804 275 läst ·
22 062 svar
804k läst
22,1k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Jag antar att du inte läst artiklarna här på byggahus om att skaffa eget vindkraftverk? Det lönar sig inte...E El-Löken66 skrev:Nu ska du inte räkna med att ha någon el men fyller du din pool med gas som solpanel tillverkar kan du klara dej ganska gott ändå.
Du tillverkar din egen bränsle, el till bilen är full och därefter gas samt power bank, detta kan du även värma huset och laga mat med, ett litet vindkraftverk att toppa detta med så står du bra rustad
Att spara din egenproducerade el i batterier lönar sig inte heller inte ens för att hantera dygnsvariationerna. Inte ens bilens batteri lönar sig att återanvända (om man tänker att man redan har betalt för det), men nu börjar det närma sig lönsamt. Här kan det bli lönsamt om några år.
Att producera egen vätgas och lagra det säkert är inte heller det billigt. Om jag skulle göra min egen vätgas så kan jag dock dra nytta av värmen när jag förbrukar den och komma nära 100% effektivitet på vintern, men när jag tillverkar gasen på sommaren så skulle jag fortfarande bara ha 30% effektivitet.
Lösningen är att i den stora skalan ha tillräckligt med billig produktion. Det kan vi inte lösa i Sverige då problemet inte finns här.pacman42 skrev:
En kortsiktig nödlösning kan vara prisregleringar såsom EUs intäktstak som egentligen borde varit infört även i Sverige.
Jag orkar inte diskutera detta med dig när du har den attityden, då får det vara.Z Zodde skrev:Norge och Sverige har i stort sett haft samma priser.
Din länk visade att 1kWh i Norge juni 2022 kostade 13 cent mens den var mer än dubbel i Sverige 29cent?
Det ringer inte en klocka att det är nåt fel nånstans?
Kolla priser på Nordpool, (Norge 1.5kr Sverige 1,7kr) det gör alla andra. Vet inte var du fann din obskyra sida som f.ö. heter
"GLOBAL PETRO PRICES"![]()
Precis. Nu gick det inte att införa i Sverige så snabbt, pga att våra lagar inte tillåter lagändringar utan beredning mm. Det är på gång så snabbt vi bara kan, arbetet initierades redan under förra regeringen.E ErikAdolfsson skrev:
Utveckling går framåt bland dom små vindkraft verk, Sverige ligger bra till med tekniken här.pacman42 skrev:
Jag antar att du inte läst artiklarna här på byggahus om att skaffa eget vindkraftverk? Det lönar sig inte...
Att spara din egenproducerade el i batterier lönar sig inte heller inte ens för att hantera dygnsvariationerna. Inte ens bilens batteri lönar sig att återanvända (om man tänker att man redan har betalt för det), men nu börjar det närma sig lönsamt. Här kan det bli lönsamt om några år.
Att producera egen vätgas och lagra det säkert är inte heller det billigt. Om jag skulle göra min egen vätgas så kan jag dock dra nytta av värmen när jag förbrukar den och komma nära 100% effektivitet på vintern, men när jag tillverkar gasen på sommaren så skulle jag fortfarande bara ha 30% effektivitet.
Du tänker lite fyr kantigt. Även om du bara har 1% verkningsgrad. Så bygger du ju ändå upp ett lager gratis.
Om du inte får el levererat till dörren.
Viktigt att försöka vara själv försörjande nu då kriget är runt hörnet, dina diesel och bensin kraftverk kommer du inte komma långt med.
Hur ska du ladda framtidens bilar utan el?
Ja det är ju så att man i "vissa kretsar" faktiskt vet vad man talar om.harka skrev:
visserligen OT med du upprepar en myt/lögn som är populär att sprida i vissa kretsar
det har förvisso funnits ett förbud på att projektera nya kärnkraftsanläggningar i Sverige – men det har aldrig funnits något förbud mot att forska på kärnkraft eller på att projektera anläggningar för andra länder
så synd att inte heller något annat land har forskat fram gratis el
Jämför en bil, ett batteri eller en dator från 1986 med nu. Handlar så klart inte om en magisk evighetsmaskin som prodicerar gratis el.
Men är din tes verkligen att decennier av utebliven forskning inte hade gett oss säkrare, effektivare samt billigare kärnkraftsverk?
Citat rakt från lagen:
"Ingen får utarbeta konstruktionsritningar, beräkna kostnader, beställa utrustning eller vidta andra sådana förberedande åtgärder i syfte att inom landet uppföra en kärnkraftsreaktor."
– 6 § Lag (1984:3) om kärnteknisk verksamhet[2]
Självklart har en sådan lag, samt allmänt dogmatisk negativ inställning till kärnkraft retarderat framstegen på området.
Länken leder till en Wikipediasida som inte är skapad ännu...??E Elendil skrev:Ja det är ju så att man i "vissa kretsar" faktiskt vet vad man talar om.
Jämför en bil, ett batteri eller en dator från 1986 med nu. Handlar så klart inte om en evighetsmaskin.
Är din tes verkligen att decennier av utebliven forskning inte hade gett oss säkrare, effektivare samt billigare kärnkraftsverk?
Citat rakt från lagen:
"Ingen får utarbeta konstruktionsritningar, beräkna kostnader, beställa utrustning eller vidta andra sådana förberedande åtgärder i syfte att inom landet uppföra en kärnkraftsreaktor."
– 6 § Lag (1984:3) om kärnteknisk verksamhet[2]
Självklart har en sådan lag, samt allmänt dogmatisk negativ inställning till kärnkraft retarderat framstegen på området.
Jag såg inte var detta säger att de skulle vara speciellt bra, krävs inte mycket erfarenhet från att göra affärer i Ryssland för att veta tillräckligt för att avstå, omdömeslöst är nog milt uttryckt.P paralun skrev:Jo nu är det inget fel på reaktorer från Rosatom mer än att det kan vara omöjligt för en kund i väst att köpa en sådan med hedern i behåll.
Kolla tabellen, alla VVER är från Rosatom och byggs lite varstans i öster.
Plans for New Nuclear Reactors Worldwide - World Nuclear Association (world-nuclear.org)
Sen angående Sverige så blir ju minsta misstag mycket ödesdigert eftersom vi bara har 6 reaktorer kvar.
Men jovisst är R4 klart olyckligt.
Så här fungerar det: Priserna hölls nere av billig gas samtidigt som tyskarna stängde ner sin kärnkraft. Detta fungerade tills ryssarna började använda gas och olja som ekonomiska vapen. Så ja, hela EU har kört utan både bromsar, säkerhetsbälte, hjälm eller kondom nu i många år.Z Zodde skrev:
OK, men då kan vi ju vara eniga att prisrallyt (eller de låga priserna innan) på el inte har någon som helst Svensk eller Nordisk koppling som du antytt? Iochmed att hela Europa haft samma utveckling...E Elendil skrev: