S
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja i alla fall jämfört med bilden Ebba Busch förmedlade under valrörelsen.
Då fick man ju intrycket att typ hälften av Sveriges elproduktion hade förlorats, och därför var vi dömda till undergång.
Politiker far väl med osanningar mest hela tiden. Det där var harmlöst i jämförelse med annat.

• Arg
djac
  • Laddar…
harka harka skrev:
jag uttryckte mig kanske kortfattat slarvigt – när jag skrev ...rimligen sett fler konkurser... så avsåg jag, och borde skrivit ...fler stängda elproduktionsanläggningar, med tillhörande konkurser om de var huvudverksamhet i bolaget (och inte en [exempelvis kommunal] bisyssla)...

...svårsålt på grund av att huset inte har vattenburet system? något som staten premierades när husen byggdes på 70-80-talet...

de som byggde hus enligt 1960 års byggnadsstadga från Kungliga Byggnadsstyrelsen sitter idag med en ytterisolering som med dagens normer läcker som ett såll om de inte tilläggsisolerat/bytt fönster på 60 år – hur påverkar det husets säljbarhet?

nej, vi behöver inte några hundra OT-inlägg till i tråden...
Hus med direktverkande el enbart är mer svårsålda.

S Snikholt skrev:
Detr väl hyfsat väderrelaterat, skulle jag tro.
nja, det är bara en komponent

om man skulle rita in temperaturen på ena axeln och elförbrukningen på den andra skulle i så fall alla punkter ligga på en rak, men lutande, linje i grafen

eluppvärmning av bostäder och lokaler är bara en del av landets elförbrukning – industrier har relativt lågt temperaturberoende

ritar man då upp grafen så har det sett ut här:

Graf över Sveriges elförbrukning vs. medeltemperatur, Bromma. Färgkodade punkter visar olika årtionden, med 2001 och 2023 utmärkta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

en punkt för varje år sedan 1990 där jag grupperat åren/punkterna i respektive decennium

det finns ett "lutande" samband där lägre temperatur (till vänster) leder till högre elförbrukning och högre temperatur (till höger) leder till lägre elförbrukning

men man ser också att [den något godtyckliga] grupperingen visar att varje årtionde har sitt läge i grafen och enbart en given temperatur säger inget om elförbrukningen – år 2001 inföll Sveriges högsta förbrukningsrekord (gul punkt högst upp), Sveriges lägsta elförbrukning under dessa 34 år inföll 2023 (röd punkt längst ned) med nästan identisk temperatur som när vi hade förbrukningsrekord 2001

lite förenklat (Bromma representerar inte hela Sverige, vintern har inte särredovisats och så vidare) – men grafen visar i alla fall på att det finns fler komponenter än enbart yttertemperaturen som styr landets elbehov (som väntat), utan där finns även strukturella förändringar i hur samhället använder elektriciteten

• Gilla
djac och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
S Snikholt skrev:
Politiker far väl med osanningar mest hela tiden. Det där var harmlöst i jämförelse med annat.
Ärligt talat har jag alltmer börjat tycka att Svenska politiker beter sig hyggligt ärligt och reko.
(Kanske delvis för att jag börjat fatta ifrån andra länder hur djup sörjan kan bli)
De håller sig från att sockra och strössla med någon vansinnig mängd vallöften, som sen inte finns någon chans att uppfylla.
T.ex tycker jag sittande regering genomför i stor utsträckning vad de sagt sig göra, en massa saker jag personligen inte är speciellt glad åt, men ändå det som utlovats, och tillräckligt många väljare ville ju detta, och jag har bara att rätta mig efter det demokratiska resultatet.
Så är det att leva i demokrati, andra är med och bestämmer.

Om ljugandet (eller okunnigheten) om prisbildningen på elen var harmlöst ...? Tja ...
Det är ju troligt att det förändrade ett valresultat genom ren populism.
Jag kan ju inte tycka att det är riktigt harmlöst, det öppnar ju för att andra partier tar efter i nästa val, och till sist får det nackdelen att vi väljare aldrig kan lita på något, allt blir populism till sist.
Exempli gratia USA.

• Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Utan att ha kollat så misstänker jag att även Norge har bättre elproduktion än någonsin.
Ja, de har ju inte haft någon kärnkraft att lägga ner.

Och om bara en bunt år har de säkert ett elnät som är bättre än någonsin också. Det kanske tom sitter ihop även utan Sveriges hjälp...

Mikael_L Mikael_L skrev:
Det är ju helt självklart att med tillräckligt mycket extra inhemsk produktion så skulle vi aldrig påverkas av andra länders elpriser (förutsatt att inga fler kablar/ledningar byggs).

Frågan är nog då vem som ska betala för denna, eller ärligt talat, det är ingen fråga, det skulle ju bli vi skattebetalare.
Det är ju det magiska i SE2. Vi har redan det här och det är inte skattebetalarna som betalar, eller åtminstone extremt utspätt via Europeiska investeringsbanken och några andra privata kumpaner. Man tycker att förr eller senare borde tyska banker tröttna på att låna ut pengar till elproduktion som går back minst 20% om året, men de
Mikael_L Mikael_L skrev:
För att så mycket inhemsk produktion skulle ju leda till att elpriset blev negativt de flesta dagarna om året, och då måste det ju finansieras elproduktion som ingen kan affärsmässigt finansiera.
Så i praktiken blir det ju skattepengar som måste användas.

Så för den som hellre ser sin elräkning flyttas till skattsedeln och samtidigt bli fördubblad så känns det väl som en bra grej.
Då är vi tillbaka på statens mål som inte går ihop utan att man häller pengar i något hål. Frågan är bara vilket. Är det bästa sättet att bygga elproduktion? Ingen aning. Men om jag ändå behöver betala för kalaset oavsett vad, så föredrar jag nog att inte både få betala kalaset och få en enorm förmögenhetsöverföring från mig till elproducenterna (som slussar ut det till Luxemburg).

Det där sista är f.ö. en nackdel jag ser med mer elexport. Visst, den ger inkomster "till Sverige" (=elproducenterna, som slangar ut det via räntesnurror till utlandet), men samtidigt ger den en rejäl extra överföring från elkonsumenter till elproducenter.

• Gilla
mikethebik och 5 till
  • Laddar…
Mikael_L
Ja jag tycker också att det vore bättre att vi (Vattenfall) bygger kärnkraftverken själva än att vi öser en massa pengar privata aktörer för att förmå dem att bygga.
För går det dåligt ekonomiskt så kommer statskassan ta smällen.
Går det bra ekonomiskt så tar företagen vinsten.

Bygger Vattenfall så blir det samma i första fallet, men vinst i statskassan i andra fallet.
(Lite förenklat).

Och vad gäller elexport.
Alla är hyfsat överens om att det alltid är bättre att komma högre upp i värdekedjan.
Det är bättre att Sverige exporterar sågat virke eller papper än råa trästockar.
Det är ännu bättre om vi exporterar trämöbler och tryckta böcker.

Samma är det väl med elen, bättre att vi använder inom landet för att förädla något som vi tjänar bättre med pengar på.

• Gilla
  • Älska
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja jag tycker också att det vore bättre att vi (Vattenfall) bygger kärnkraftverken själva än att vi öser en massa pengar privata aktörer för att förmå dem att bygga.
För går det dåligt ekonomiskt så kommer statskassan ta smällen.
Går det bra ekonomiskt så tar företagen vinsten.

Bygger Vattenfall så blir det samma i första fallet, men vinst i statskassan i andra fallet.
(Lite förenklat).

Och vad gäller elexport.
Alla är hyfsat överens om att det alltid är bättre att komma högre upp i värdekedjan.
Det är bättre att Sverige exporterar sågat virke eller papper än råa trästockar.
Det är ännu bättre om vi exporterar trämöbler och tryckta böcker.

Samma är det väl med elen, bättre att vi använder inom landet för att förädla något som vi tjänar bättre med pengar på.
Appappapp, vi kan inte begränsa exporten!....

• Haha
jawen
  • Laddar…
harka harka skrev:
det genomsnittliga elpriset i SE3 under de 154 importtimmarna var 131 öre/kWh
Extremt bra presenterat, men om vi skiftar fokus till där det blir dyrt på riktigt (SE4) hur ser det ut då?

Mikael_L Mikael_L skrev:
Men vi har ju ingen effektbrist, vi köper lite ibland, det blir ingen brist.

Du kan ju inte resonera som du gör, för isåfall har vi ständig bensinbrist, återkommande vetemjölsbrist, en total 100% brist på mobiltelefoner, mjölkbrist...

Och ja, alla världens länder har både effektbrist och brist på det mesta.

Du resoneras så dumt att tapeterna ramlar ner från väggarna.
Underskott är väl samma sak som brist?

• Timprisöversikt för SE1 till SE4, med överskott i SE1 och SE2 och underskott i SE3 och SE4.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
S Snikholt skrev:
Pristak a’ la Norge är en annan metod.
Frågan är vad som är dyrast i längden och vad som gör oss mest oberoende.
Kan nog i längden aldrig vara fel att staten satsar på egen kontrollerad elproduktion, så länge det inte är elsnurror (& helst inte solcellsparker)

Gör som förr & sätt ihop en Atomkommitté av ingenjörer & typ återbilda AB Atomenergi.
Har vi klarat bygga reaktorer av svensk konstruktion redan för 50-60 år sedan (utvecklade av Asea Atom), så klarar vi idag.

Det blir en stor utgift, men sedan också en kran som det kommer "guld" ifrån i hela 60-80 år.

• Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Underskott är väl samma sak som brist?
Där tycks underskott betyda nettoimport. Det är inte samma sak som brist.

D
S Snikholt skrev:
Nej, det är mycket allvarligt eftersom det syftar till att minska allmänhetens förtroende för samhället och institutionerna.

• Gilla
  • Wow
tveksamt och 2 till
  • Laddar…
S
D djac skrev:
Nej, det är mycket allvarligt eftersom det syftar till att minska allmänhetens förtroende för samhället och institutionerna.
Är rätt säker på att syftet inte är att minska allmänhetens förtroende.

De är helt enkelt inte de skarpaste knivarna i lådan.

Jag skulle hellre se ett teknokrat-styre.

I alla fall när det gäller infrastruktur.

Politik är inte vetenskaplig. Faktafel förekommer.

Dessutom är det viktigaste att opposition finns. Om det nu var så lätt att motbevisa Busch påståenden, varför gjordes inte det?

Om politiker tog ansvar och belönades för att de faktiskt tar ansvar skulle det bli bättre. Nu skyller alla på varandra, håller inte med om att politiska landskapet i Sverige är bra. Som jag tror @Mikael_L menade.

Kanske läget att starta en ny tråd. ”Sveriges politiker är bättre än nånsin” 😉

Redigerat:
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.