E El-Löken66 skrev:
Du inser då inte att ett stor skaligt krig är oundvikligt??

Hur försvarar du då dina reaktorer?
Lägg ner nu, du har spårat ur, trådens ämne är ?

E El-Löken66 skrev:
Du inser då inte att ett stor skaligt krig är oundvikligt??

Hur försvarar du då dina reaktorer?
Eftersom inte vi själva, läs Vattenfall gör något så kommer våra grannländer att handla.
Just tillgång till elenergi är ju basen för vår tillvaro.
Sen täpps då behovet av elexport genom att andra bygger.
Finland samt Estland kommer med säkerhet att bygga ett antal SMR reaktorer.
Sen är det flera länder inom EU som ska bygga, Holland, Tjeckien, Ungern, Rumänien kollar osv.
Tom Norge funderar!
SMR vs Fosen Vind - YouTube

• Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Det finns många rationella argument till varför vi inte bör ha kärn kraft, nu mer än någon sin.

Vad tillför ditt inlägg. Just det, noll och inget.
”I denna tråd ska vi djupdyka i produktion, elöverföring mellan elområden och sånt, så det står helt klart och uppenbart att elpriserna vi drabbats av inte beror på några svenska beslut eller åtgärder.”

vad bidrag du själv med då min herre?

E El-Löken66 skrev:
Sluta skriv nu bara och åter gå till din häng matta. Hej.
Hell No! Kommer jaga dig tills den vackra dagen kommer när du blir avstängd, IGEN!

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Det jag inte undersökt, som skulle kunna vara värt en djupare analys är flöden mellan elområden, och flöden i de olika utlandsförbindelkserna.
Det jag redovisar som import och export är alltså netto, dvs all import/export.
Jag har gjort en mindre ansats och siktade då på SE4.

Gör man jobbet så är det troligen bäst att kolla SE4 mest, typ försöka se SE4 som ett eget land typ (ja ett eget elområde alltså, som det alltså är).
SE3 kan också vara intressant, särskilt ifall flöden till Norge ändrades kraftigt.

Kunde ju vara intressant att se ifall något som gällde 2019-2020 med de trevliga elpriserna då, ändrades till sent 2021 och 2022, med elaka elpriser.

Jag har jobbat lite med denna fråga, men inte producerat några diagram, jag har inte hittat några bra datakällor för överföring mellan elområden.
Men jag har bedömt att det troligen inte ligger någon skatt vid regnbågens slut här, utan jag tycker det bara verkar finnas samma gråa - inget som betyder något.
Men det är fritt fram för andra att exploatera denna del.

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det jag inte undersökt, som skulle kunna vara värt en djupare analys är flöden mellan elområden, och flöden i de olika utlandsförbindelkserna.
Det jag redovisar som import och export är alltså netto, dvs all import/export.
Jag har gjort en mindre ansats och siktade då på SE4.
Jo men det är utlandsförbindelserna som skapar de höga elpriserna.
Sen är det då ganska tydligt att våra grannländer handlar och insett vad som behövs.
Återstår då Danmark samt Tyskland vad de nu gör. Danmark är ett särskilt svårt fall eftersom de har stora underskott så fort det inte blåser. Frankrike har beslutat om en ny satsning på kärnkraft.

• Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
typ försöka se SE4 som ett eget land typ (ja ett eget elområde alltså, som det alltså är).
Klart SE4 är ett eget Land varför tror du att man drog gränsen mellan elområde några km söder om Simpevarp ( Oskarshamn kärnkraftverk) för då hamnade Sydkrafts egenbyggda 3 st kärnkraftverk i Stockholms regionen!:lying::worried:

• Gilla
Peter787 och 2 till
  • Laddar…
  • Gilla
  • Haha
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Jag såg också att det var en hel del i tråden om hur elpriset bildas, dvs hur det fungerar på Nordpool, och vad man kan göra åt det.
Jag har hoppat över detta i denna tråd, inte läst det.
Detta intresserar mig också en hel del, såpass att jag funderat på att starta en tråd om det.

Men starta gärna en tråd, så ska jag läsa om det där, intressant helt klart.
Inom detta område är jag dock nästan helt utan fördjupad insikt, jag får nog mest läsa och fundera över vad andra anser. Men det är ju en bra början.

L Leif i Skåne skrev:
Klart SE4 är ett eget Land varför tror du att man drog gränsen mellan elområde några km söder om Simpevarp ( Oskarshamn kärnkraftverk) för då hamnade Sydkrafts egenbyggda 3 st kärnkraftverk i Stockholms regionen!:lying::worried:
Jo och elområdena var det då Danmark som drev på....
De menade att de hade rätt till den svenska elenergin.
Sen är det klart intressant att Oskarshamn hamnade i SE3....

"I sin anmälan protesterade Dansk Energi mot att Svenska kraftnät periodvis begränsat exporten av el till Danmark. Begränsningarna hade Svenska kraftnät bland annat gjort under kalla vinterdagar då det svenska stamnätet inte räckte till för att transportera el från norra till södra Sverige och vidare till de europeiska länder som är anslutna till södra Sverige. Att begränsa exporten var ett sätt att undvika elbrist i landets södra delar."
https://ei.se/konsument/el/sa-har-fungerar-elmarknaden/elomrade

E
pacman42 pacman42 skrev:
Jag ber om att få påminna om att Energiforsk har studerat om nedläggningen av Ringhals reaktorer har påverkar priserna. Svaret var att om nedläggningen inte hade skett så skulle man under undersökningsperioden skulle ha sänkt priserna med 30-50%.

[länk]
Allt detta är känt, det var oppositionens Stora argument under val rörelsen. Men nu är det 2023 och vi skall blicka framåt.

E El-Löken66 skrev:
Allt detta är känt, det var oppositionens Stora argument under val rörelsen. Men nu är det 2023 och vi skall blicka framåt.
Jo men det ser klart lovande ut trots allt när man ser utvecklingen i olika länder, förutom då Tyskland samt Danmark som inte tar reson. EDIT plus Österrike.

K
E Elendil skrev:
Sveriges lag är inte beroende av wikipedia som tur är. Du kan säkert hitta en egen referens till "lag 6 § Lag (1984:3) om kärnteknisk verksamhet".
6 § Har upphävts genom lag (2006:339)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.