L Leif i Skåne skrev:
25 öre / kWh för dagens kärnkraft stod i en länk tidigare i denna tråden.
Texten med svart bakgrund som beskrev Barsebäck var från ett annat forum.
Men den texten handlade ju om hur mycket ägaren skickade till kraftverket för driften. Inte hur mycket ägaren fick betalt.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Den som inte känner på sej och bereder för någon slags krig inom en tioårs period är i sanning en dåre.

Vi kan förminska Ryssland allt vad vi vill men i det stora hela ska vi hellre titta på väst världen vs Bricsnk.

Nu skickar vi tanks och då är vi bara precis i början.
Njau så illa är det inte.... men Tyskland kunde ju köra sina känreaktorer mitt i all röra.
Men germanerna är ju som de är och elpriset drar iväg men de har ju sin skitiga kolkraft...

E
P paralun skrev:
Njau så illa är det inte.... men Tyskland kunde ju köra sina känreaktorer mitt i all röra.
Men germanerna är ju som de är och elpriset drar iväg men de har ju sin skitiga kolkraft...
Jo, precis så illa är det tyvärr. Hundratals, tusen tals män i skor dör varje vecka bara några mil här i från.

Vi är inblandade i högsta grad, vi sparar bara på våra soldater för stunden.

Z Zodde skrev:
Finner ingen motivation att diskutera med nån som inte är man nog att stå för/ verifiera vad han skriver.
Hoppas alla i tråden ser att du ständigt duckar på frågorna om å förklara de sensationellt påståendena du claimar vara med sanningen överensstämmande…
Så mycket var önskan till TS värd. Att ha en diskussion baserat på fakta.
Du missade ordet diskussion. Likt Rainman blir du vansinnig när du ser en felaktig decimal på någon faktauppgift.
När man sedan tar upp annan fakta som du inte kan slå ned på, då är det inte relevant istället.
Eller så avfärdar du allt som sägs med att det är åsikter. Trots att dessa baseras på fakta.
Så du saboterar i själva verket all diskussion.
Hoppas alla i tråden nu sett vad du går för.

• Haha
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Du missade ordet diskussion. Likt Rainman blir du vansinnig när du ser en felaktig decimal på någon faktauppgift.
När man sedan tar upp annan fakta som du inte kan slå ned på, då är det inte relevant istället.
Eller så avfärdar du allt som sägs med att det är åsikter. Trots att dessa baseras på fakta.
Jo klart märkligt....
Men det kanske är en "rainman"?

(har fått en massa skit själv men jag byr mig inte)

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo klart märkligt....

Nåt är det..

D Daniel 109 skrev:
Men den texten handlade ju om hur mycket ägaren skickade till kraftverket för driften. Inte hur mycket ägaren fick betalt.
Varje kärnkraftverk är ett eget Aktiebolag precis som stora koncerner består av många separata AB
Varje verk har i regel minst 3 olika ägare Uniper, Fortum. Vattenfall.
T.ex. OKG ägdes från början av Sydkraft nu av Tyska staten.
OKG omsättning var 2021 3,3 miljarder men bara 10 miljoner i vinst.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Varje kärnkraftverk är ett eget Aktiebolag precis som stora koncerner består av många separata AB
Varje verk har i regel minst 3 olika ägare Uniper, Fortum. Vattenfall.
T.ex. OKG ägdes från början av Sydkraft nu av Tyska staten.
Jo "oligopolet" äger ju det mesta....
Sen är det då ett stort skämt med en fungerande marknad när man äger varann.

P paralun skrev:
Jo klart märkligt....

Du har fått frågor om å verifiera några av dina fantasifulla påståenden vilket du uppenbarligen inte klarar…?

Z Zodde skrev:
Du har fått frågor om å verifiera några av dina fantasifulla påståenden vilket du uppenbarligen inte klarar…?
Om Tyskland eller Danmarks fasoner på elmarknaden?

K karlmb skrev:
Problemet ör att det DU kallar ”fakta” alltför ofta är fel. Du bommade med 150% på gaspriset och minst 700% på vattenfalls resultat.

Att du kallar det decimalfel får du fundera på om det stämmer lr ör fel det också.

Du har 20+andra faktafel som kan kopieras in på förfrågan . ( har sparat dom för annars hade du förnekat dess existens)

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Problemet ör att det DU kallar ”fakta” alltför ofta är fel. Du bommade med 150% på gaspriset och minst 700% på vattenfalls resultat.

Att du kallar det decimalfel får du fundera på om det stämmer lr ör fel det också.

Du har 20+andra faktafel som kan kopieras in på förfrågan . ( har sparat dom för annars hade du förnekat dess existens)
Jo elmarknaden är svårt sjuk!

P paralun skrev:
P paralun skrev:
Nej detta

””Du skriver saker som jag inte får att stämma, kan du skapa klarhet/verifiera?

1)
Att det pågår en debatt om att göra buden inför el-fixen synliga (meningslöst då alla ändå lägger in bud samtidigt, precis som på börsens opening o closing call)

2)
Att ”alla” anser att prismodellen (marginalprissättning) är inflationsdrivande.
Jag diskuterar både inflation och elpris med fd kollegor (bankekonomer) men INGEN har nånsin antydd det du påstår.

För trådens bästa, kan du sluta ”ducka ” please.

• Haha
paralun
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
De senaste 19 månadernas galna elpriser beror inte på att Sverige har gjort något fel.
Dvs, inget politiskt parti har gjort något fel, inte heller rätt.
Jag skulle nog våga påstå att politiska beslut är just orsaken till problemen.

En gång i tiden ägde skattebetalarna kraftproduktionen, sedan såldes denna ut till privata aktörer som plötsligt satt med monopol på kraftproduktion/överföring.
Skattebetalartna har blivit lovade prismässiga fördelar men lurats varje gång.

Vi har aldrig hotats med planerade elavbrott tidigare pga "kapacitetsbrist", det är något vi endast hört talas om i tredjevärlden men nu är det verklighet hos oss tack vare politiska beslut.

Korruption kallas det för inte f är det ett normalt tillstånd i ett fungerande I-land.

Ringhals var inte uttjänt, det renoverades 2010 för ca 15 miljarder.
Jag var där och såg det med egna ögon när det renoverades, den som påstår att R1 och R2 var uttjänt ljuger eller saknar bättre insikt i ämnet.
2040 var planerad livslängd efter uppgraderingen enligt vattenfalls interna uppgifter från 2010.

Sen får folk gärna tycka vad dom vill men då har dom aldrig varit där och sett det med egna ögon.

• Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.