P
L Leif i Skåne skrev:
Det är konstigt för dom åren Sverige importerar el kunde man få långtidskontrakt flera år på 32-40 öre / kWh !!!
Industrin hade kontrakt på under 30 öre/kWh !
Men nu kan du inte få ett kontrakt under 100 öre/kWh varför ?
Har ett fastpris på 38 öre idag!
När detta går ut så värmer vi huset på natten och när det blåser ;-)

tveksamt tveksamt skrev:
Vad vill du kalla det istället?
Hur tänker du med "istället"?
Ett fastprisavtal är inte en subvention.

tveksamt tveksamt skrev:
Att kalla det fastprisavtal när det inte är fast pris är ju förstås galet, men att det avskaffas är väl inget problem?
Skulle man ta bort de efter avtalsperioden, så hade jag inga problem med det.

Men man skulle inte ta bort avtalen som jag förstår saken. Utan fast pris skall gälla utom när det är ofördelaktigt för avtalspartner. Ungefär som att hushållen i Sverige har fastpris under ett år. Men så gäller inte fast pris om elpriset går över 200 öre/kWh. Då åker dom på timpris istället.
Skulle blir väldigt mycket protester om elhandlarna plötsligt inför det.

D Daniel 109 skrev:
Det går bara att sälja el i det område produktionen finns i. Det här har förklarats för dig många gånger. Är det annat pris i ett angränsande område så blir mellanskillnaden en kapacitetsavgift till SVK (eller annan nätoperatör) som ska användas för nätutbyggnad.
Det är ingen naturlag att det ska vara så. Att du sitter och läser regelböcker tillför inget till diskussionen oavsett hur dryg du är.

Redigerat:
D
D Daniel 109 skrev:
Nej, nu missförstår du igen.
Jag åsyftade naturligtvis inte momentanvärden utan totalen under avtalsperioden.

Jag har inte stenkoll på Tyskland, men det tycks vara ett garanterad ersättning för inmatad energi i 20år. Det är således inte ett marknadsmässigt fastprisavtal.
Det är väl hela iden med att gå in i sån gambling, att ena sidan ska subventionera den andra, antingen vinner utställaren av avtalet eller kunden, oerhört sällan de är "osubventionerade", dvs att det går exakt jämnt ut mot elpriset under perioden.

D djac skrev:
Det är väl hela iden med att gå in i sån gambling, att ena sidan ska subventionera den andra, antingen vinner utställaren av avtalet eller kunden, oerhört sällan de är "osubventionerade", dvs att det går exakt jämnt ut mot elpriset under perioden.
Vem som kommer bäst ut av ett fastprisavtal när man i efterhand jmf med spot (med facit i hand alltså)har noll med subventioner å göra.

Tror diskussionen rör sig om huruvida fastprisavtalet avviker från marknadens pris på samma avtal när det ingås.

• Gilla
krfsm och 2 till
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Dock är inte det vad som står i texten. Du har som vanligt inte läst det du citerar.

Det man beslutar är att ta bort fastprisavtalet när marknadspris är negativt.

I Tyskland kan man få ett fastprisavtal för solel som man levererar. Då får man ett fixt pris oavsett vad marknadspris är. Detta kallas i texten för "subvention". Något oklart hur ett fastprisavtal kan bli en subvention.

Det här blir absurt iom att ett fastprisavtal inte är ett fastprisavtal.
Men det är ju sådant som politiker kan hitta på. Sådana bör få mycket mindre att säga till om. Staten bör reduceras.
När en stat betalar alla som levererar el från en viss sorts energikälla (sol i det här fallet) ett överpris är det en subvention. Att påstå något annat är absurt, oavsett om man tycker att sådana ingångna avtal (är det verkligen avtal, eller bara effekter av lagstiftningen; jag vet inte och har inte grävt i frågan) ska hållas eller inte.

• Gilla
martin.sveg och 3 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Nu är ju detta EON, som har ett av dessa kaparbrev och därför kan debitera helt fritt
Poesi

• Haha
djac och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Att prata om gamling i elpris i långa elavtal var grejt. 😉
Men ordet subvention använder du lite väl ofta när det inte passar (och nu även Daniel?).

Ett avtal eller affärsuppgörelse ska vara bra för båda parter, annars kan det rent av vara lurendrejeri.

Om staten ensidigt går in och täcker upp en ena partens dåliga affär är det väl en en subvention vilket få tycker om.
(Och med det menar jag inte att det skulle bli mer omtyckte om staten subventionerar båda sidors förluster).

D
blackarrow blackarrow skrev:
Att prata om gamling i elpris i långa elavtal var grejt. 😉
Men ordet subvention använder du lite väl ofta när det inte passar (och nu även Daniel?).

Ett avtal eller affärsuppgörelse ska vara bra för båda parter, annars kan det rent av vara lurendrejeri.

Om staten ensidigt går in och täcker upp en ena partens dåliga affär är det väl en en subvention vilket få tycker om.
(Och med det menar jag inte att det skulle bli mer omtyckte om staten subventionerar båda sidors förluster).
Ah, det var en fortsättning på diskussionen, jag anser självklart inte att fastprisavtal kan kallas subvention, jag tyckte det blev trams helt enkelt. Men visst har vi haft en diskussion där andra anser att subvention enbart är när man får betalt och jag har ansett att även att slippa få betala kan vara en subvention.

D djac skrev:
jag anser självklart inte att fastprisavtal kan kallas subvention /…/ visst har vi haft en diskussion där andra anser att subvention enbart är när man får betalt
Nej, men om det är en viss part som får betalt på icke-marknadsmässiga villkor och den andra parten är staten, då är det förstås en subvention även om det sker i avtalsform.

Du är ganska dålig på att lägga ord i munnen på andra, och vanföreställer ofta argumenten. Det vore tacknämligt om du slutade med det.

• Gilla
martin.sveg och 1 till
  • Laddar…
D
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nej, men om det är en viss part som får betalt på icke-marknadsmässiga villkor och den andra parten är staten, då är det förstås en subvention även om det sker i avtalsform.

Du är ganska dålig på att lägga ord i munnen på andra, och vanföreställer ofta argumenten. Det vore tacknämligt om du slutade med det.
Tveksamt om det skett, vi har diskuterat detta och har nog ingen överlappande uppfattning i den frågan.

Topp. Då fortsätter jag lita mer på den breda tyska majoritetens bild än din.

S
Z Zodde skrev:
Tror diskussionen rör sig om huruvida fastprisavtalet avviker från marknadens pris på samma avtal när det ingås.
Z Zodde skrev:
Vem som kommer bäst ut av ett fastprisavtal när man i efterhand jmf med spot (med facit i hand alltså)har noll med subventioner å göra.

Alla verkar tycka att om staten garanterar kärnkraften 80 öre så kallas det subvention.

S Snikholt skrev:
Alla verkar tycka att om staten garanterar kärnkraften 80 öre så kallas det subvention.
Ja, för att 80öre e väsentligt högre än marknadspris.

En bra måttstock e å se vad VF får betalt för sin el 2026

• Gilla
erik_83
  • Laddar…
S
Z Zodde skrev:
Ja, för att 80öre e väsentligt högre än marknadspris.

En bra måttstock e å se vad VF får betalt för sin el 2026
Finns det ens någon annan aktör som erbjuder sig att köpa solel till fastpris är väl knäckfrågan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.