804 637 läst ·
22 081 svar
805k läst
22,1k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Jämfört med omvärlden. Om vi exporterar så stiger våra priser (jämfört med ingen export) till dess att de ger balans mellan marknaderna om de inte begränsas av överföringskapaciteten. Om vi importerar från en marknad som har lägre produktionskostnader och överskott så går priserna nedåt.Z Zodde skrev:
När vi byggde kablar till kontinenten så höjde vi implicit våra priser då Tyskarna har högre priser i snitt, men denna höjning motverkades av Tyskarnas och Danskarnas billiga el när det blåser. Men när det inte blåser så sänkte norrmännens vattenkraft priserna för oss genom att vi kunde få mer billig el därifrån när vi sålde till Tyskland och Danmark (vilket då höjde norrmännens priser).
När nu norrmännen byggt ut sin överföringskapacitet kraftigt till övriga Europa så ökar priserna i Norge och vi kan därför oftast inte få billig el därifrån längre, ibland kan man se att de faktiskt är den vägen vi importerar höga elpriser, inte via kablarna mellan Sverige och Tyskland/Polen/Danmark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad är omvärlden?pacman42 skrev:
Jämfört med omvärlden. Om vi exporterar så stiger våra priser (jämfört med ingen export) till dess att de ger balans mellan marknaderna om de inte begränsas av överföringskapaciteten. Om vi importerar från en marknad som har lägre produktionskostnader och överskott så går priserna nedåt.
När vi byggde kablar till kontinenten så höjde vi implicit våra priser då Tyskarna har högre priser i snitt, men denna höjning motverkades av Tyskarnas och Danskarnas billiga el när det blåser. Men när det inte blåser så sänkte norrmännens vattenkraft priserna för oss genom att vi kunde få mer billig el därifrån när vi sålde till Tyskland och Danmark (vilket då höjde norrmännens priser).
När nu norrmännen byggt ut sin överföringskapacitet kraftigt till övriga Europa så ökar priserna i Norge och vi kan därför oftast inte få billig el därifrån längre, ibland kan man se att de faktiskt är den vägen vi importerar höga elpriser, inte via kablarna mellan Sverige och Tyskland/Polen/Danmark.
Vi har haft samma pris som EUsnittet sista 15åren…
Jo nu är det inget fel på reaktorer från Rosatom mer än att det kan vara omöjligt för en kund i väst att köpa en sådan med hedern i behåll.D djac skrev:
Kolla tabellen, alla VVER är från Rosatom och byggs lite varstans i öster.
Plans for New Nuclear Reactors Worldwide - World Nuclear Association (world-nuclear.org)
Sen angående Sverige så blir ju minsta misstag mycket ödesdigert eftersom vi bara har 6 reaktorer kvar.
Men jovisst är R4 klart olyckligt.
När det finns köpare till elen när det blåser och priserna därför idag sjunker så kommer priserna att stiga och elen är inte längre lika billig. Vätgasen kommer att höja priset på vindkraftselen.E El-Löken66 skrev:Vindkraft har du inte större nytta av på sommaren men vätgas, jo.
Framtiden ligger även i vätgas som drivmedel så där konkurrerar vi ut olja och naturgas till naturens fröjd.
Låg verkningsgrad gör inte så mycket då vi ändå kommer ha effektöverskott soliga blåsiga dagar så istället för att vaksa detta skapar vi gas.
Det enda jag inte riktigt listat ut är var jag ska förvara den, pumpar vi in den i falugruvan så blir det väl lite farligt i den kvantiteter?
Om jag får välja mellan att ladda bilen med el för 30 öre/kWh (med en effektivitet på runt 80%) och att ladda bilen med vätgas för 1kr/kWh (som dessutom bara ger 1/3 kWh på hjulen) så vet jag vad jag väljer, jag väljer att ladda med el före gas.
Märkligt, har dom inte läst att Pack Man från Byggahus sagt att detta inte går?P paralun skrev:
100k kubik är väl en början men krävs ju många sådana lager i kombination med att var och varannan har elbil, vätgas samt hybrid vätgas/el (låter farligt?).
Denna typ av Power bank är nöd vändig för att vi ska kunna starta upp nätet efter krasch samt undvika krasch vid kort variga effekt toppar.
I fram tiden kanske vi kan koppla på oss till Tysklands Nord streama ledning då den ändå inte behöver gå till ryss land och den ligger väl kapad, redo att skrivas på.
P paralun skrev:Enkelt så kan vi göra som Tyskland och bränna miljard efter miljard på vindsnurror och slå rekord i elproduktion när det blåser. (Energiewende) Sen när det inte blåser så står vi där med "rumpan bar"....
Satsar vi både på ny kärnkraft samt bygger ny havsbaserad vindkraft så blir det genast trovärdigt inkl att vi kan genomföra mycket viktiga industrisatsningar. Eller så lägger vi ner vår elintensiva industri och vår välfärd.
Kanske dit som de "röd-gröna" strävar?
Elen var billig en gång i tiden. En tid då vi hade kärnkraft. Om det skett en gång så kan det ske igen. Och om det görs dyrare nu än då, så är felet politiskt, inte tekniskt.D Dublin skrev:Jag håller med om att det bästa vore att fortsätta med befintliga kärnkraftverk (och ev återstarta några av de nyligen stoppade om det vore möjligt). Men jag blir fundersam när man med säkerhet hävdar att ny kärnkraft blir lika billig. Med vår tradition av att alla infrastrukturprojekt drar ut både på tid och kostnad så är det lätt att bli orolig - det sista man vill ha är ett kärnkraftverk som står klart om 15 år och har kostat så mycket att bygga att den producerade elen kostar 2 kr/kwh...
Det är väl då man får hoppas på en ordentlig inflation i början av 30-talet som äter upp en del av investeringen... (för det är väl i praktiken det som hänt för nuvarande kärnkraftverk!?).
Titta på denna så kanske du förstår att Norge hjälper oss genom att hålla nere priserna, så även Finland:Z Zodde skrev:
- https://www.globalpetrolprices.com/electricity_prices/
Nu ska du inte räkna med att ha någon el men fyller du din pool med gas som solpanel tillverkar kan du klara dej ganska gott ändå.pacman42 skrev:
När det finns köpare till elen när det blåser och priserna därför idag sjunker så kommer priserna att stiga och elen är inte längre lika billig. Vätgasen kommer att höja priset på vindkraftselen.
Om jag får välja mellan att ladda bilen med el för 30 öre/kWh (med en effektivitet på runt 80%) och att ladda bilen med vätgas för 1kr/kWh (som dessutom bara ger 1/3 kWh på hjulen) så vet jag vad jag väljer, jag väljer att ladda med el före gas.
Du tillverkar din egen bränsle, el till bilen är full och därefter gas samt power bank, detta kan du även värma huset och laga mat med, ett litet vindkraftverk att toppa detta med så står du bra rustad
Jo det här med vätgas är ju en central punkt i tyska Energiewende...E El-Löken66 skrev:Märkligt, har dom inte läst att Pack Man från Byggahus sagt att detta inte går?
100k kubik är väl en början men krävs ju många sådana lager i kombination med att var och varannan har elbil, vätgas samt hybrid vätgas/el (låter farligt?).
Denna typ av Power bank är nöd vändig för att vi ska kunna starta upp nätet efter krasch samt undvika krasch vid kort variga effekt toppar.
I fram tiden kanske vi kan koppla på oss till Tysklands Nord streama ledning då den ändå inte behöver gå till ryss land och den ligger väl kapad, redo att skrivas på.
Uniper är redan och nosar i Luleå.
https://www.mynewsdesk.com/se/unipe...eaa-kommun-skriver-avsiktsfoerklaring-3197696
Men vi kan ju göra ett eget Energiewende och bygga ett par SMR reaktorer i Luleå, sen är det bara att åka och sälja dyr vätgas till tyskarna!
Varför skulle det inte gå? Det går alldeles utmärkt att tillverka och lagra vätgas, men effektivt är det inte för elproduktion eller för att driva bilar. Men för industrin är det en fungerande lösning. Industrin behöver värme och oxidation, de får därför bara 70% förlust från elen de köper (inte 90% som man får i bilar och vid återgång till el igen) och man får även andra värden, exempelvis "grönt stål".E El-Löken66 skrev:Märkligt, har dom inte läst att Pack Man från Byggahus sagt att detta inte går?
Norge och Sverige har i stort sett haft samma priser.pacman42 skrev:
Din länk visade att 1kWh i Norge juni 2022 kostade 13 cent mens den var mer än dubbel i Sverige 29cent?
Det ringer inte en klocka att det är nåt fel nånstans?
Kolla priser på Nordpool, (Norge 1.5kr Sverige 1,7kr) det gör alla andra.
Jag försöker bygga min uppfattning av verkligheten på förståelse, inte på auktoritet.T Tthz skrev:
Källkritik är inte att veta vilka källor som anses som korrekta. Det du kallar källkritik är pur dogmatism. Källkritik är istället att kunna bemöta de presenterade argumenten, oavsett källan.