pr går nåt åt helvete och det blir 90kr över eller nåt sånt.
Överbevisad? Hur då?pacman42 skrev:
Det finns en reglering idag för hur nätägarna får debitera. Den är tänkt att hålla nere nätavgifterna. Jag kan bevisa att det funkat sådär..
Även om du får ett snitt som inte stiger så är det åt h-e för mkt förmögenhetsöverföring.
I praktiken ett förhalande skulle jag tro då detta verkar kommit in i samma skede som den gamla modellen ska ses över.
Några bevis gällande framtiden kan ingen visa upp förrän om flera år.
Är du på riktigt såhär trögfattad eller? Tror du själv på att det ska bli dyrare för alla när intäktsramen är densamma? Hur får du den matten att gå ihop? Börjar bli rätt uttjatat att du sprider din dynga och inte kan ta till dig vad andra berättar. Det finns ju folk här i tråden som redan uppgivit att de fått lägre avgift, så vad är ditt problem?K karlmb skrev:
Vet inte hur det påverkar men såg det här beslutet gällande att bygga stamnät, i någon mån borde det påverka tidsmässigt vid byggnation. Elproduktion verkar finnas men brister i transportnät.
https://www.regeringen.se/pressmedd...-utbyggnad-av-elnat-pa-hogre-spanningsnivaer/
https://www.regeringen.se/pressmedd...-utbyggnad-av-elnat-pa-hogre-spanningsnivaer/
Jo det borde man väl tänkt på innan man la ner kärnkraft i södra Sverige!?A AndersS skrev:
Sen att just bygga kraftledningar för stamnätet är ju ett stort "äventyr" med ett större ingrepp i naturen.
Bara att klara av ersättning till markägare tar sin tid och sedan alla överklaganden från de som inte vill ha någon kraftledning bredvid sitt hus tar lång tid.
Det är väl möjligen dessa överklaganden som kan klaras av lite fortare.