804 698 läst ·
22 085 svar
805k läst
22,1k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Detta är ju vara ett argument för att få bygga kärn kraft och slänga en slev på den gamla regimen, mer komplicerat är det inte.Mikael_L skrev:
Jag har ju med fakta visat att vi producerar mer och har mindre effektbrist.
Men det kan ju finnas något jag förbisett.
En sak som kom upp tråden är ju att fyllda ledningar till utlandet skulle kunnat påverkat elpriset och det är kanske möjligt. I snitt 4 är max överföringskapacitet (om jag inte fått fel) 6200MW, och ledningar utomlands från SE4 knappt 3900MW, och med en viss möjlighet att kräva en reducering.
Så ifall SE4 klarar sig med ca 2000MW el, så skulle vi nog kunna fylla alla ledningar med mer produktion i SE3 (R2 och R1 kvar!)
Men det blir ju rätt hypotetiskt ändå.
Om Ringhals inte hade meddelat avsikten att stänga R1& R2, 2015, så hade kanske mindre vindkraft byggt istället, eller så hade det kanske lagts en till kabel till t.ex. Lettland eller Polen.
Vad vi dock kan konstatera är att jämfört med t.ex. år 2019, innan R1 och R2 stoppades så producerar vi mer el idag, exporterar mer el, och importerar nästan ingenting.
Och ännu roligare blir det att kolla på elåret 2020, som gav oss det allra lägsta elpriset på över 15 år, tack vare, eller trots, att R2 lades ner.
Och jämför vi produktionen med 2022 så har förra året varit ett ordentligt rekordår jämfört med det billiga 2020.
Kan inte Ebba Busch registrera ett konto, hon är väl en som ofta berättat att detta beror på kärnkraftsreaktorers nedläggning, det är kanske hon som förstår hur det hänger ihop.
Jag gör det i alla fall inte.
Tror tyvärr du kraftigt över skattat Ebbas förmågor.
Det hon är bra på är hon bra på. Men det har inget med vår energi politik att göra.
Berätta mer om dessa insatser. Antar att du kommer skriva om att lägga ner reaktorer i förtid. Och sen kommer vi inte längre.Mulvaden skrev:
Enda anledningen till att jag "hänger ut" Ebba Busch är för att hon är energiminister nu samt ofta hörs nämna detta. Det finns ju en hög med andra politiker med, som sagt samma sak, ni vet nog flera.
Jag har inget annat emot vår energiminister, jag tycker dessutom rent generellt att det lyser igenom att hon har satt sig in frågorna ganska väl, jag tycker nog att de flesta tidigare under årens lopp presterat sämre.
Och att jag klagar på folk som påstår att elpriset beror på elbrist som beror på nedlagd kärnkraft innebär faktiskt att jag också klagar på mig själv, fast den jag var för två år sedan.
Det går att hitta inlägg från mig för 2-3 år sedan, där det är tydligt att jag var otroligt bekymrad över nedlagd kärnkraft och befarade roterande bortkopplingar i landet och sånt.
Sen när jag upptäckte att vi trots allt importerar allt mindre och producerar mer el, så kraschade logiken för mig, och då går jag igång, jag vill ju förstå allt, och jag har lagt alldeles för många timmer kikandes på SVK's hemsida, nordpool, försökt förstå hur bud läggs på elmarknaden, hur flaskhalsavgifter fungera och hundratals andra saker.
Jag har inget annat emot vår energiminister, jag tycker dessutom rent generellt att det lyser igenom att hon har satt sig in frågorna ganska väl, jag tycker nog att de flesta tidigare under årens lopp presterat sämre.
Och att jag klagar på folk som påstår att elpriset beror på elbrist som beror på nedlagd kärnkraft innebär faktiskt att jag också klagar på mig själv, fast den jag var för två år sedan.
Det går att hitta inlägg från mig för 2-3 år sedan, där det är tydligt att jag var otroligt bekymrad över nedlagd kärnkraft och befarade roterande bortkopplingar i landet och sånt.
Sen när jag upptäckte att vi trots allt importerar allt mindre och producerar mer el, så kraschade logiken för mig, och då går jag igång, jag vill ju förstå allt, och jag har lagt alldeles för många timmer kikandes på SVK's hemsida, nordpool, försökt förstå hur bud läggs på elmarknaden, hur flaskhalsavgifter fungera och hundratals andra saker.
Ja, Merkel gjorde ett fel beslut. Men EU stod bakom detta även om vi och USA varnade.Mulvaden skrev:
Samtidigt kunde ju Putins strååk gjort att han blev super trevlig och införde schlager och hbtq. Vem kunde ana..
Ja du får samma fråga då.Krilleman skrev:
Och när det inte blåser eller solen inte lyser?
Är det inte då Svea Rike behöver inhemsk produktion som bäst?
För allt ska ju gå på el, bilar, lastbilar, batterifabriker, LKAB, Fejsbok, SSAB med sitt fejkade "gröna stål", hela Sveriges industrier, osv.
Jag ser ingen graf över vindstilla nattetid i januari, med -20º i Skåne?!
Finns den ens?
Jag påstår samma sak som alltid!
Inhemsk prisoptimerad produktion som täcker hela behovet, oavsett effektbehov, är alltid bäst.
VAR ser du effektbristen?
Jag ser bristen i att vi blir beroende i importen, när vi själva står med byxorna vid knäna i viss väderlek, när man gör sig beroende av vind.Mikael_L skrev:
Inhemsk produktion, som klarar samtliga driftfall, måste ju vara grunden. Plus framtida beroenden i närtid är alltid bäst inhemskt, för vi verkar inte förstå synergierna som nation först det är för sent.
Jag tycker förvisso att fel har gjorts (själv vill jag ju att framförallt R1 skulle levt vidare, jag är inte lika bombsäker på O1, O2 och R2, .... B1 och B2 kanske går att räkna in, men inse vad gamla och små de skulle varit idag).Mulvaden skrev:
Men jag anser att inga Svenska politiker har gjort något fel som resulterade i de elpriser vi sett under 19 månader nu.
De beslut som gjorts och de åtgärder som vidtagits har inte i sig skapat elpriset, och jag är dessutom långt ifrån säker på att om beslutet vattenfall tog 2015 inte tagits, att det heller skulle förändra något.
Jag tror inte riktigt på att vi kan bygga bort Europas elbehov här i Sverige.
Jag ser inte att du har data med ett kallt Skåne och vad det ger med Norrland i samband med neddrivande polarkyla.Mikael_L skrev:
Missar jag något?
Jomen du missar lite vad jag vill ha svar på.Mulvaden skrev:
Vad menar dom som säger att vi hade effektbrist i dec 2021, eller mars 2022 och att det därför blev så dyrt?
Man bör kanske i framtiden vara lite uppmärksam och inte riktigt lita på de som antingen ljuger eller inte vet vad de pratar om.
Ja kanske. Men det är ändå inte relevant för din frågeställningMikael_L skrev: