804 691 läst ·
22 085 svar
805k läst
22,1k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
När såldes vattenkraft (antar det är den du syftar på) ut från det offentliga till privat regi?L lars80 skrev:Jag skulle nog våga påstå att politiska beslut är just orsaken till problemen.
En gång i tiden ägde skattebetalarna kraftproduktionen, sedan såldes denna ut till privata aktörer som plötsligt satt med monopol på kraftproduktion/överföring.
Skattebetalartna har blivit lovade prismässiga fördelar men lurats varje gång.
Vi har aldrig hotats med planerade elavbrott tidigare pga "kapacitetsbrist", det är något vi endast hört talas om i tredjevärlden men nu är det verklighet hos oss tack vare politiska beslut.
Korruption kallas det för inte f är det ett normalt tillstånd i ett fungerande I-land.
Ringhals var inte uttjänt, det renoverades 2010 för ca 15 miljarder.
Jag var där och såg det med egna ögon när det renoverades, den som påstår att R1 och R2 var uttjänt ljuger eller saknar bättre insikt i ämnet.
2040 var planerad livslängd efter uppgraderingen enligt vattenfalls interna uppgifter från 2010.
Sen får folk gärna tycka vad dom vill men då har dom aldrig varit där och sett det med egna ögon.
Du skriver ”En gång i tiden ägde skattebetalarna kraftproduktionen, sedan såldes denna ut till privata aktörer som plötsligt satt med monopol på kraftproduktion/överföring.”L lars80 skrev:
Jag menar det inte stämmer.
När sålde staten ut? (Vilken typ av kraftproduktion om det nu inte var vattenkraft. ?)
Vi har haft privata ägare sen landet elektrifierades.
Vilka privata aktörer satt ”plötsligt med monopol” menar du?
Hur var det vid energikrisen på -70 talet? Det var samma visa då. Om inte mer.L lars80 skrev:Jag skulle nog våga påstå att politiska beslut är just orsaken till problemen.
En gång i tiden ägde skattebetalarna kraftproduktionen, sedan såldes denna ut till privata aktörer som plötsligt satt med monopol på kraftproduktion/överföring.
Skattebetalartna har blivit lovade prismässiga fördelar men lurats varje gång.
Vi har aldrig hotats med planerade elavbrott tidigare pga "kapacitetsbrist", det är något vi endast hört talas om i tredjevärlden men nu är det verklighet hos oss tack vare politiska beslut.
Med uppmaningar om att spara el. Gatljuset stängdes av och TV slutade sända tidigare mm.
Samma sak som nu, underlättade för utbyggnad av ny produktion. Då främst kärnkraft.
Hur skulle man skruva där menar du?
Jag har inte sett i detalj hur den fungerar, jag har inte tagit mig tid, men utifrån mitt lekmannaperspektiv (om än med enorm erfarenhet av algoritmer..D Daniel 109 skrev:
Du har med andra ord inte en susning.