Krilleman
Z Zodde skrev:
Nu har vi inte planekonomi, tack o lov, så Svea Rike kan inte beordra privata elföretag att sälja till underpris bara för att konsumenten befinner sig i Sverige.
Men om det nu är så att komunerna "tjänar" på vindkraftsparkerna, trots förlust, varför säljer då flera kommuner sina vindkraftsparker endå med mångmiljonförlust endast baserat på investeringskostnaden?

Det ska ju vara en "vinst" och glöm ej vilken "vinst" det är för miljön... Galenskap!

Den lilla bruksorten Regna i Östergötland vann precis striden om vindkraften. Husen hade dalat ner till 0:- hos mäklarna, alltså var det INGEN som ville köpa dessa när planerna på en vindkraftsskog kom på tapeten. All heder jag stöttar lilla Regna!

https://www.aftonbladet.se/nyheter/...ilska-i-bruksorten-det-man-gor-har-nu-ar-skit
http://rvvr.se/

Bygg en megastor vindkraftspark på Lidingö så är hela debatten slut.
Enkelt!

Redigerat:
  • Gilla
Henkan2001 och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Ja. Det är norrmännen som räddat oss när vår el inte räckt till pga export. Vi sålde elen utomlands och importerade från Norge. Norrmännen är de som hållit nere våra elpriser fram till dess att de invigde de nya kablarna till kontinenten och England/Skottland.
Finns inget sådant samband. Det får du nog verifiera.

Krilleman Krilleman skrev:
Men om det nu är så att komunerna "tjänar" på vindkraftsparkerna, trots förlust, varför säljer då flera kommuner sina vindkraftsparker endå med mångmiljonförlust endast baserat på investeringskostnaden?

Det ska ju vara en "vinst" och glöm ej vilken "vinst" det är för miljön... Galenskap!

Den lilla bruksorten Regna i Östergötland vann precis striden om vindkraften. Husen hade dalat ner till 0:- hos mäklarna, alltså var det INGEN som ville köpa dessa när planerna på en vindkraftsskog kom på tapeten. All heder jag stöttar lilla Regna!

[länk]
[länk]
Det du skriver har jag ingen åsikt om och har heller inget med det vi diskuterade att göra…?

Krilleman
Z Zodde skrev:
Det du skriver har jag ingen åsikt om och har heller inget med det vi diskuterade att göra…?
Jo i slutändan

Z Zodde skrev:
Finns inget sådant samband. Det får du nog verifiera.
Va?

Hur tror du att prissättningen går till?

Självklart så finns det ett samband mellan hur mycket elproduktion det finns och överföringskablarna, det är ju det som gör att budgivningen på el resulterar i olika priser på olika ställen i Europa.

• Gilla
Cancerman_777 och 1 till
  • Laddar…
E
pacman42 pacman42 skrev:
[länk]
Ja, det vet ju alla att vindkraften bromsas in vid storm. Vad det nu har med något att göra.

Krilleman Krilleman skrev:
Jo i slutändan
Nej. Diskutera sakfrågan istf obskyra exempel från nån kommun som kan agera hursomhelst utan att det har nån principiell betydelse.

pacman42 pacman42 skrev:
Va?

Hur tror du att prissättningen går till?

Självklart så finns det ett samband mellan hur mycket elproduktion det finns och överföringskablarna, det är ju det som gör att budgivningen på el resulterar i olika priser på olika ställen i Europa.
Verifiera att Norge subsidierat svenskt pris var det jag bad om..

Nissens Nissens skrev:
Tjernobyl var inte i normal drift när den olyckan hände, de höll på och testade på felaktigt sätt.
Nja, vad gäller avfallet i Sverige så kommer våra breddgrader att vara obeboeliga den mesta av tiden som avfallet utgör någon risk. Vi står inför en istid med kilometertjocka isar på land.
Dessutom är sannolikheten stor att man tar fram en teknik för att förkorta strålningstiden.

om du jämför med alla andra energikällor så kostar de fler liv på ett eller annat sätt än vad kärnkraften gör. Bara det att kärnkraften inte påverkar växthuseffekten negativt sparar massor av liv.
Kommentarer är överflödiga.

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
E
pacman42 pacman42 skrev:
Vätgas fungerar inte, den har en effektivitet i produktionen på 30%, skall du göra el av den igen har du 10% kvar. Förlusterna avgår som värme, vilket till viss del kan återanvändas om det finns avsättning för den (om fjärrvärmen har ett behov just där och då).

Vätgasen fungerar dock bra för industrin som kan jämna ut priserna för att oxidera malm och värma ugnar. Men för hushållen, nej. Detta gör att vindkraft fungerar bra för industrins ökande behov, men inte för elproduktion.
Vindkraft har du inte större nytta av på sommaren men vätgas, jo.
Framtiden ligger även i vätgas som drivmedel så där konkurrerar vi ut olja och naturgas till naturens fröjd.

Låg verkningsgrad gör inte så mycket då vi ändå kommer ha effektöverskott soliga blåsiga dagar så istället för att vaksa detta skapar vi gas.

Det enda jag inte riktigt listat ut är var jag ska förvara den, pumpar vi in den i falugruvan så blir det väl lite farligt i den kvantiteter?

Z Zodde skrev:
Verifiera att Norge subsidierat svenskt pris var det jag bad om..
Det var inte det jag skrev, jag skrev att de hållit nere våra priser med sin produktion. Det är vad som händer när man har frihandel och det finns produktion som inte kan ta vägen någon annanstans.

pacman42 pacman42 skrev:
Det var inte det jag skrev, jag skrev att de hållit nere våra priser med sin produktion. Det är vad som händer när man har frihandel och det finns produktion som inte kan ta vägen någon annanstans.
Hållit nere våra priser jämfört med vad?

D
P paralun skrev:
Inte alls! Tjernobyl är ett problem men det var en stollereaktor från Sojetunionens tid.
[länk]
Japan återstartar sedan sina reaktorer just nu.
Jag är inte speciellt rädd för kärnkraft men den bör ändå skötas fackmässigt, att som Finland gjort planera köpa anläggningar från forna Sovjetunionen, eller som vi kvadda de med undermåliga rutiner och personal, visar ju att även om tekniken är mogen så är marknaden långt ifrån mogen.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Vindkraft har du inte större nytta av på sommaren men vätgas, jo.
Framtiden ligger även i vätgas som drivmedel så där konkurrerar vi ut olja och naturgas till naturens fröjd.

Låg verkningsgrad gör inte så mycket då vi ändå kommer ha effektöverskott soliga blåsiga dagar så istället för att vaksa detta skapar vi gas.

Det enda jag inte riktigt listat ut är var jag ska förvara den, pumpar vi in den i falugruvan så blir det väl lite farligt i den kvantiteter?
Så här ser det invigda vätgaslagret ut i Luleå.
https://group.vattenfall.com/se/nyh...rumslager-for-fossilfri-vatgas-invigs-i-lulea
Länkar till bilagor på slutet om du vill se detaljer.

• Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
P paralun skrev:
Så här ser det invigda vätgaslagret ut i Luleå.
[länk]
Länkar på slutet om du vill se detaljer.
Hade du nåt svar på min fråga ovan?
Vet du gärna byter ämne men hade varit fint om du svarade på frågor om dina många påståenden…???

Har inte sett nån av betydelse mena att ”elprismodellen” (vad du syftar på är oklart) i sig ör inflationsdrivande. Om nu ”alla” menar det kan du väl lägga upp citat av ett antal ”tyngre” aktörer…för hur kan du annars säga att alla är eniga…???

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.