Mikael_L
pacman42 pacman42 skrev:
Jag ber om att få påminna om att Energiforsk har studerat om nedläggningen av Ringhals reaktorer har påverkar priserna. Svaret var att om nedläggningen inte hade skett så skulle man under undersökningsperioden skulle ha sänkt priserna med 30-50%.

[länk]
Och jag har påmint många ggr om att de kom fram till 6% avseende SE4, och, framförallt, modelleringen har gjorts med historiska gas och kolpriser som indata. Inte de 8-20 ggr högre som gällt de senaste 18 månaderna.

• Gilla
kashieda och 7 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Och jag har påmint många ggr om att de kom fram till 6% avseende SE4, och, framförallt, modelleringen har gjorts med historiska gas och kolpriser som indata. Inte de 8-20 ggr högre som gällt de senaste 18 månaderna.
Och den är giltig även om gaspriserna ändrar sig, däremot ändras naturligtvis hur mycket priserna sjunker baserat på gasoriserna.

Om jag skall gissa, så sjunker priserna ungefär lika mycket oavsett prisnivån i övrigt, vilket blir rätt lite med de höga priserna i höstas, men ändock en minskning.

Med framtida ökningar i elbehovet så hade det varit bra att ha denna energi också.

Mikael_L
pacman42 pacman42 skrev:
Och den är giltig även om gaspriserna ändrar sig, däremot ändras naturligtvis hur mycket priserna sjunker baserat på gasoriserna.

Om jag skall gissa, så sjunker priserna ungefär lika mycket oavsett prisnivån i övrigt, vilket blir rätt lite med de höga
Jag är inte så säker, jag tror hela marknadsdynamiken förändras
Sen är frågan om de t.ex tagit någon hänsyn till Norges nya agerande och deras nya utlandskablar.
Det finns mycket okänt här

Men du kan ha rätt.

Mikael_L
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag är inte så säker, jag tror hela marknadsdynamiken förändras
Sen är frågan om de t.ex tagit någon hänsyn till Norges nya agerande och deras nya utlandskablar.
Det finns mycket okänt här

Men du kan ha rätt.
Jag kom på att jag fular mig lite här med resonemanget jag gjorde
Har inte tid just nu, men återkommer om detta.

Min lilla tes om nedlagd kärnkraft är överföringen från norr mm. Har vi mindre stabil produktion i SE3 och SE4 och då måste importera blir överföringsförlusterna högre och ju högre elpriser vi har i europa pga dyr gas och Putins elaka krig mm blir det ännu högre kostnader. Fast vi har hög produktion i Sverige men på fel ställen.

Några källor:
https://www.vbenergi.se/elnat/elnat...-om-elnatspriser/vad-ar-overforingsforluster/
https://www.di.se/nyheter/ny-elchock-for-kunderna-jatten-hojer-elnatsavgiften/
https://www.eon.se/el/elnat/avgift
"Så hänger elnätsavgiften och elpriset ihop
De höga elhandelspriserna i Europa drabbar även oss som nätägare och medför stora kostnadsökningar för så kallade nätförluster. Nätförluster innebär att en del av elen går förlorad som värme när den transporteras genom nätet och elnätsbolagen behöver köpa extra el för att kunna leverera den utlovade mängden. Vi tar inte ut några extra marginaler för dessa inköp. Så när elpriserna stiger, stiger även kostnaden för våra nätförluster."
https://www.nyteknik.se/elnat-elsys...det-dyrare-att-leda-ut-el-pa-stamnatet/430259
"Energiförluster i stamnätet
2020: 3,9 TWh
2019: 3,3 TWh
2018: 3,2 TWh
2017: 3,4 TWh"
Här ser vi tydligt att efter 2019 ökade energiförlusterna med ca 18% detta troligen pga nerlagda reaktorer.

Hittade även en "simulator" om det kan vara till någon hjälp:
https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Energi/Elsimulator/

pacman42 pacman42 skrev:

Om jag skall gissa, så sjunker priserna ungefär lika mycket oavsett prisnivån i övrigt, vilket blir rätt lite med de höga priserna i höstas, men ändock en minskning.

Med framtida ökningar i elbehovet så hade det varit bra att ha denna energi också.
givetvis är mer elproduktion bra, men jag skulle inte dra alltför mycket växlar på resultaten från rapporten som baserade sig på hösten 2021

Graf över elpriset i Europa, fluktuationer, tidsmässiga händelser, och en procentilindikation från 2020 till 2023.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

– det var en fallstudie som betraktade elpriserna september-november 2021, inramat i bilden ovan

– störst procentuell prispåverkan var det när elpriset var "normalt", och lägre när elpriset var som allra lägst eller allra högst

– sedan hösten 2021 har stamnätets överföringskapacitet förbättrats

– sedan hösten 2021 har det tillkommit vindkraft i SE4 (Småland) med förväntad årsproduktion på 1.3 TWh, att lägga till elområdets tidigare sammanlagda årsproduktion 7-8 TWh

– och i SE3 har det tillkommit vindkraft under 2022 med förväntad årsproduktion på 2.0 TWh

i år tillkommer ytterligare 2 TWh vindkraft i SE3 och SE4

det går inte ta en sådan rapports resultat och tro att de är tillämpliga för alla andra situationer

• Gilla
Ingenjören och 2 till
  • Laddar…
Hej
Vill lufta en tanke jag fick när jag läste igenom tråden, och det är om kärnkraften kan ha haft en stabiliserande effekt på elpriset?

De olika kraftslagen har ju olika egenskaper när det gäller planerbarhet och reglerbarhet. Vattenkraft har goda egenskaper för både planerbarhet och reglerbarhet, medan vindkraft har sämre egenskaper. Förmodar att gas, olja och kol också har goda egenskaper för både planerbarhet och reglerbarhet.
Men kärnkraften har, som jag förstått det, god planerbarhet, men sämre reglerbarhet.

Så frågan är om kärnkraftens sämre reglerbarhet kan ha en stabiliserande effekt på priset på el, och om det är minskningen av den stabiliserande effekten som nu gör att elpriserna svänger kraftigare än tidigare?

Kan inte se att det diskuterats så mycket i tråden, men innan jag själv börjar fördjupa mig i frågan vill jag ödmjukt fråga om detta kanske redan diskuterats?

• Gilla
burger
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Klart SE4 är ett eget Land varför tror du att man drog gränsen mellan elområde några km söder om Simpevarp ( Oskarshamn kärnkraftverk) för då hamnade Sydkrafts egenbyggda 3 st kärnkraftverk i Stockholms regionen!:lying::worried:
Därför att flaskhalsen är söder om kraftverket, där el både från norr och kraftverket trängs i ledningen söder ut. Det är fullt naturlig, inte en konspiration mot Skåne.

• Ledsen
Leif i Skåne
  • Laddar…
Mikael_L
SnyggtHus SnyggtHus skrev:
Hej
Vill lufta en tanke jag fick när jag läste igenom tråden, och det är om kärnkraften kan ha haft en stabiliserande effekt på elpriset?

De olika kraftslagen har ju olika egenskaper när det gäller planerbarhet och reglerbarhet. Vattenkraft har goda egenskaper för både planerbarhet och reglerbarhet, medan vindkraft har sämre egenskaper. Förmodar att gas, olja och kol också har goda egenskaper för både planerbarhet och reglerbarhet.
Men kärnkraften har, som jag förstått det, god planerbarhet, men sämre reglerbarhet.

Så frågan är om kärnkraftens sämre reglerbarhet kan ha en stabiliserande effekt på priset på el, och om det är minskningen av den stabiliserande effekten som nu gör att elpriserna svänger kraftigare än tidigare?

Kan inte se att det diskuterats så mycket i tråden, men innan jag själv börjar fördjupa mig i frågan vill jag ödmjukt fråga om detta kanske redan diskuterats?
Elpriserna i Sverige svänger som vi har sett med elpriserna i Europa.
Och de följer ju gaspriset rätt väl.
Men, ibland då och då dyker elpriset ändå, och det tycker jag mig ha sett verkar bero på att det blåser bra över Nordsjön, ty då verkar Danmark, Tyskland, GB, och Nederländerna få så mycket vindkraftsproduktion att precis varenda kol och gaskraftverk kan stänga, och elpriset störtdyker.
Detta har jag inte helt på fötterna att påstå, jag har inte koll på ordentliga data, tvärtom fiskar jag bland mycket svaga data och gissar en hel del.
Men jag tycker mig se ett sådant mönster såpass tydligt att jag skulle ha det som initial hypotes.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
SnyggtHus SnyggtHus skrev:
Hej

Det ideala kraftslaget har både hög planerbarhet och hög reglerbarhet. Så det är enbart en nackdel att kärnkraften har dålig reglerbarhet. Kärnkraften bidrar främst med annan nytta.

Tittar man på de SMR-designer som utvecklats på sistone så brukar de ha lite större reglerbarhet än tidigare designer. Samtidigt ska man nog inte dra alltför stora växlar på den funktionen - har man spenderat tio miljarder på en reaktor så vill man troligen köra den på max så mycket det går. Det blir mest ett sätt för ägarna att slippa betala för att bli av med elen om efterfrågan är mycket mindre än behovet.

• Gilla
harka
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Elpriserna i Sverige svänger som vi har sett med elpriserna i Europa.
Och de följer ju gaspriset rätt väl.
Men, ibland då och då dyker elpriset ändå, och det tycker jag mig ha sett verkar bero på att det blåser bra över Nordsjön, ty då verkar Danmark, Tyskland, GB, och Nederländerna få så mycket vindkraftsproduktion att precis varenda kol och gaskraftverk kan stänga, och elpriset störtdyker.
Detta har jag inte helt på fötterna att påstå, jag har inte koll på ordentliga data, tvärtom fiskar jag bland mycket svaga data och gissar en hel del.
Men jag tycker mig se ett sådant mönster såpass tydligt att jag skulle ha det som initial hypotes.
Ja, om det blåser mycket över Nordsjön / södra Östersjön så rasar elpriset till nästan noll eller ibland negativt i framför allt Tyskland. Det är lätt att se på nordpool. Dock innebär det inte att precis alla fossilbaserade källor nödvändigtvis är avstängda - t.ex. kan du ha kombinerade verk som i det läget främst körs för att leverera fjärrvärme, men som säljer lite el billigt också.

Det är också en liten nackdel med vindkraftverk i SE4 - främst till havs. Den kommer producera som mest när det blåser som mest på södra Östersjön, dvs när alla andra har överskott på el.

Det andra tillfället när priset är rimligt lågt i Sverige är när vi förbrukar tillräckligt lite i förhållande till vår produktion för att utlandskablarna ska bli fulla, men inte snitten mellan SE2-SE3 respektive SE3-SE4. Framför allt det senare är anledningen till att "ha kvar Ringhals 1+2" har så liten effekt på SE4.

K krfsm skrev:
Det ideala kraftslaget har både hög planerbarhet och hög reglerbarhet. Så det är enbart en nackdel att kärnkraften har dålig reglerbarhet. Kärnkraften bidrar främst med annan nytta.

Tittar man på de SMR-designer som utvecklats på sistone så brukar de ha lite större reglerbarhet än tidigare designer. Samtidigt ska man nog inte dra alltför stora växlar på den funktionen - har man spenderat tio miljarder på en reaktor så vill man troligen köra den på max så mycket det går. Det blir mest ett sätt för ägarna att slippa betala för att bli av med elen om efterfrågan är mycket mindre än behovet.
Kärnkraftverk är reglerbara. Men har väldigt låg marginalkostnad. Du kan jämföra dem med ett vindkraftverk som det alltid blåser på. Vindkraftverk kan också regleras. Men kraftproduktion med låg marginalkostnad reglerar man inte ner förrän elpriset är väldigt lågt.

Problemet är hela tiden svängmassan och Reaktiv effekt!
Därför får man starta Karlshamn Verket för att kunna föra över energi från Närke till Skåne.

L Leif i Skåne skrev:
Problemet är hela tiden svängmassan och Reaktiv effekt!
Därför får man starta Karlshamn Verket för att kunna föra över energi från Närke till Skåne.
Nej, karlshamnsverket har inte startat av den anledningen en enda gäng. I alla fall inte de senaste åren.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
E
D Daniel 109 skrev:
Nej, karlshamnsverket har inte startat av den anledningen en enda gäng. I alla fall inte de senaste åren.
Du vet lika bra som någon annan att Karls hamn startar av två anledningar:
Pengar
Vinst

Sen så är det så klart bra att köra då och då för att se att allt funkar prima.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.