nino nino skrev:
Ni kanske har haft upp det redan men hur 17 kan priset gå från 10 öre till 140 för att två timmar senare vara nere på 10 öre igen?
Det är väl inte konstigare än att elpriset kan vara negativt?
Jag tro det beror på ”miljötillstånd” dvs vattenkraften kunde inte öka flödet mer på så kort tid efter att ha ökat produktionen och därmed vattenflödet i älvarna vid 0700.

Dessutom har det ju regnat mycket så i stället för att öppna dammluckorna och låta vattnet rinna förbi kraftverken så säljer man el för 10 öre när man ändå inte kan spara vattnet tills priset blir högre.

K karlmb skrev:
Det var ju det. Var står det att transferavgift inte får tas ut vid export?
Det är ju snarast en diskriminering av de som bor i elområdet för om de måste köpa el från annat elområde så måste de ju betala flashalsavgift till SVK!
Jo men mycket kort så är elefanterna Frankrike och Tyskland, sen runt dessa finns ett antal småelefanter.
På något sätt måste man komma överens och kan sedan revidera EU's elhandelsavtal.
Eller kommer man inte på någon lösning och man fortsätter som idag.
Hursomhelst är det stor enighet om att elhandelsavtalet måste revideras.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Det var ju det. Var står det att transferavgift inte får tas ut vid export?
Det är ju snarast en diskriminering av de som bor i elområdet för om de måste köpa el från annat elområde så måste de ju betala flashalsavgift till SVK!
Alla betalar samma pris, det är inte diskriminering.

P paralun skrev:
Jo men mycket kort så är elefanterna Frankrike och Tyskland, sen runt dessa finns ett antal småelefanter.
På något sätt måste man komma överens och kan sedan revidera EU's elhandelsavtal.
Eller kommer man inte på någon lösning och man fortsätter som idag.
Hursomhelst är det stor enighet om att elhandelsavtalet måste revideras.
Är det? På vilket sätt är man överens om det. Jag är väldigt säker på att man är överens om att inte inskränka handelsfriheten.

D Daniel 109 skrev:
Är det? På vilket sätt är man överens om det. Jag är väldigt säker på att man är överens om att inte inskränka handelsfriheten.
Jo här har du en bra sammanfattning och Spanien har ju ordföranderollen i höst.

"The proposed amendments seek to resolve a major source of contention among the EU’s biggest economies – mainly France and Germany – that state aid would distort the balance of industrial competition within the bloc."

Sen det stora dilemmat är då hur man ska hantera kärnkraft.

https://www.euractiv.com/section/el...poses-amendments-to-eu-power-market-overhaul/

Plus en bunt med flera artiklar om det här
https://www.euractiv.com/sections/electricity/

Ja, det som diskuteras är vilket stöd som är okej att ge för utbyggd elproduktion. Definitivt inte införandet av handelshinder.

D Daniel 109 skrev:
Ja, det som diskuteras är vilket stöd som är okej att ge för utbyggd elproduktion. Definitivt inte införandet av handelshinder.
Nej det har jag väl aldrig skrivit? Jo man diskuterar friskt ppa kontrakt för ny elproduktion men de gröna länderna vill då inte att ny kärnkraft ska få samma villkor.

Frankrike gick ut stenhårt när EU-Bryssel återsamlade efter sommaren.

"French President Emmanuel Macron lashed out at Germany on Monday, accusing Berlin of deliberately countering the growing acceptance of nuclear power across the EU."

https://www.euractiv.com/section/el...ing-to-fly-solo-on-electricity-market-reform/

Hur ska annats inlägg 3122 tolkas? Jag uppfattar det som du och karlbm tror att det är det som diskuteras. Har jag helt fel?

D Daniel 109 skrev:
Hur ska annats inlägg 3122 tolkas? Jag uppfattar det som du och karlbm tror att det är det som diskuteras. Har jag helt fel?
Nu vet jag inte vad som är oklart utifrån min synvinkel.
Elhandelsavtalet måste revideras sen exakt vad man kommer överrens om eller ej vet bara Bryssel.
Sen kommer säkert ppa-kontrakt med i ett nytt avtal.

blackarrow blackarrow skrev:
Det är väl inte konstigare än att elpriset kan vara negativt?
Jag tro det beror på ”miljötillstånd” dvs vattenkraften kunde inte öka flödet mer på så kort tid efter att ha ökat produktionen och därmed vattenflödet i älvarna vid 0700.

Dessutom har det ju regnat mycket så i stället för att öppna dammluckorna och låta vattnet rinna förbi kraftverken så säljer man el för 10 öre när man ändå inte kan spara vattnet tills priset blir högre.
Är det inte konstigt att priser kan vara negativa. Det gäller ju dessutom bara på "varor" som är abstrakta som el och räntor t.ex.
Att ha priser lägre än noll är rena skämtet. Om det är överskott så får man antingen exportera eller låta elen vara gratis. Ett minuspris är lika galet som division med noll.

• Gilla
kisumisu och 2 till
  • Laddar…
Abstrakt?

Jag ser inte att det är konstigt. Att det kan kosta att bli av med något gäller även fysiska varor.

D Daniel 109 skrev:
Abstrakt?

Jag ser inte att det är konstigt. Att det kan kosta att bli av med något gäller även fysiska varor.
Grunden består i att exvis mycket vindkraft säljs med ngt som kallas ursprungsgaranti som garanterar norr om 60 öre per kWh. Det är också så industrier, kommuner etc i Tyskland kan drivas av norsk eller isländsk (!) el. Trots att det inte fysiskt används.

Med detta system tjänar alltså elproducenterna av intermittent kraft pengar trots minuspriser. Därför kör de på. I en normal värld hade de dragit ner på produktionen annars. I mångt och mycket är därför vindkraftverken inte utrustats så att de kan dra ner på produktionen.

D Daniel 109 skrev:
Abstrakt?

minuspris är hittepå. Inget kan vara mindre än noll mer än på ett matematiskt plan.
Minuspris på el skulle i så fall innebära gratis el till konsument, men så är det ju inte.
Ett minuspris är inte en avgift som du troligen syftar på.

Minus priserna beror bland annat på att manni Nederländerna får kvitta sin elproduktion på sommaren mot mycket dyrare el på vintern utan att betala någon mellanskillnad. Detta gör att man gladeligen fortsätter att producera el, trots överskott på marknaden och att elen får negativt pris. Häromdagen när jag kollade så hade Nederländerna kl 14 runt 411%avbelproduktionen från solpaneler. Det är sjukt mycket i slutet av september och visar på varför elpriserna ofta är nära nollan på dagtid under sommarhalvåret. Det finns liknande subventioner i Tyskland också.

G Guzzen1 skrev:
minuspris är hittepå. Inget kan vara mindre än noll mer än på ett matematiskt plan.
Minuspris på el skulle i så fall innebära gratis el till konsument, men så är det ju inte.
Ett minuspris är inte en avgift som du troligen syftar på.
Ojdå. Är det den nivån förståelsen är på.

Ja, det innebär gratis el, eller till och med att man får betalt för att använda elen. Men det finns ju fortfarande rejäla kostnader för elnät och skatter som gör att även gratis el medför betydandet kostnader

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.