804 273 läst ·
22 062 svar
804k läst
22,1k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Gazprom började strypa gastillförseln till Europa i jan 2021, vilket orsakade panikpriser på gasbörsen dutch TTF.
Detta förstår vi nu i backspegeln att det var en av putins förberedelser för det kommande kriget.
Vi i Europa skulle förstå att han hade våra kulor i ett hårt grepp, så inga europeiska länder skulle lägga sig i (mer än lite lama uttalanden).
Energikriget hade startat, och sammanföll rätt exakt med nedläggningen av R1.
Som grädde på moset hade energibehovet samtidigt börjat öka, nu när covid hade släppt sitt grepp.
Och tvärtom var det när R2 lades ner, då var vi raskt påväg ner i en nedstängning av världen, och energibehovet blev lägre, med resultat rekordlåga gaspriser och därmed rekordlåga elpriser.
Dvs, det var inte tack vara nedsläckningen av R2 som vi fick jättelåga elpriser.
Jag tänkte fixa lite länkar till läsvärt om detta, men orkar inte just nu.
Det finns en hel del skrivet om detta i efterhand, lite halvlånga akademiska texter går också att finna.
Detta förstår vi nu i backspegeln att det var en av putins förberedelser för det kommande kriget.
Vi i Europa skulle förstå att han hade våra kulor i ett hårt grepp, så inga europeiska länder skulle lägga sig i (mer än lite lama uttalanden).
Energikriget hade startat, och sammanföll rätt exakt med nedläggningen av R1.
Som grädde på moset hade energibehovet samtidigt börjat öka, nu när covid hade släppt sitt grepp.
Och tvärtom var det när R2 lades ner, då var vi raskt påväg ner i en nedstängning av världen, och energibehovet blev lägre, med resultat rekordlåga gaspriser och därmed rekordlåga elpriser.
Dvs, det var inte tack vara nedsläckningen av R2 som vi fick jättelåga elpriser.
Jag tänkte fixa lite länkar till läsvärt om detta, men orkar inte just nu.
Det finns en hel del skrivet om detta i efterhand, lite halvlånga akademiska texter går också att finna.
pacman42 skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det var europa, men det blev ungefär samma i SE4 (och jag hittade ingen bättre graf, och orkar inte skapa en egen nu)
Logga in
Skapa konto
Men vi har inte perfekt priskoppling till tyskt elpris, så något litet på marginalen finns att hämta:
Logga in
Skapa konto
Fast på sista raden får nog den normalintelligente inse att det är gaspriset som styrt svenskt elpris till 90%, och fortfarande styr.
Men allt oftare, när det blåser och/eller lyser ordentligt med sol, så är det inte gaspriset som styr vårt elpris.
Vi skulle aldrig få negativa elpriser, eller noll, eller ens under typ 40 öre, om ett enda gaskraftverk måste startas för elbehovets skull.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 274 inlägg
Jag är rätt säker på att det varit uppe tidigare, Energiforsk gjorde alltså en studie om det och kom fram till det jag säger.Mikael_L skrev:
Det centrala budskapet: ”Nuvarande begränsningar i överföringskapacitet till andra länder gör att tillkommande el till stor del stannar i Sverige och därför har stor påverkan på priserna här.”
Jag diskuterar inte vad priserna var, utan vad de annars hade kunnat vara.Mikael_L skrev:
Du kan inte studera världen som den är och komma fram till vad som hade hänt i en kontrafaktisk verklighet.
Jag vet inte hur många ggr jag har debunkat den där rapporten.Nötegårdsgubben skrev:
Jag är rätt säker på att det varit uppe tidigare, Energiforsk gjorde alltså en studie om det och kom fram till det jag säger.
Det centrala budskapet: ”Nuvarande begränsningar i överföringskapacitet till andra länder gör att tillkommande el till stor del stannar i Sverige och därför har stor påverkan på priserna här.”
Vet inte om jag orkar ta det igen.
De flesta har bara läst en rubrik, men missat att i rapporten så framgår det att prisskillnaden hade kanske blivit ca 6%.
Men även angivit mer positiva alternativa scenarier.
Det framgår också att alla beräkningar är gjorda med för 2021 och 2022 helt felaktiga indata.
Naturgaspriset var t.ex över 10 ggr högre, så deras beräkningsmodell kan inte hålla.
Ungefär samma fel som att dra fram den där rapporten, som inte heller visar vad som kom att gälla, alla variabler har ändrats till oigenkännlighet.Nötegårdsgubben skrev:
Skogsägare
· 23 274 inlägg
Skogsägare
· 23 274 inlägg
Och nu ska jag väl meddela att det är när det kommer till denna punkten, då brukar krsfm dyka upp och ta ner mig på jorden.
För i dessa senaste inläggen har jag alltså målat med den breda penseln.
Självklart hade det blivit någon timme här och var som vårt elpris hade ändrats rejält med 2000MW mer produktion i SE3.
Men jag är helt säker på att det är ett fenomen på marginalen, jag hade inte haft märkbart mer pengar kvar på kontot när året var slut ändå.
För i dessa senaste inläggen har jag alltså målat med den breda penseln.
Självklart hade det blivit någon timme här och var som vårt elpris hade ändrats rejält med 2000MW mer produktion i SE3.
Men jag är helt säker på att det är ett fenomen på marginalen, jag hade inte haft märkbart mer pengar kvar på kontot när året var slut ändå.
Och även om det inte hade spelat någon roll för vad jag skulle betalat för elen under 2021, 2022, 2023 eller 2024, så är jag ändå irriterad över att vi har stängt ner O2 och R1 (O1 är jag ganska säker på att den skulle lagts ner ändå, den hade riktigt dålig driftshistorik, och var Sveriges äldsta och minsta reaktor, och R2 var kanske också på fallrepet rent tekniskt sett).
Men det är främst av skälen CO2 och klimatet, samt skälen att vi kanske kommer behöva mer el i framtiden, t.ex. till fossilfri ståltillverkning.
Så dessa borde ha fått vara kvar, och hellre byggt ett par utlandskablar till så vi kunnat exportera även detta överskottet.
Och så måste vi fundera på vilken el vi ska ha om 20 år också. Ska det bli kärnkraft då också, så är det verkligen dags att börja bygga nya reaktorer nu, de vi har kommer inte leva för evigt.
Men detta inlägg var väl rätt OT för denna tråden, utan jag har ju en bättre tråd för detta ...
Men det är främst av skälen CO2 och klimatet, samt skälen att vi kanske kommer behöva mer el i framtiden, t.ex. till fossilfri ståltillverkning.
Så dessa borde ha fått vara kvar, och hellre byggt ett par utlandskablar till så vi kunnat exportera även detta överskottet.
Och så måste vi fundera på vilken el vi ska ha om 20 år också. Ska det bli kärnkraft då också, så är det verkligen dags att börja bygga nya reaktorer nu, de vi har kommer inte leva för evigt.
Men detta inlägg var väl rätt OT för denna tråden, utan jag har ju en bättre tråd för detta ...
Nej, det var bara gasen..!. mvh norgetrolletpacman42 skrev:
Nu skedde ju dock nedläggningen av kärnkraftsreaktorerna samtidigt (ungefär) som flera nya kablar togs i bruk mot kontinenten och Storbriitanien också (i bland annat Norge). Dessa band upp priserna i SE3 en del (främst via Norge). De som lade ned kärnkraften bör ju ha haftmkoll på,att dessa skulle komma, eller så gjorde de inte sitt jobb...
...jag tror mer på,det senare.
När sedan Storbritannien och Tyskland stängde ned kolkraften och Tyskland även stängde ned kärnkraften så fick vi ju sedan en "perfekt storm" där vi importerar dessa länders priser till Norden. Visst man kan till viss del skylla på Putin som drev upp gaspriserna, men större delen av problemet skall man nog skylla på dem som inte såg höga elpriser komma trots att det hände framför ögonen på dem. Och detta gäller både politiker i Norden, Tyskland och Storbritannien...
Inte i alla situationer. Och att det genomsnittligt kanske inte händer något hjälper ju inte ifall vi som köper inte kan undvika de värsta topparna eller ej.Mikael_L skrev:
Lågt pris vid milt väder hjälper inte många villaägare.
Det är ett fenomen på marginalen, men det är också ofta mindre marginaler än man kan tro, speciellt i SE4 där några tiotal MW hit eller dit ofta flyttar priset mellan danska priser och SE3. Så mer elproduktion där skulle ha stor effekt.Mikael_L skrev:
Att det nästan helt går att frikoppla elpriset från gaspriset ser vi ju i SE2:
Logga in
Skapa konto
Mer produktion i söder skulle inte helt frikoppla elpriset från gaspriset, men det skulle troligen innebära några timmar extra här och där med lägre pris.
I diagrammet ovan från i onsdags så hade det troligen inneburit lägre priser i SE3/4 kl 6-7 och kanske 7-8, plus en del på kvällen ffa i SE3. Hur mycket? Svårt att svara på - det kräver tillgång till information jag inte har.
Men eftersom den svenska utbudskurvan är så otroligt brant när man kommer över runt 50 Eur/MWh, så spelar extra produktion stor roll. Just för stunden får man ca 1 GW extra produktion om priset går upp från 55 Eur/MWh till 4000 Eur/MWh. Dvs en ökning med ca 5%. I jämförelse så nästan dubblar Danmark sin produktion i samma intervall.
Mikael_L skrev:
Och att jag lite då och då brukar ange lite om min politiska hemvist handlar om att folk inte ska tro att allt jag skriver om energipolitiken är ideologiskt drivet, i alla fall inte partipolitiskt bundet.
1989 röstade jag för sista gången på S, och MP har jag aldrig röstat på.
Just idag sitter jag någorlunda fast i den gammelliberala myllan, och har röstat på vänsterkanten inom borgerligheten, vacklat lite mellan C och L de senaste valen.
Jag har som ung varit kärnkraftsmotståndare. Idag förespråkare, men har de senaste åren börjat tvivla lite på att se ny sådan (min dröm är snabba reaktorer).
På 90-talet garvade jag åt vindkraft och "idioterna" som höll på med det, för 5-8 år sedan trodde jag fortfarande att nu snart tar det stopp med nybyggnad, det kommer inte funka med mer (men jag hade börjat inse dess produktionspotential) osv.
Jag är inte speciellt besvärad med att ha fel, och tycker det känns trevligt att inse att jag faktiskt kan ändra mig när nya fakta kommer på bordet.
Och aldrig någonsin kommer vi att backa in i framtiden, trots allt blir allt lite bättre hela tiden.
Jag vill vare sig ha tillbaka ett Sverige där olja stod för 70% av vår energi, eller att katolska kyrkan ska bestämma vad jag ska tycka.
Det finns ingen perfekt tidpunkt längre bak i tiden där allt var bra, och att allt har blivit sämre sedan dess, utan i stora drag blir allt bättre hela tiden.
Våga vara progressiv, det vinner dina barn
🤣 nejMikael_L skrev:
Vi är nog en hel del överens.K krfsm skrev:Men eftersom den svenska utbudskurvan är så otroligt brant när man kommer över runt 50 Eur/MWh, så spelar extra produktion stor roll. Just för stunden får man ca 1 GW extra produktion om priset går upp från 55 Eur/MWh till 4000 Eur/MWh. Dvs en ökning med ca 5%. I jämförelse så nästan dubblar Danmark sin produktion i samma intervall.
Glöm dock inte att konsumtionen också ökar när priset går ner, dvs det motarbetar vinsten av ökad produktion. Javisst, detta är också ett fenomen på marginalen.
Men det är dock inte dessa fenomen på marginalen som gräver djupa hål i folks plånböcker, utan det styrs av fossil elproduktion i andra länder än Sverige och Norge.