G OMathson skrev:
OK vilken "skiva" vill du spela i stället? Glad för nedläggningen sv tysk kärnkraft och några reaktorer i Sverige, Brunkol, gasturbiner som går på fossilgas, kinesiska solceller (med sina CO2 skulder och bara ger el när den minst behövs), vätgas eller ammoniak "senare" (som aldrig blir lönsamt heller)?
Sa jag att det var felaktigt?
Det är bara jävligt tjatigt när det i stort sett i varje inlägg (från denna användare) skrivs ut att det snart är ute med Europa, att det är Tyskland som är störst/tyngst/europas motor, att kärnkraftens nedläggning är de gröna Tysklands fel osv. osv.
Vi vet detta nu, det finns ingen anledning att lägga in detta i varje inlägg i tråden.

• Gilla
Fairlane och 5 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Vi vet detta nu, det finns ingen anledning att lägga in detta i varje inlägg i tråden.
Håller helt ned. Skribenten verkar helt besatt i att försöka ”omvända” oss andra i tråden

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Unikt namn
T Thomas_Blekinge skrev:
Lite OT i denna tråd. Jag tittade på paraluns länk till Isar2 data och bilden där. Vad är det som gör den remsaliknande skugga nerifrån och uppåt? Vilken struktur kan det vara? Från vilken vinkel är bilden tagit? Maxar-Technologies tyder på en satellitbild.
ONO om den runda byggnaden står tydligen ett högt vitt torn som kastar skugga rakt norrut. Det antyder att bilden har tagits ganska rakt ovanifrån anläggningen. men alla strukturer på kopplingsfältet ser ut att vara tagna från andra vinklar.
Jag tror det är ett montage av bilder från olika tillfällen och olika satellitpositioner. Har inget med sakfrågan att göra men minskar trovärdigheten i sådana bilder.
Låg sol och lång rökpelare?
Men den bilden är väl från googlemaps.
https://www.google.com/maps/place/I...050062!4d12.2935617!16zL20vMDlfMnh4?entry=ttu

Mindre rök på bingmaps
https://www.bing.com/maps/?cp=48.604674~12.294949&lvl=16.6&style=h

Utan rök på appelmaps
https://duckduckgo.com/?t=h_&q=isar...8406745,11.568956016329722,47.454466255658936

Z Zodde skrev:
Tvingades av vem?

Klarar du p svara på en enkel fråga???

Sen har det ingen relevans för strömstödet att man har
Oljefinden lr
Inte är med i EU men EES
Det är nåt du hittat på.
Av en folkopinion såklart och det var hårda toner ett tag i Norge när man såg vart det bar iväg hos Nordpool med Englandslinjerna samt tillkomsten av NordLink.

Men Norge är unikt som jag skrev och går inte att jämföra med annat land, de kan gå sin alldeles egna väg och oljefonden ger ju en stor trygghet.

P paralun skrev:
Av en folkopinion såklart och det var hårda toner ett tag i Norge när man såg vart det bar iväg hos Nordpool med Englandslinjerna samt tillkomsten av NordLink.

Men Norge är unikt som jag skrev och går inte att jämföra med annat land, de kan gå sin alldeles egna väg och oljefonden ger ju en stor trygghet.
Det var överhuvudtaget Ingen folkopinion som DREV nåt förslag om strömstötta. Där var politikerna tidigt ute och ganska eniga.

Varför fabricera nåt du så uppenbart inte har koll på

Det var heller Inga «hårda tag” bortsett från de små obskyra FB grupper du verkar hänga på.

Unikt namn
harka harka skrev:
vi ska fördubbla vår elproduktion (och elkonsumtion) till 2045 -- det har regeringen satt som mål -- så att nätet måste förnyas och förstärkas är väl ingen överraskning
Nej men det borde bli mindre dramatiskt om vi behåller samtliga stora elproducenter på samma lokation, där nätet redan är starkt.

• Gilla
gone_fishing och 1 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Det var överhuvudtaget Ingen folkopinion som DREV nåt förslag om strömstötta. Där var politikerna tidigt ute och ganska eniga.

Varför fabricera nåt du så uppenbart inte har koll på

Det var heller Inga «hårda tag” bortsett från de små obskyra FB grupper du verkar hänga på.
Jag VET att det inte är fabricerat via flera norska bekanta och du hittar massvis med artiklar när man pressar Störe angående elstödet. Sen är FB-gruppen Stopp Acer klart intressant för att belysa nordmennens ilska.
Sen vet ju Störe (S) att han skulle vara utkastad från stortinget vid närmaste val om han inte infört elstödet.

P paralun skrev:
Jag VET att det inte är fabricerat via flera norska bekanta och du hittar massvis med artiklar när man pressar Störe angående elstödet. Sen är FB-gruppen Stopp Acer klart intressant för att belysa nordmennens ilska.
Sen vet ju Störe (S) att han skulle vara utkastad från stortinget vid närmaste val om han inte infört elstödet.
OK. För att visa att du bluffar.

Större tillträdde som statsminister 14/10 -21
45 dagar senare har man ett fungerande strömstöd att betala ut.

Det du påstår: att bli pressad på stöd, till slut ge efter för nån opinion, besluta och sjösätta ett Strömstöd på 45 dagar är omöjligt.

Man hade mycket klart den dagen man tog över regeringskansliet, inte heller var det nån direkt oenighet med oppositionen

Jag vet inte vad dina bekanta lurat i dig men jag har bott å jobbat i Norge sen 90talet och ser att din kunskap om Norge dessvärre är bristfällig så det är ett av många områden du nog ska sluta låtsas du behärskar.

Sen dina artiklar du brukar länka till…

Du skriver ”Norrmän tycker nu så…” och länkar till nån obskyr debattant med kontroversiella åsikter…

• Gilla
erik_83
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
OK. För att visa att du bluffar.

Större tillträdde som statsminister 14/10 -21
45 dagar senare har man ett fungerande strömstöd att betala ut.

Det du påstår: att bli pressad på stöd, till slut ge efter för nån opinion, besluta och sjösätta ett Strömstöd på 45 dagar är omöjligt.

Man hade mycket klart den dagen man tog över regeringskansliet, inte heller var det nån direkt oenighet med oppositionen

Jag vet inte vad dina bekanta lurat i dig men jag har bott å jobbat i Norge sen 90talet och ser att din kunskap om Norge dessvärre är bristfällig så det är ett av många områden du nog ska sluta låtsas du behärskar.

Sen dina artiklar du brukar länka till…

Du skriver ”Norrmän tycker nu så…” och länkar till nån obskyr debattant med kontroversiella åsikter…
Jo jag tänker inte tjöta mer om detta. Kollade snabbt Stopp Acer och 114000 medlemmar är det inte många FB grupper som har. Sluttjötat!

Norge är unikt och går inte att jämföra med annat land och de kan gå sin egen väg!

P paralun skrev:
Jo jag tänker inte tjöta mer om detta. Kollade snabbt Stopp Acer och 114000 medlemmar är det inte många FB grupper som har. Sluttjötat!

Norge är unikt och går inte att jämföra med annat land och de kan gå sin egen väg!
När du inte klarar av å
svara tänker du inte ”tjöta mer”?

Visste väl att du hade noll belägg för din saga att ”Störe pressades att införa ett generöst elstöd” då det var bluff.

Det finns säkert några områden du har koll på, håll dig till dom.
Norge och elmarknader tillhör inte dessa..

• Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Nej det är en bra regel om man har tillräckligt med planerbar elproduktion men det har vi inte så då blir det ett "bojsänke". För att Europa ska överleva så måste vi samarbeta men nu saboteras allt av kärnkraftshatarna med de gröna i Tyskland i spetsen.
Ungefär hur mkt produktion tycke du vi ska ha? Räcker det inte att vi är Eus största exportör och nästan varje timme exporterar?

blackarrow blackarrow skrev:
Med det låga elpriserna och varierade elpriserna vi har nu har ju även vindkraften svårt med lönsamheten och går i konkurs.
Det är ju inte olagligt att göra dåliga affärer.
Var kommer alla pengar ifrån?
Är det bara privata investerares pengar så att det inte spelar någon roll?

Men med vindkraft kan vi behålla låga elpriser och låga elnätspriser?
Att vi varken har tid eller råd att bygga något annat än vindkraft är jag med på.
det finns väl ingen [större] vindkraftsproducent som gått i konkurs? och dålig ekonomi (konkurshotet) för Markbygdens vindkraftpark kan hänga samman med dåliga val i kontrakteringen av elleveranserna

tvärt om så är dagenföre-priserna något högre idag än innan det första året i chockvågorna efter Rysslands fullskaliga anfall – och primärt levererar vindkraften på vintern och sommarnätterna är inte vindstilla de heller

för nya anläggningar finns det fortfarande inget som slår landbaserad vindkraft i låga elproduktionskostnader och slår solkraft i utbyggnadstakt – sen tillkommer på sikt behov av nya lagringsmöjligheter där både behovs- och kostnadsutvecklingen inte är helt kända; allt mer pekar mot att det blir billigare än kärnkraft (kostnaden för lagringslösningar går ner medan kärnkraften bara verkar bli dyrare – ett trendbrott låter fortfarande vänta på sig)

vindkraften matas vanligen in i nätet antingen till stamnätet eller regionnätet, som båda behöver anpassas till en förväntad fördubblad elproduktion i Sverige

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Kärnkraft är inte någon lösning för att få betående låga elpriser. Helt korrekt!

Vad många inte tänker på är att kärnkraft är en lösning för att slippa ren misär när sol och vind inte ger något. Ett extremt exempel är aluminiumverket i Venezuela som drabbades av effektbrist och fick stänga ner med resultat att hela verket förstördes.
men snälla – aluminiumverket i Venezuela som förstördes 2019 berodde på ett havererat ställverk

i ett land som fick 60% av sin el från vattenkraft och 40% från naturgas och olja

deras problem hade inget med "miljöflum" att göra
A Anders_Nilsson skrev:
Kärnkraft är något man skaffar som försäkring. 2 kr / kWh är något vi klarar men industriflytt för att elförsörjningen är instabil leder till ekonomisk kollaps. Fråga Afrika och Latinamerika.
vad tror du att svensk elberoende industri tycker om Sveriges konkurrenskraft om de måste betala 2 kr/kWh – om man kan flytta produktionen till andra länder och betala en bråkdel för samma el?

• Gilla
kashieda och 5 till
  • Laddar…
K krfsm skrev:
Tittar man på de senaste tidplanerna som SVK hade så hade de räknat med driftstart 28/29 vid koncessionsbeslut under 2023, så 5-6 år i just det här fallet.

Nu spelar det mindre roll, eftersom SVK har beslutat att avbryta projektet.

(Sen kan man notera att det enligt SVK är hög efterfrågan på HVDC-kablar, så ur ett större perspektiv så är det troligen någon annan kabel som därmed får ett tidigare datum. Vilket kanske är lika så väl ur ett samhällsperspektiv.)

Jag tycker det känns minst lika ostrategiskt att förlita sig på "det kan bli hur som helst, så det skulle ju kunna bli bra" som investeringsgrund.

Jag hade kunnat leva med att man hade lagt det i malpåse några år för att se om vore meningsfullt att bygga den, samtidigt som man då hade kunnat undvika de sämsta potentiella utfallen med att bygga.

Jag vet inte varför, men jag tycker mig se att om överföringen mellan SE4 och kontinenten inte maxas, så är det en tendens till att Tysklandskabeln fylls sist. Dvs först Litauen, sedan Polen och sist Tyskland. Varför? Ingen aning om det är kostnadsskäl, nättekniska skäl, en artefakt av prissättningsmodellen eller bara en villfarelse.
angående projekteringstider så slöts ett samarbetsavtal mellan Svenska kraftnät och 50Hertz redan i januari 2017, och då hade man säkert jobbat med förstudier och överväganden ett bra tag innan också, så med driftstart 2029 skulle projektet spänt +12 år från ax till limpa

nya, alternativa ersättare till Hansa PowerBridge till utlandet?

i SvKs Systemutvecklingplan 2024-2033 från december nämns väl inga kandidater, utöver livslängdsförlängning och uppgradering av befintliga förbindelser med Finland och Danmark? i så fall skulle en ersättare komma i drift någon gång... säg i mitten av 30-talet?? kanske till Lettland???

vi är i trygga händer...

Unikt namn Unikt namn skrev:
Nej men det borde bli mindre dramatiskt om vi behåller samtliga stora elproducenter på samma lokation, där nätet redan är starkt.
menar du att vi ska bygga kärnkraft i Porjus och Hissmofors?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.