804 815 läst ·
22 089 svar
805k läst
22,1k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Ja du missar att vi t.ex endast hade nettoimporterat under 52 timmar av 8500 timmar under 1jan - 10 dec 2022.Krilleman skrev:
Så därför undrar jag vad du menar med att vi blir beroende av importen?
Här kan du se hur Sveriges import och export av el har förändrats genom åren - grön = export, röd= import.
Harka har lagt in lite gravstenar som visar vilken otrolig skada nedläggningarna av våra reaktorer gjort.
Detta var ett diagram som verkligen satte fart på mig att börja omvärdera vad jag tror om det hela.
Jag har nämligen inte så väldigt mycket emot att ändra mig, jag är mer bekymrad över att gå och inte veta, eller tro fel.

”De senaste 19 månadernas galna elpriser beror inte på att Sverige har gjort något fel.
Dvs, inget politiskt parti har gjort något fel, inte heller rätt
Jag råder den som tror annat att sluta låta sig luras”
Hela den här (mycket bra och lärorika) tråden kommer tillbaks till det här. Mikael tycker inte att nåt fel har gjorts. Jag tycker tvärtom. Det går inte att lägga i bevis åt endera hållet genom några som helst diagram, även om man så önskar
Hela den här (mycket bra och lärorika) tråden kommer tillbaks till det här. Mikael tycker inte att nåt fel har gjorts. Jag tycker tvärtom. Det går inte att lägga i bevis åt endera hållet genom några som helst diagram, även om man så önskar
Det spelar å andra sidan ingen roll. Du tycker saker och ting kunde gjorts annorlunda. Vi har en bra el situation nu, med dina drag kunde den varit bättre eller sämre.Mulvaden skrev:”De senaste 19 månadernas galna elpriser beror inte på att Sverige har gjort något fel.
Det viktiga är var vi kan gå häri från.
Och tvek löst kommer bygga upp kompetens kring kärn kraft igen vara en viktig pussel bricka. Förkorta tillstånds processer för kärn och vind kraft.
Jäkligt störig sär skrivning i ditt in läggE El-Löken66 skrev:Det spelar å andra sidan ingen roll. Du tycker saker och ting kunde gjorts annorlunda. Vi har en bra el situation nu, med dina drag kunde den varit bättre eller sämre.
Och tvek löst kommer bygga upp kompetens kring kärn kraft igen vara en viktig pussel bricka. Förkorta tillstånds processer för kärn och vind kraft.
Det avgörande politiska felet som gjorts är att man bortsett helt från problemen med ett godtyckligt antal kablar mot kontinenten i kombination med en 70% regel och marginalprissättning.Mulvaden skrev:”De senaste 19 månadernas galna elpriser beror inte på att Sverige har gjort något fel.
När Nordpool startades fanns inte dessa problem pga begränsad överföringskapacitet mot dyra, fossilberoende områden.
De var inte ens med i handelsområdet.
Ja du har helt rätt tycker jag. (Minus särskrivning). Det är viktigare att blicka framåt.E El-Löken66 skrev:Det spelar å andra sidan ingen roll. Du tycker saker och ting kunde gjorts annorlunda. Vi har en bra el situation nu, med dina drag kunde den varit bättre eller sämre.
Men Mikaels tråds ”Jag råder den som tror annat att sluta låta sig luras” behöver bemötas, för det är inte med sanning överensstämmande.
Det här är ganska enkelt att förstå, fakta beskrivs av bla @Mikael_L och många andra, det går ju inte att rubba, och vi upplever det varje dag vi tänder lampan, vi upplever också de ökade prisnivåerna när vi betalar räkningen och det negativa påslaget av detta är större än glädjen när lampan tänds.E El-Löken66 skrev:Nu skadu inte komma här och hacka på Mikael L. Han må vara extremist men i denna tråd har han inget fel gjort.
Att sen uttalanden kan provocera må vara.
Vi andra visste detta. Även om det verkade osannolikt.
Detta är en linje som främst drivits av oppositionen inför valet 2022 vilket passade som handsken ihop med Putins energi utpressning. Men kolla upp, syna, Mikaels fakta och återkom.
Jag satsar allt hår i mina öron på att du inte kommer hitta någon konspiration.
Detta har plockats upp av de som vill påverka, både makter som vill splittra oss och inhemska politiker. Metoden idag är enkel och synlig om man tittar, man använder olika påverkansorgan, sociala medier, forum som detta, tankesmedjor (speciellt en), ledare i medlöpartidningar, osv, där släpper man upp testballonger med korn av sanning men mest känslomässig prosa, man ser hur dessa flyger och en del av dessa kan sedan användas av partiledare. Dessa inser säkert inte att en hel del av det de använder har sitt ursprung från främmande makt som vill förändra vår politiska arena, skapa osäkerhet och konflikt.
Du anser alltså att t.ex. elpristoppen i Mars 2022 beror på ett Svenskt politiskt beslut?Mulvaden skrev:”De senaste 19 månadernas galna elpriser beror inte på att Sverige har gjort något fel.
(första månaden 2022 med riktigt högt elpris, 146€/MWh månadsmedel)
Så här ser den ut. Vi nettoimporterade inget alls, som lägst exporterade vi drygt 800MW (nästan ett R1).
Svart kurva som går genom fältet för kärnkraftsproduktion visar vår export i MW.
Jag fick inte till detta kombinationsdiagramtyp med datum och tid, så x-axeln visar vilken timme i månaden det är, med början på 1. Något händer med dataserien för elpriset, den blir för kort, så det blir alltmer förskjutet mot slutet av månaden, men det är rätt i övrigt. Elpriserna har jag för övrigt lagt in som dagsmedelvärden, även om jag har tillgång till timvärden.
Men allt detta beror på att det finns gränser för hur mycket tid jag kan och orkar lägga ner på detta. Jag tycker dock att allt nödvändigt kommer fram.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men som sagt, hade knappt 1800MW produktion till i Ringhals hjälpt här?
Jag skickar in XL-filen, om någon känner för att fixa det jag inte orkade.
edit:
All data är alltså timvärden, utom elpriset som är dagsmedelvärde, och det vet ni ju ungefär hur det varierar.
Datakällor Svenska kraftnät och Nordpool
Jag skickar in XL-filen, om någon känner för att fixa det jag inte orkade.
edit:
All data är alltså timvärden, utom elpriset som är dagsmedelvärde, och det vet ni ju ungefär hur det varierar.
Datakällor Svenska kraftnät och Nordpool
Redigerat:
Tjau, gör inte vi något så gör andra i vårt grannskap.D djac skrev:Detta har plockats upp av de som vill påverka, både makter som vill splittra oss och inhemska politiker. Metoden idag är enkel och synlig om man tittar, man använder olika påverkansorgan, sociala medier, forum som detta, tankesmedjor (speciellt en), ledare i medlöpartidningar, osv, där släpper man upp testballonger med korn av sanning men mest känslomässig prosa, man ser hur dessa flyger och en del av dessa kan sedan användas av partiledare. Dessa inser säkert inte att en hel del av det de använder har sitt ursprung från främmande makt som vill förändra vår politiska arena, skapa osäkerhet och konflikt.
Polen är då påväg mot sitt första kärnkraftverk levererat av Westinghouse.
"Kuststäderna Lubiatowo och Kopalino i Polens Choczewo-kommun i provinsen Pommern har utsetts till den föredragna platsen för landets första stora kärnkraftverk.
Samtidigt har Polens ZE PAK, Polska Grupa Energetyczna och Korea Hydro & Nuclear Power undertecknat en avsiktsförklaring om att samarbeta kring ett kärnkraftverksprojekt i Patnow, i centrala Polen, som utvärderar lönsamheten av att bygga sydkoreanska APR1400-reaktorer på platsen."
Westinghouse hjälper Polen att bygga landets första kärnkraftverk | ENERGInyheter.se
Litauen har även de börjat till titta på kärnkraften och efter att Ignalina las ner så har vi exporterat stora mängder el till just Litauen. Så det här löser nog våra grannländer så kan vi köra vidare med NIMBY....
Detta är guld för Ryssland som kommer ta dessa reaktorer gisslan vid konflikt.P paralun skrev:Tjau, gör inte vi något så gör andra i vårt grannskap.
Polen är då påväg mot sitt första kärnkraftverk levererat av Westinghouse.
"Kuststäderna Lubiatowo och Kopalino i Polens Choczewo-kommun i provinsen Pommern har utsetts till den föredragna platsen för landets första stora kärnkraftverk.
Samtidigt har Polens ZE PAK, Polska Grupa Energetyczna och Korea Hydro & Nuclear Power undertecknat en avsiktsförklaring om att samarbeta kring ett kärnkraftverksprojekt i Patnow, i centrala Polen, som utvärderar lönsamheten av att bygga sydkoreanska APR1400-reaktorer på platsen."
Westinghouse hjälper Polen att bygga landets första kärnkraftverk | ENERGInyheter.se
Litauen har även de börjat till titta på kärnkraften och efter att Ignalina las ner så har vi exporterat stora mängder el till just Litauen. Så det här löser nog våra grannländer så kan vi köra vidare med NIMBY....
Nej. Det har jag inte sagt. Det är en rad politiska beslut som tagits, och som inte tagits, som har försatt oss här. Din tes är (väl?) att vi inte kunde ha påverkat det öht (i princip). Det anser jag är helt fel. Dina diagram och data visar bara resultatet, dom leder ingen vart vad gäller din ursprungliga tes.Mikael_L skrev:
Det är väl mer att Polen insett att de behöver kärnkraft isf skitig kolproduktion.E El-Löken66 skrev:
Sen att man då valt Westinghouse från USA samt funderar på APR-1400 från Sydkorea.
Mycket bra isf energimisären i deras grannland Tyskland.!
Du inser då inte att ett stor skaligt krig är oundvikligt??P paralun skrev:
Hur försvarar du då dina reaktorer?
Citat från första inlägget.Mikael_L skrev:
Min tes var att elpriserna inte beror på att Sverige har sabbat något inom landet.
Dock hör jag hela tiden att det sägs att elpriserna beror på att MP stängde kärnreaktorer.
Och JA, det gjorde de, men jag kan inte se att det påverkat elpriserna.
Hade t.ex. priset gått upp något efter att R2 stängdes istället för ner, så hade det orsakssambandet verkat mer möjligt.
Hade vi producerat mindre elkraft nu än innan reaktorerna stängdes hade också orsakssambandet verkat mer rimligt.
Där var min magkänsla. Sen har jag försökt luska om min magkänsla kan stämma med korrekta data.