G
E ErikAdolfsson skrev:
Ok jag kanske var otydlig, får försöka strukturera svaret lite bättre.

I tråden så vill ts testa hypotesen "Sveriges elproduktion bättre än någonsin". Ingen har lyckats komma med några trovärdiga argument som talar emot denna hypotes, däremot många välskrivna inlägg baserat på vår produktionsstatistik som stödjer hypotesen.

Då återstår ju frågan om det ändå var dumt att lägga ner våra äldsta reaktorer, främst R1 och R2 där nedläggningen beslutades 2015. Om ägaren hade kunnat se in i framtiden hade man sannolikt inte tagit samma beslut, åtminstone inte med lönsamhet som motivation. Det hade såklart varit bra för oss nu, men det betyder inte att beslutet som togs för 8 år sedan var felaktigt eller oansvarigt.

Ett annat argument för att vi inte borde lagt ner dessa reaktorer eller behöver bygga nya är att elkonsumtionen kommer öka kraftigt under de kommande decennierna. I prognoser över framtida elförbrukning drivs ökningen till största del av vätgasproduktion som främst LKAB och H2 Green Steel planerar att bygga. En siffra som ofta nämns är 70Twh bara för dessa två företag, vilket är något mer än vad kärnkraften levererade när alla 12 reaktorer var i drift. Dessa prognoser fanns inte 2015, de är osäkra (du verkar ju inte tro på dem öht), och sannolikt kan dessa anläggningar planeras för billigare intermittent produktion.
Besluten att stänga ned tex R1, R2 inte starta O3 efter uppgraderingen osv handlade om beskattning, subentioner till vk osv. R1 och R2 beslutet från 2015 kunde rivits upp långt senare, va väl tom en omröstning om det i riksdagen där nedläggning vann på en enda röst. Jag tror inte det kommer startas några nya reaktorer i Sverige under min livstid. Därför hade det varit bra att vårda de som fanns, de kunde genererat fossilfri el många år till, även vid högtryck på vintern. Jag satt och svor när Yngeman satt i skattefinansierad TV och försvarade beslutet innan det va försent!
Ja, jag är skeptisk ang ekonomin för "fossilfritt" stål då tex återvunnet stål inte är dyrare än nytt och det hittills mest verkar vara typ skattepengar som pumpas in i projekten.

Redigerat:
G OMathson skrev:
Ja, jag är skeptisk ang ekonomin för "fossilfritt" stål då tex återvunnet stål inte är dyrare än nytt och det hittills mest verkar vara typ skattepengar som pumpas in i projekten.
Jo men... det här med stålet hänger ihop med den tyska biltillverkningen.
"Den felande länken för den tyska bilindustrin?"
https://www.uniper.energy/sverige/nyheter/botnialanken/
Men hela Energiewende med Siemens i spetsen är ju ett ett stort fiasko just nu.
https://www.siemens-energy.com/global/en/offerings/renewable-energy/hydrogen-solutions.html
Sen blir jag inte klok på att LKAB, SSAB, H2GreenStel, samt Outokompo skulle ha så fel i sina affärsplaner.

P paralun skrev:
Jo men... det här med stålet hänger ihop med den tyska biltillverkningen.
"Den felande länken för den tyska bilindustrin?"
[länk]
Men hela Energiewende med Siemens i spetsen är ju ett ett stort fiasko just nu.
[länk]
Sen blir jag inte klok på att LKAB, SSAB, H2GreenStel, samt Outokompo skulle ha så fel i sina affärsplaner.
Du skriver saker som jag inte får att stämma, kan du skapa klarhet/verifiera?

Att det pågår en debatt om att göra buden inför el-fixen synliga (meningslöst då alla ändå lägger in bud samtidigt, precis som på börsens opening o closing call)

Att ”alla” anser att prismodellen (marginalprissättning) är inflationsdrivande.
Jag diskuterar både inflation och elpris med fd kollegor (bankekonomer) men INGEN har nånsin antydd det du påstår.

För trådens bästa, kan du sluta ”ducka ” please.

• Gilla
  • Wow
kashieda och 1 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Derivat är alltså det här för de som vill hänga med.
[länk]
”För dom som vill hänga med” hade det varit fint om du istället svarade på de 2 av dina påståenden som kraftigt ifrågasätts. …???

klarar du inte så ör det ok att pudla så släpper vi det

du kan också säga ”jag tror ” eller ”jag tycker” så är det ok, du får tycka vad du vill.

Det är när du tar dina subjektiva åsikter och låtsas som det är vedertagen sanning som du blir ifrågasatt.

• Gilla
  • Haha
kashieda och 2 till
  • Laddar…
E ErikAdolfsson skrev:
I tråden så vill ts testa hypotesen "Sveriges elproduktion bättre än någonsin". Ingen har lyckats komma med några trovärdiga argument som talar emot denna hypotes, däremot många välskrivna inlägg baserat på vår produktionsstatistik som stödjer hypotesen.
Nja, det kan man ju tro om man bara läser rubriken. Men redan i det inledande inlägget skriver @Mikael_L nåt lite annat som han sen förtydligar i #236:

Mikael_L Mikael_L skrev:
Men nu var trådens syfte att diskutera ifall det verkligen kan vara den nedlagda svenska kärnkraften som de senaste 18 månadernas skenande elpriser beror på.
Så här här på fredagskvällen vill jag nog lägga in en liten protest mot @Mikael_L och hans otydliga rubriksättning. Sen får jag känslan av att han likställer "bättre" med "större", men är det verkligen så? Borde egentligen inte tråden handla om hur energin produceras om den nu ska hänga ihop med rubriken?

T.ex hade @Leif i Skåne detta inlägg tidigare som jag gissar ska tolkas som att han anser att vår elproduktion var som bäst under den perioden:
L Leif i Skåne skrev:
Vi hade den bästa, billigaste, stabilaste, renaste, elproduktionen i världen mellan 1985-1999!
@Mikael_L vad är din definition av "bästa elproduktion"?

Z Zodde skrev:
”För dom som vill hänga med” hade det varit fint om du istället svarade på de 2 av dina påståenden som kraftigt ifrågasätts. …???

klarar du inte så ör det ok att pudla så släpper vi det

du kan också säga ”jag tror ” eller ”jag tycker” så är det ok, du får tycka vad du vill.

Det är när du tar dina subjektiva åsikter och låtsas som det är vedertagen sanning som du blir ifrågasatt.
Njau jag joinar @karlmb efter ditt eviga struntprat och din tro på en svårt sjuk elmarknad.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
P paralun skrev:
Njau jag joinar @karlmb efter ditt eviga struntprat och din tro på en svårt sjuk elmarknad.
Ja, karlmb tål inte heller å bli synad, det har ni gemensamt.

Så du tycker det är ok att på BH slänga ur sig felaktigheter och när man sen blir ifrågasatt, ja då är det den som undrar som pratar strunt.

Kan du inte stå för vad du skriver så är det väl ok att tråden får reda på det. Då behöver ingen ta dig på allvar.

Det är lättare att bara svara på frågorna så kan vi släppa det och gå vidare.

Det ör trots allt lite sensationella påståenden du claimar är sanning…

• Gilla
  • Haha
kashieda och 5 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Ja, karlmb tål inte heller å bli synad, det har ni gemensamt.

Så du tycker det är ok att på BH slänga ur sig felaktigheter och när man sen blir ifrågasatt, ja då är det den som undrar som pratar strunt.

Kan du inte stå för vad du skriver så är det väl ok att tråden får reda på det. Då behöver ingen ta dig på allvar.

Det är lättare att bara svara på frågorna så kan vi släppa det och gå vidare.

Det ör trots allt lite sensationella påståenden du claimar är sanning…
Nu tror jag vi är kapabel inom EU att ta tag i problemet.
Det handlar egentligen bara om hur man ska få ta Tyskland att ta reson.
Sen har vi Danmarksproblemet som "snyltat" på Norge samt Sveirge i åratal utan att komma någon vart.

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Nu tror jag vi är kapabel inom EU att ta tag i problemet.
Det handlar egentligen bara om hur man ska få ta Tyskland att ta reson.
Sen har vi Danmarksproblemet som "snyltat" på Norge samt Sveirge i åratal utan att komma någon vart.
Whataboutism/ bara byta ämne är du också bra på.

Kan du inte bara svara på frågorna (eller pudla) så går vi vidare.

Eller är du en sån som fuskar här å där å hoppas komma undan med det? ( På BH: Hoppas att inte bli ifrågasatt)

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Whataboutism/ bara byta ämne är du också bra på.

Kan du inte bara svara på frågorna (eller pudla) så går vi vidare.

Eller är du en sån som fuskar här å där å hoppas komma undan med det? ( På BH: Hoppas att inte bli ifrågasatt)
"Bara byta ämne", du vägrar ju se helheten och problemen.
Och enbart försvara en totalt sjuk elmarknad inkl bolag.
Statkraft och Fortum bokslut, 3 Mars blir mycket intressant i den svårt sjuka elmarknaden.
Kör de också med termins/hedge/derivat förluster i likhet med Vattenfall så är ju allt en stor bluff.

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
"Bara byta ämne", du vägrar ju se helheten och problemen.
Och enbart försvara en totalt sjuk elmarknad inkl bolag.
Statkraft och Fortum bokslut, 3 Mars blir mycket intressant i den svårt sjuka elmarknaden.
Kör de också med termins/hedge/derivat förluster så är ju allt en stor bluff.
Nu ger du mig massa åsikter jag aldrig uttryckt.
Byter ämne gör du också hela tiden.
Känt knep för att komma bort från sakfrågan som är dina 2 påståenden som ifrågasätts.

Kan du inte bara svara (eller pudla) så vi kan gå vidare

Får repetera så du inte glömmer

”Du skriver saker som jag inte får att stämma, kan du skapa klarhet/verifiera?

1)
Att det pågår en debatt om att göra buden inför el-fixen synliga (meningslöst då alla ändå lägger in bud samtidigt, precis som på börsens opening o closing call)

2)
Jag diskuterar både inflation och elpris med fd kollegor (bankekonomer) men INGEN har nånsin antydd det du påstår.

Z Zodde skrev:
Nu ger du mig massa åsikter jag aldrig uttryckt.
Byter ämne gör du också hela tiden.
Känt knep för att komma bort från sakfrågan som är dina 2 påståenden som ifrågasätts.

Kan du inte bara svara (eller pudla) så vi kan gå vidare

Får repetera så du inte glömmer

”Du skriver saker som jag inte får att stämma, kan du skapa klarhet/verifiera?

1)

2)

Du skriver enbart en massa trams utan förankring i någonting, aldrig några länkar eller varifrån du får dina ideer ifrån. Jag ser ingen mening med att debattera med någon som inte klarar detta.
Nordpool är skit och även storebror EEX, imho.... Tyskt ljugeri och "Deutschland über alles"

• Haha
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Det är du som hela tiden kommer med lösa påståenden. Zodde presenterar data. Ofta med information om var datan kommer ifrån. Om du vill ha en tydlig referens till datakällan tror jag att Zodde kan ge dig det.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
P paralun skrev:
Du skriver enbart en massa trams utan förankring i någonting, aldrig några länkar eller varifrån du får dina ideer ifrån. Jag ser ingen mening med att debattera med någon som inte klarar detta.
Nordpool är skit och även storebror EEX, imho.... Tyskt ljugeri och "Deutschland über alles"
jag delar sällan mina subjektiva åsikter. (T.ex har jag aldrig uttalat mig positivt lr negativt om kärnkraft)
Däremot länkar jag ALLTID till fakta

Jag ifrågasätter ofta de som sprider direkta faktafel och därför ställer jag dig 2 frågor som du kan svara på eller pudla.

Varför svarar du inte bara?

2 av dina subjektiva åsikter du gjort till allmän sanning som du bedes verifiera. Kan du inte det?

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.