804 974 läst ·
22 097 svar
805k läst
22,1k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Den här provokativa inledningen får nog anses som falsifierad. Alla diagram till trots, även om dom visar sanna värden. @Mikael_L har rätt i data men missar poängen.Mikael_L skrev:
Med andra politiska beslut och lite mer list hade vi haft en annan verklighet.
Största felet är att man inte säkrat elförsörjningen i SE04. Då beslut att Barsebäck skulle läggas ner togs. Skulle detta omedelbart utförts!Mulvaden skrev:
ÖVT - en flopp.
Så frågan är hur detta skulle lösts. Bygga ut Lillgrund hade ej varit populärt, heller ej tillfredsställande.
Inget enkelt dilemma att lösa.
Vindkraft och vattenkraft är en bra kombination. När det blåser mycket kan vi spara på vattenkraften. Alltså fungerar vattenkraften som batteri för vindkraften. Vattenkraften är reglerbar till skillnad mot kärkraftenD Dalf skrev:[bild]
Detta är vindkraften i Sverige 2022. Det blåser INTE alltid någonstans. Lite statistik:
- Den blåsigaste timmen på året ger mer än hundra gånger den mest vindstilla.
- Det blåsigaste dygnet ger 30 gånger det mest vindstilla.
- Mer är 10% av tiden ger vindkraften mindre än 10% installerad effekt.
- Vattenkraften kan ge ca. 60% av behovet - idag. Kan inte byggas ut.
Ska vi bygga elförsörjningen på vindkraft behövs massiv lagring.
Nej, så har det aldrig varit, faktiskt.L lars80 skrev:
Från början var all elkraftproduktion privat, mycket snart kom det några kommunala kraftbolag, men flest privata eller föreningsägda.
Den första 220kV-förbindelsen rätt genom halva landet byggdes av privata bolag (googla krångede kraft) osv
Svenska kraftnät har varnat för alla möjliga elbrist och avbrottsscenarier i typ 30-40 år nu.L lars80 skrev:
Politikerna har för det mesta varit rätt kallsinniga.
Det där förstår jag inte alls ...L lars80 skrev:
Ringhals 3 och 4 går ju fortfarande, så då har du troligen rätt ...L lars80 skrev:Ringhals var inte uttjänt, det renoverades 2010 för ca 15 miljarder.
Jag var där och såg det med egna ögon när det renoverades, den som påstår att R1 och R2 var uttjänt ljuger eller saknar bättre insikt i ämnet.
2040 var planerad livslängd efter uppgraderingen enligt vattenfalls interna uppgifter från 2010.
Nä, R1 var i fint skick, hade dock först en planerad livslängd till 2016.
2019, vid stängningen var den konstaterat i bra skick, ordentligt fixad 9 år tidigare, skulle åtminstone kunnat gå till 2036 (enligt vissa uppgifter, men det figurer ännu längre livstider, kanske lite sämre förankrade?) om inget oväntat inträffade. R1 var dessutom klar med de nya kraven för OBH som kom efter Fukushima-olyckan, det var i princip endast administrativt arbete kvar, för att få formellt godkännande.
Själv sörjer jag att R1 lades ner.
R2 är lite krångligare, den kördes sista året på tillfälligt tillstånd.
Det var något med korrosion i bottenplåten i inneslutningen. Jag har hört många bud, allt från att det var omöjligt att fixa. till dyrt att fixa, till lätt att fixa, till att det redan var fixat.
Jag vågar inte riktigt säga bu eller bä här. Jag anser att även R2 borde fått leva längre, men inser att det eventuellt inte var möjligt eller kanske ekonomiskt försvarbart.
Nu har ju de flesta inlägg jag gjort, med diagram och resonemang av riktiga data från Svenska kraftnät, kommit fram till att det inte syns en antydan till effektbrist.Mulvaden skrev:
Framförallt ingen ökad effektbrist, utan tvärtom har vi allt mer sällan behövt importera en enda kWh.
Det är ju mycket därför jag undrar varför bloggare, politiker, tankesmedjor, och mer eller mindre vanligt folk hävdar att vi har förstört vår elkraftsproduktion.
När du nu skriver "den effektbrist vi ibland ser", ... kan du förklara var du ser den?
Jag ser den nämligen inte ...
Och när det inte blåser eller solen inte lyser?Mikael_L skrev:
Är det inte då Svea Rike behöver inhemsk produktion som bäst?
För allt ska ju gå på el, bilar, lastbilar, batterifabriker, LKAB, Fejsbok, SSAB med sitt fejkade "gröna stål", hela Sveriges industrier, osv.
Jag ser ingen graf över vindstilla nattetid i januari, med -20º i Skåne?!
Finns den ens?
Jag påstår samma sak som alltid!
Inhemsk prisoptimerad produktion som täcker hela behovet, oavsett effektbehov, är alltid bäst.
Jag ska rota vidare efter den, den är liten jag vet men den sker ibland har jag sett. Har jag fel ska jag pudla.Mikael_L skrev:
Nu har ju de flesta inlägg jag gjort, med diagram och resonemang av riktiga data från Svenska kraftnät, kommit fram till att det inte syns en antydan till effektbrist.
Framförallt ingen ökad effektbrist, utan tvärtom har vi allt mer sällan behövt importera en enda kWh.
Det är ju mycket därför jag undrar varför bloggare, politiker, tankesmedjor, och mer eller mindre vanligt folk hävdar att vi har förstört vår elkraftsproduktion.
När du nu skriver "den effektbrist vi ibland ser", ... kan du förklara var du ser den?
Jag ser den nämligen inte ...
Men poängen är inte det, utan att du med bestämdhet hävdar att inget fel gjorts från politiskt håll som har försatt oss här. Hela ditt första inlägg handlar om det. Det är fel hävdar jag. Det står dig fritt att hävda motsatsen, men jag är övertygad om att det hade kunnat gjorts mer hur lätt som helst
En rubrik kan inte innehålla alla aspekter inom ett sånt här komplext ämne.D Dublin skrev:...Så här här på fredagskvällen vill jag nog lägga in en liten protest mot @Mikael_L och hans otydliga rubriksättning. Sen får jag känslan av att han likställer "bättre" med "större", men är det verkligen så? Borde egentligen inte tråden handla om hur energin produceras om den nu ska hänga ihop med rubriken?
Så @Mikael_L vad är din definition av "bästa elproduktion"?
Ja, rubriken var medvetet aningens provocerande.
Vad jag i denna tråd menar med "elproduktion bättre än någonsin" är just det jag började med att visa i mina första inlägg.
Att vi producerar mer, exporterar mer, importerar mindre. Dessutom importerar vi under allt färre timmar varje år (men det har jag nog inte tagit upp i denna tråd).
Sånt är det mest jag tänker på - och särskilt då i skenet av att många skyller elpriset på minskad elproduktion, när vi alltså egentligen har ökad produktion.
Att våra politiker har lagt ner kärnkraft och därmed bidrar med längre tid för den nödvändiga klimatomställningen att bli klar eller att vi fått sämre med svängmassa är saker jag valt att inte reflektera över i denna tråden.
Det är ju inte heller argumenten från politikerna eller tankesmedjorna (OK, tankesmedjor kan någon enstaka gång beröra detta, men jag har aldrig hört Busch nämna detta)
Om tråden skulle handla om precis varje aspekt av energisystemet så skulle den krascha, ja det gjorde den nästan i alla fall.
Men i alla fall var mitt fokus på att antingen förstå vad politikerna menar med att elsystemet blev kraschat, alternativt avslöja att de antingen inte kan saker och ting eller medvetet försöker lura oss - jag vet inte riktigt vad som är värst.
Nu skadu inte komma här och hacka på Mikael L. Han må vara extremist men i denna tråd har han inget fel gjort.Mulvaden skrev:
Att sen uttalanden kan provocera må vara.
Vi andra visste detta. Även om det verkade osannolikt.
Detta är en linje som främst drivits av oppositionen inför valet 2022 vilket passade som handsken ihop med Putins energi utpressning. Men kolla upp, syna, Mikaels fakta och återkom.
Jag satsar allt hår i mina öron på att du inte kommer hitta någon konspiration.
Vet inte riktigt vad du svamlar om..E El-Löken66 skrev:Nu skadu inte komma här och hacka på Mikael L. Han må vara extremist men i denna tråd har han inget fel gjort.
Att sen uttalanden kan provocera må vara.
Vi andra visste detta. Även om det verkade osannolikt.
Detta är en linje som främst drivits av oppositionen inför valet 2022 vilket passade som handsken ihop med Putins energi utpressning. Men kolla upp, syna, Mikaels fakta och återkom.
Jag satsar allt hår i mina öron på att du inte kommer hitta någon konspiration.
Jag har ju med fakta visat att vi producerar mer och har mindre effektbrist.Mulvaden skrev:Jag ska rota vidare efter den, den är liten jag vet men den sker ibland har jag sett. Har jag fel ska jag pudla.
Men poängen är inte det, utan att du med bestämdhet hävdar att inget fel gjorts från politiskt håll som har försatt oss här. Hela ditt första inlägg handlar om det. Det är fel hävdar jag. Det står dig fritt att hävda motsatsen, men jag är övertygad om att det hade kunnat gjorts mer hur lätt som helst
Men det kan ju finnas något jag förbisett.
En sak som kom upp tråden är ju att fyllda ledningar till utlandet skulle kunnat påverkat elpriset och det är kanske möjligt. I snitt 4 är max överföringskapacitet (om jag inte fått fel) 6200MW, och ledningar utomlands från SE4 knappt 3900MW, och med en viss möjlighet att kräva en reducering.
Så ifall SE4 klarar sig med ca 2000MW el, så skulle vi nog kunna fylla alla ledningar med mer produktion i SE3 (R2 och R1 kvar!)
Men det blir ju rätt hypotetiskt ändå.
Om Ringhals inte hade meddelat avsikten att stänga R1& R2, 2015, så hade kanske mindre vindkraft byggt istället, eller så hade det kanske lagts en till kabel till t.ex. Lettland eller Polen.
Vad vi dock kan konstatera är att jämfört med t.ex. år 2019, innan R1 och R2 stoppades så producerar vi mer el idag, exporterar mer el, och importerar nästan ingenting.
Och ännu roligare blir det att kolla på elåret 2020, som gav oss det allra lägsta elpriset på över 15 år, tack vare, eller trots, att R2 lades ner.
Och jämför vi produktionen med 2022 så har förra året varit ett ordentligt rekordår jämfört med det billiga 2020.
Kan inte Ebba Busch registrera ett konto, hon är väl en som ofta berättat att detta beror på kärnkraftsreaktorers nedläggning, det är kanske hon som förstår hur det hänger ihop.
Jag gör det i alla fall inte.
Dom vilar och på ytterst svag grund för att domE El-Löken66 skrev:
missar poängen. Genom att hävda att politiken gjort varken rätt eller fel, när det är uppenbart att man med små insatser hade haft en helt annan situation just nu.