804 691 läst ·
22 085 svar
805k läst
22,1k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Ja, även om själva elen är svårlagrad så är just vattnet i vattenkraftverken och det fossila bränslet i tankarna just i praktiken lagrad energi (el).pacman42 skrev:
Vi har ju väl fungerande vattenförsörjning som inte är olik elen på de flesta sätt (även om topplocket går på en del här när man säger det), att det skulle vara omöjligt att tillverka och sälja el med en cost+-modell tror jag inte på.
Fast vilken producent förutom kanske kärnkraft, kan inte stänga ner sin produktion istället?tveksamt skrev:
Bara rädd att det som vanligt blir en halvmesyr där man inte åtgärdar de verkliga problemen.P paralun skrev:Jo men mycket kort så är elefanterna Frankrike och Tyskland, sen runt dessa finns ett antal småelefanter.
På något sätt måste man komma överens och kan sedan revidera EU's elhandelsavtal.
Eller kommer man inte på någon lösning och man fortsätter som idag.
Hursomhelst är det stor enighet om att elhandelsavtalet måste revideras.
Det kan den. De kan ju inte just svara på vilken paragraf som utesluter det.P paralun skrev:
Jo men den gode Ekenstierna gjorde ett tappert försök men hans förslag går ju stick i stäv med nuvarande elhandelsavtal inom EU. "Don Quijote mot väderkvarnarna"K karlmb skrev:
Men mest tragiskt är väl vi har en till i raden av totalt inkompetenta energiministrar, Donna Busch har säker mer besvär med vilken klänning samt vilket smink hon ska ha för dagen samt vilka hon ska "bjäbba" med isf för energifrågor. Sen har hon då INTE tydligt meddelat var Sverige står i förhandlandet inom EU-Bryssel.
Det känns som att någon har förklarat en del för henne i alla fall. Nu kommer det inte en massa omöjliga utspel längre. Men särskilt kunnig på området är hon ju inte.
Det är skillnad på att kunna och att vilja.K karlmb skrev:
När, och för hur lång tid, en producent väljer att stänga ned produktionen och av vilken anledning kan ingen annan än de svara på.
Faktum kvarstår ju att det är många producenter som inte gör det, eftersom vi faktiskt kan köpa el till minuspriser stundtals.
Så ställ frågan till producenterna som kan svara istället för mig.
Nej hon var ju rent ut sagt korkad i början inkl hennes pinsamma presskonferenser.D Daniel 109 skrev:
Hennes företrädare var ju av samma kaliber...Herr Farmanbar (S)
Men vi har väl det vi förjänar...?
Minuspriserna genereras till stor del av subventioner av olika slag. Priserna nu i September är ju rent löjliga. Medelpris på 22 öre och mitt viktade medelpris ligger på 15 öre. Vind och sol dumpar priserna totalt. Häromdagen kollade jag hur mycket el som kom från sol i Nederländerna, kl 14 på en vardag så stod solen för 41% av elbehovet. Det blåste då rätt bra också...tveksamt skrev:
Det är skillnad på att kunna och att vilja.
När, och för hur lång tid, en producent väljer att stänga ned produktionen och av vilken anledning kan ingen annan än de svara på.
Faktum kvarstår ju att det är många producenter som inte gör det, eftersom vi faktiskt kan köpa el till minuspriser stundtals.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 294 inlägg
Det var ju just frågan ifall Bekenmodellen går emot några regler som var ämnet här. Och ingen kunde på direkt fråga förklara vad som är problemet. Vore ju klädsamt om någon här kunde ge en mer professionell förklaring än vad som flummades av de tillfrågade i hearingen.P paralun skrev:Jo men den gode Ekenstierna gjorde ett tappert försök men hans förslag går ju stick i stäv med nuvarande elhandelsavtal inom EU. "Don Quijote mot väderkvarnarna"
Men mest tragiskt är väl vi har en till i raden av totalt inkompetenta energiministrar, Donna Busch har säker mer besvär med vilken klänning samt vilket smink hon ska ha för dagen samt vilka hon ska "bjäbba" med isf för energifrågor. Sen har hon då INTE tydligt meddelat var Sverige står i förhandlandet inom EU-Bryssel.
Jag har ställt frågan till min vindandelsförening. Det går, men "tjänsten" måste upphandlas..tveksamt skrev:
Det är skillnad på att kunna och att vilja.
Tydligen saknar hela Tyskland någon som kan göra den tjänsten så de låter Danmark utföra den till viss del. Hur svårt kan det vara?
Jag och flera andra har förklarat flera gånger. Den fungerar inte.K karlmb skrev: