J jhvl skrev:
Genomsnittet är bara det som köparen betalar (dem som betalar timpris idag), inte det som producenten får, de får alltid minst deras bud. Dem som ligger lägre får en premium. Knuten ligger i integralen under prislinjen. Skillnanden mellan den och merit order kurvan är övervinsterna. När kraftslaget längst till höger skjuter i höjd, då ökar övervinsten lavinartat.

Intraday handel och balanskraft är samma sak på olika tidshorisont med olika handelsmekanism. Nu om ni skall ursäkta mig jag har sjuk barn hemma och ett jobb att sköta.
Måste säga jag inte förstår vad du menar.

Ett enkelt exempel

En godtycklig timme har 3 köpare av 1kWh
De bjuder 10, 30 och 50öre respectively
Samma timme har 3 säljare av 1kWh
De säljer för 10, 30 och 50öre respectively.

Marginalprissättning fastslår priset till 30öre och 2kWh omsattes

Köparen på 10ö och säljaren på 50ö får inte handlat.

Frågan: Vad blir priset med den modellen du föreslog??

Redigerat:
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Information måste komma från rätt håll och den bör helst överensstämma med vad man redan tycker och tänker.

Mikael_L
Dags att deltidssummera.

Min ansats var att Sverige inte har försämrat sin elproduktion så priserna vi ser skulle vara orsakat av detta.
Det är ju ett narrativ som drivs av oräkneliga privatpersoner, bloggare i sina filterbubblor (eller andra sociala medier) samt en hel del politiker.

Jag har vridit och vänt på detta i ett års tid nu (och har bytt åsikt själv) och har inte kunnat förstå vad man menar med att sabba produktionen, då vi producerar mer, importerar mindre, exporterar mer.
Vi har under 2022 återigen slagit rekord i alla dessa parametrar.

Så det var för att kolla om det finns något jag missat som jag startade tråden.
Med en uppenbar vilja och önskan att vi höll det inom denna frågeställning och backar upp det vi påstår med fakta. (Nu var det kanske inte riktigt så enkelt som jag tänkte när jag startade).

Det första jag försökte reda ut var ifall nedstängningen av två reaktorer innebar minskad produktion eller ökad import.
Och det kunde jag visa med data från Svenska kraftnät att det inte gjort, inte mer än mycket tillfälligt, och när väl priset började öka hade Sverige mer än återställt all produktionskapacitet, och hade alltså en bättre produktion än före nedstängningen.

Detta har jag bevisat med tillförlitliga data, och ingen annan har fått upp något på bordet som gör att man behöver betvivla detta.
Då tänker jag att jag varit rätt ute i detta i alla fall.
(Och det är detta jag menar med trådens rubrik, att vår elproduktion är bättre än någonsin)

• Gilla
kashieda och 7 till
  • Laddar…
Mikael_L
Om man tänker sig att det skulle finnas ett samband mellan nedlagda reaktorer och elpris, så borde det ju egentligen synas, dvs en prispåverkan vid händelsen.

Men när R2 lades ner så gick elpriserna ner något, ett helt år, och blev de lägsta på över 15 år.
När R1 lades ner gick däremot priserna upp något i ett halvt år, för att sen 8 månader efter plötsligt skena.

Jag har bara hittat en förklaringsmodell på detta, och det är att elpriserna hela tiden (i tiotalet år) tydligen följt det europeiska gaspriset (Dutch TTF).
Så även 2020, vilket förklarar det märkliga med att priset sjönk efter att R2 lades ner, det var alltså inte tack vare stoppad R2 vi fick lägsta priset på över ett decennium.
Och då tror jag att samma gäller R1, priset följde ju gaspriset rätt exakt, så det berodde nog inte heller på nedläggningen av den reaktorn.

Så då infinner sig frågan, beror Svenskt elpris (i SE4 och delvis i SE3) endast på det europeiska gaspriset?

Jag lutar mest åt det just nu.

• Gilla
kashieda och 6 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Dags att deltidssummera.

Min ansats var att Sverige inte har försämrat sin elproduktion så priserna vi ser skulle vara orsakat av detta.
Det är ju ett narrativ som drivs av oräkneliga privatpersoner, bloggare i sina filterbubblor (eller andra sociala medier) samt en hel del politiker.

Jag har vridit och vänt på detta i ett års tid nu (och har bytt åsikt själv) och har inte kunnat förstå vad man menar med att sabba produktionen, då vi producerar mer, importerar mindre, exporterar mer.
Vi har under 2022 återigen slagit rekord i alla dessa parametrar.

Så det var för att kolla om det finns något jag missat som jag startade tråden.
Med en uppenbar vilja och önskan att vi höll det inom denna frågeställning och backar upp det vi påstår med fakta. (Nu var det kanske inte riktigt så enkelt som jag tänkte när jag startade).

Det första jag försökte reda ut var ifall nedstängningen av två reaktorer innebar minskad produktion eller ökad import.
Och det kunde jag visa med data från Svenska kraftnät att det inte gjort, inte mer än mycket tillfälligt, och när väl priset började öka hade Sverige mer än återställt all produktionskapacitet, och hade alltså en bättre produktion än före nedstängningen.

Detta har jag bevisat med tillförlitliga data, och ingen annan har fått upp något på bordet som gör att man behöver betvivla detta.
Då tänker jag att jag varit rätt ute i detta i alla fall.
(Och det är detta jag menar med trådens rubrik, att vår elproduktion är bättre än någonsin)
Jo du är ju i klass med "Bagdad-Bob" och att förneka faktum och förvränga verkligheten!:thinking:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Mohammed_Said_as-Sahaf

Mikael_L
Nu är det fritt fram att framlägga bevis för att vår produktionskapacitet inte har ökat, att vår import har ökat osv.
Och att elpriset inte alls verkar följa europeiska gaspriset.

Jag väntar ivrigt.

• Gilla
  • Älska
kashieda och 7 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo du är ju i klass med "Bagdad-Bob" och att förneka faktum och förvränga verkligheten!:thinking:
[länk]
Håller med Mikke i sak.

Du däremot, påstår saker som jag inte får att stämma och därför kräver nån form av bevis.

Att det pågår en debatt om att göra buden inför el-fixen synliga (meningslöst då alla ändå lägger in bud samtidigt, precis som på börsens opening o closing call)

Att ”alla” anser att prismodellen (marginalprissättning) är inflationsdrivande.
Jag diskuterar både inflation och elpris med fd kollegor (bankekonomer) men INGEN har nånsin antydd det du påstår.

För trådens bästa, kan du sluta ”ducka ” please.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Stolpdiagram, daglig vindkraftproduktion i MWh 2022, fluktuerande data, datum längs x-axeln, produktion y-axeln.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Detta är vindkraften i Sverige 2022. Det blåser INTE alltid någonstans. Lite statistik:
- Den blåsigaste timmen på året ger mer än hundra gånger den mest vindstilla.
- Det blåsigaste dygnet ger 30 gånger det mest vindstilla.
- Mer är 10% av tiden ger vindkraften mindre än 10% installerad effekt.
- Vattenkraften kan ge ca. 60% av behovet - idag. Kan inte byggas ut.
Ska vi bygga elförsörjningen på vindkraft behövs massiv lagring.

• Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nu är det fritt fram att framlägga bevis för att vår produktionskapacitet inte har ökat, att vår import har ökat osv.

Jag väntar ivrigt.
Elpriset följer väl eu:s elpriser med exportkapaciteten som enda bromskloss?

• Gilla
Dublin och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:

Jag väntar ivrigt.
I sak så kan vi då producera massvis men problemet är ju att det INTE blåser någon "annanstans".
Vattenfalls Kåberger försöker med samma "lögn" som du plus hela MP gänget.
Vi har ju egentligen ingen nytta av överproduktionen när det blåser.
Däremot behöver vi mer planerbar elproduktion när det INTE blåser så mycket.

Linjediagram visar datatrender över tid, flera dataset, interaktivt gränssnitt, knappar för tidsintervall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.nordpoolgroup.com/en/Market-data1/Power-system-data/Production1/Wind-Power/se/daily/

Sen är det då enkelt att se länderna i världen som gått på lögnen.... Danmark o Tyskland i absolut bottenposition.
https://www.globalpetrolprices.com/electricity_prices/

Vilken produktion är det vi inte haft nytta av?

C
pacman42 pacman42 skrev:
Om man får mindre betalt för elen än vad underhållskostnaderna är så stänger man av dem. Det står till och med om detta på Vattenfalls hemsida:
- [länk]
Uschäkta, men det är inte alls vad som står på sidan du länkar.
Även om driften sker till förlust bidrar varje öre i intäkter till att täcka fasta kostnader. Så det är marginalkostnaden som styr, och den verkar uppenbarligen ligga väldigt nära noll vad beträffar vindkraftsproduktionen.

P paralun skrev:
I sak så kan vi då producera massvis men problemet är ju att det INTE blåser någon "annanstans".
Vattenfalls Kåberger försöker med samma "lögn" som du plus hela MP gänget.
Vi har ju egentligen ingen nytta av överproduktionen när det blåser.
Däremot behöver vi mer planerbar elproduktion när det INTE blåser så mycket.

[bild]
[länk]

Sen är det då enkelt att se länderna i världen som gått på lögnen.... Danmark o Tyskland i absolut bottenposition.
[länk]
Du skriver saker som jag inte får att stämma, kan du skapa klarhet/verifiera?

Att det pågår en debatt om att göra buden inför el-fixen synliga (meningslöst då alla ändå lägger in bud samtidigt, precis som på börsens opening o closing call)

Jag diskuterar både inflation och elpris med fd kollegor (bankekonomer) men INGEN har nånsin antydd det du påstår.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Du skriver saker som jag inte får att stämma, kan du skapa klarhet/verifiera?

Noterar att den stora bluffmakaren Tyskland bränner 20000MW skitig kol även idag...
Men det håller ju nere elpriserna.
https://app.electricitymaps.com/zone/DE

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.