Z Zodde skrev:
Mikael TS ville ha en faktabaserad tråd.
Varför vägrar du verifiera det du kallar fakta?
Hur svårt kan det vara?
Jo det här ÄR då fakta om Tysklands hyckleri och varför elpriset är volatilt.
Sen kan man då enkelt lägga till Danmark, Österrike samt Belgiens hyckleri med gröna partier.

"Verdens dummeste energipolitikk har gitt resultater"
Verdens dummeste energipolitikk har gitt resultater | Finansavisen

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo det här ÅR då fakta om Tysklands hyckleri och varför elpriset är volatilt.
Sen kan man då enkelt lägga till Danmark, Österrike samt Belgiens hyckleri med gröna partier.

"Verdens dummeste energipolitikk har gitt resultater"
Verdens dummeste energipolitikk har gitt resultater | Finansavisen
Du tar upp nya saker hela tiden

Jag har i 20 inlägg bett dig förklara 2 sensationella påståenden du presenterade som ” sanningar”

Varför vägrar du BH få klarhet i detta?

Z Zodde skrev:
Du tar upp nya saker hela tiden

Jag har i 20 inlägg bett dig förklara 2 sensationella påståenden du presenterade som ” sanningar”

Varför vägrar du BH få klarhet i detta?
Tjau, är det så svårt att inse sanningen om den sjuka elmarknaden? och varför den är så svårt sjuk?

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
P paralun skrev:
Tjau, är det så svårt att inse sanningen om den sjuka elmarknaden? och varför den är så svårt sjuk?
Hur klarar du å undvika svara på enkla frågor om dina tidigare påståenden?
Hur svårt kan det vara…?
Jag bara frågar…

P paralun skrev:
Syftet med tråden var väl just att med fakta försöka få fram någon sorts sanning, istället för en massa tyckande. Jag ser inte att den är sjuk. Den överlever utan minsta avbrott trotts dåliga beslut och krig. Det skulle inte en sjukling göra.

P
Z Zodde skrev:
Hur klarar du å undvika svara på enkla frågor om dina tidigare påståenden?
Hur svårt kan det vara…?
Jag bara frågar…
Istället för att hamra på om och om igen (han har läst och förstått din fråga, förmodligen efter första gången, så dina efterföljande inlägg är bara barnsliga) kan du väl ägna lite mer tid åt att förklara vad du tycker har gjorts rätt med elsystemet sen reaktorerna lades ner. Vilket antyddes i första inlägget och som du håller med om vad jag kan uttyda.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Mulvaden skrev:
Istället för att hamra på om och om igen (han har läst och förstått din fråga, förmodligen efter första gången, så dina efterföljande inlägg är bara barnsliga) kan du väl ägna lite mer tid åt att förklara vad du tycker har gjorts rätt med elsystemet sen reaktorerna lades ner. Vilket antyddes i första inlägget och som du håller med om vad jag kan uttyda.
Jo men det men nu handlar det om cirkus 1000 miljarder för tyska Uniper och tyska staten.
Groteska summor och där är vi!
Sen har vi en fånig marknad som ska sätta priser varje dag med vinstdrivande företag.

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Mulvaden skrev:
Så det är jag som är barnslig som efterfrågar bevis på sensationella påståenden mens du inte bryr dig om att han i varje inlägg undviker att svara..,?
Du kunde blivit politiker..,
Sen ber du mig svara på frågor som jag öht aldrig kommenterat?

Z Zodde skrev:
Så det är jag som är barnslig som efterfrågar bevis på sensationella påståenden mens du inte bryr dig om att han i varje inlägg undviker att svara..,?
Sen ber du mig svara på frågor som jag öht aldrig kommenterat?
Nej du bemöter ju aldrig något mer än med marknadstrams, du verkar inte förstå problemet med den svårt sjuka elen.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
P
Mulvaden skrev:
Z Zodde skrev:
Sen ber du mig svara på frågor dom jag öht aldrig kommenterat?
Jag tänkte snarare att det kunde ta diskussionen framåt, inte fortsätta belysa att han inte vill svara.

Men, jag hade ju fel ser jag, det stod ju "inget politiskt parti har gjort något fel, inte heller rätt", så mitt försök till "mer konstruktivt" var inte bra, sorry.

• Haha
karlmb
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo men det men nu handlar det om cirkus 1000 miljarder för tyska Uniper och tyska staten.
Groteska summor och där är vi!
Sen har vi en fånig marknad som ska sätta priser varje dag med vinstdrivande företag.
Det handlar vad jag förstår främst om förluster i gashandel.

Om du har en vara som inte kan lagras så kommer priset att variera snabbare. Det är inte alls konstigt att priset sätts på korta intervall. Om hela Europas elproduktion var baserat på vattenkraft och klimatet var stabilt över året så skulle priset bli stabilt. Men så ser inte verkligheten ut.

P paralun skrev:
Nej du bemöter ju aldrig något mer än med marknadstrams, du verkar inte förstå problemet med den svårt sjuka elen.
Marknadstrams?

Marknadsaktörerna förstår nog det hör bättre än dig.
Du tar upp det du kallar problem, lurar BH med att det är seriösa issues mens marknaden öht inte ägnar dem en tanke.

Varför duckar du för å verifiera dina sensationella påståenden som det nu frågats om i +25ggr

D Daniel 109 skrev:
Det handlar vad jag förstår främst om förluster i gashandel.

Om du har en vara som inte kan lagras så kommer priset att variera snabbare. Det är inte alls konstigt att priset sätts på korta intervall. Om hela Europas elproduktion var baserat på vattenkraft och klimatet var stabilt över året så skulle priset bli stabilt. Men så ser inte verkligheten ut.
Jo Uniper har haft enorma förluster på sina gasavtal men Tyskland hade ju ett val att köra vidare med sin kärnkraft!! Och varför ska vi vara med och betala för Tysklands grova misstag via Nordpool?

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Mulvaden skrev:
Jag tänkte snarare att det kunde ta diskussionen framåt, inte fortsätta belysa att han inte vill svara.

Men, jag hade ju fel ser jag, det stod ju "inget politiskt parti har gjort något fel, inte heller rätt", så mitt försök till "mer konstruktivt" var inte bra, sorry.
Jag vill också gå vidare och då jag har sagt
A) pudla
B) säg att det var ”jag tycker:jag tror”
C)!bekräfta

Jag hör till dem dom vill att om nån slänger ur sig nåt sensationellt/kontroversiellt och claimar det är fakta då ska han i vart fall, för trådens bästa, verifiera detta.

TS intention var att detta skulle vara en faktabaserad tråd. Om man då vägrar verifiera det man kallar fakta, så ska man inte ifrågasätta utan bara ”gå vidare”?!

Redigerat:
Mikael_L Mikael_L skrev:
Så då infinner sig frågan, beror Svenskt elpris (i SE4 och delvis i SE3) endast på det europeiska gaspriset?

Jag lutar mest åt det just nu.
Nej, precis lika lite som det enbart beror på att vi lagt ner kärnkraft. Så svartvit är inte världen. Men visst är det så att om gaspriset varit kvar på 2020 års nivå, så hade det varit rimliga priser ändå.

Några saker som troligen påverkat:

- Gaspriset (duh!)
- Norge öppnade 2800 MW HVDC-anslutningar till kontinenten. (SVK säger att det påverkar här: https://www.svk.se/press-och-nyhete...sprognos-for-att-hantera-ost-vastliga-floden/ )
- 2020 var ett exceptionellt vindår. (Kan ses här: https://pxexternal.energimyndigheten.se/pxweb/sv/Vindkraftsstatistik/-/EN0105_2.px/ Om man jämför 2020 med 2021 så producerades mer vindel 2020 (27,5 TWh) trots att man 2021 installerade 2 GW ny effekt (med 27,1 TWh total produktion). Det kamouflerade troligen nedläggningen av kärnkraften.
- Efterfrågan på el post-pandemi gick upp i hela Europa. Den låga efterfrågan 2020 kamouflerade troligen också kärnkraftsnedläggningen.
- Det har tillkommit en massa ny vindkraft, men som du kan se i länken från energimyndigheten ovan så har en stor del av vindkraften tillkommit i SE1 och SE2. Däremot har SE4 bara fått 320 MW vindkraft mellan 2016 och 2021, och SE3 har fått 1065 MW. Tittar man på SE1 har det tillkommit 1340 MW vindkraft och i SE2 hela 2950 MW. Däremot har inte överföringskapaciteten i snittet mellan SE2 och SE3 ökat, och definitivt inte med 4000 MW.

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.