kanske är det lönsamt – det framgår inte – men förknippat med tillräcklig stor risk (eller låg avkastning) att redan innan man sjösätter projektet fjättra sig vid 85 öre/kWh under de första 15 årens drift (i och för sig indexuppräknat)

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
J JockeHX skrev:
Så 85 öre/kWh är inte lönsamt när man bygger havsbaserad vindkraft?
Jo nu vet jag inte varför harka refererar till britterna som egentligen inte har ett dugg att säga till om.

Det diskuteras friskt just nu i EU-Bryssel om just kontrakt för ett reformerat elhandelsavtal.

"A much more controversial aspect of the reform is the Commission’s proposal to reinforce long-term contracts between private actors (defined as PPAs – power purchase agreements) or with a public entity (defined as CfD – contracts for difference)."

Här är då de kärnkraftsfientliga länderna inom EU rädd för att man öppnar för kärnkraften.

https://www.euractiv.com/section/el...ectricity-market-reform-nears-finishing-line/

Nu handlade ju inte 85 öre om att vara lönsamt, det handlar om att man måste få lönsamhet på inkomsterna upp till 85 öre/kWh, för om priset blir högre så tjänar man inte mer.

Dvs, om det blåser och kärnkraften står stilla så får inte vindkraften betalt för mer än 85 öre. Blåser det mycket så får vindkraften betalt enligt miniminivå eller mer (upp till 85 öre).

pacman42 pacman42 skrev:
Nu handlade ju inte 85 öre om att vara lönsamt, det handlar om att man måste få lönsamhet på inkomsterna upp till 85 öre/kWh, för om priset blir högre så tjänar man inte mer.

Dvs, om det blåser och kärnkraften står stilla så får inte vindkraften betalt för mer än 85 öre. Blåser det mycket så får vindkraften betalt enligt miniminivå eller mer (upp till 85 öre).
Jo men grundbulten är att man måste reformera elhandelsavtalet inom EU via olika typer av kontrakt.
Så här bråkas det då om de nya kontrakten ska gälla för både kärnkraft samt vindkraft.

Britterna valde BREXIT och har inget att säga till om längre.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
@pacman42 :
Ja det är ju ett sätt att se på det, men att garantera 85 öre/kWh är ju en subvention från staten, som de inte ens nappade på. Då betyder det att de antingen inte förväntar sig vara lönsamma på den nivån, eller att de förväntar sig en betydligt högre prisbild kommande tiden. Det är lite pest eller kolera för britterna med andra ord.

Redigerat:
J JockeHX skrev:
@pacman42 :
Ja det är ju ett sätt att se på det, men att garantera 85 öre/kWh är ju en subvention från staten, som de inte ens nappade på. Då betyder det att de antingen inte förväntar sig vara lönsamma på den nivån, eller att de förväntar sig en betydligt högre prisbild kommande tiden. Det är lite pest eller kolera för britterna med andra ord.
De garanterade inte 85 öre, de tar alla pengar elen kostar över 85 öre. Dvs, de som bygger får aldrig mer betalt än 85 öre. Detta för att de skall kunna betala ett garanterat pris som då ligger långt lägre.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
J JockeHX skrev:
@pacman42 :
Jo men de goda britterna gör samma sak med Hinkley Point C och de garanteras då via ett kontrakt med staten en lägsta ersättning oavsätt "marknaden"
https://en.wikipedia.org/wiki/Hinkley_Point_C_nuclear_power_station
(sen är det här då ett riktigt tokbygge som gör att jag vill ha SMR reaktorer eller kommande GenIV)

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
De garanterade inte 85 öre, de tar alla pengar elen kostar över 85 öre. Dvs, de som bygger får aldrig mer betalt än 85 öre. Detta för att de skall kunna betala ett garanterat pris som då ligger långt lägre.
Det var inte det @harka skrev om strike price?

J JockeHX skrev:
Det var inte det @harka skrev om strike price?
Jo, det var det @harka skrev

mycket ligger i hur britterna sätter upp sina auktioner och hur mycket pengar den brittiska staten petar in – de kör med Contract for Difference som ger producenten en garanterad betalning även om handelspriset på el är lågt, men staten tar också hand om överskottet om det handlade elpriset överskrider den avtalade nivån (strike price)

pacman42 pacman42 skrev:
Jo, det var det @harka skrev
Förklara för mig vad lägsta-ersättningen per kWh var för brittiska havsvinden, för @harka skrev:

"de kör med Contract for Difference som ger producenten en garanterad betalning även om handelspriset på el är lågt, men staten tar också hand om överskottet om det handlade elpriset överskrider den avtalade nivån (strike price)"

J JockeHX skrev:
Förklara för mig vad lägsta-ersättningen per kWh var för brittiska havsvinden, för @harka skrev:

"de kör med Contract for Difference som ger producenten en garanterad betalning även om handelspriset på el är lågt, men staten tar också hand om överskottet om det handlade elpriset överskrider den avtalade nivån (strike price)"
Strike price ligger på 85 öre. Lägsta står inte.

Jag har förresten läst flera artiklar om detta och ingen av dem nämner det garanterade priset då det inte var det som fick leverantörerna att backa ur.

Analytiker har förresten kommit fram till att denna typ av upphandlingar har minskat gasbehovet i Storbritannien med ca 33%

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Strike price ligger på 85 öre. Lägsta står inte.
Och vad är den garanterade betalningen som @harka skriver om?

J JockeHX skrev:
Och vad är den garanterade betalningen som @harka skriver om?
Det vet jag inte, det står inte i någon av artiklarna jag har läst om detta. Alla hakar upp sig på att maxbetalningen låg under priset på Nordpool för Storbritannien.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Det vet jag inte, det står inte i någon av artiklarna jag har läst om detta. Alla hakar upp sig på att maxbetalningen låg under priset på Nordpool för Storbritannien.
Det faller på sin orimlighet att någon skulle bygga elproduktion och få reda på att det bara fanns ett maxtak för vad man kan få betalt men inte få någon garanti. Så här definieras CfD:

https://www.iea.org/policies/5731-contract-for-difference-cfd

The CfD is based on a difference between the market price and an agreed “strike price”.
If the “strike price” is higher than a market price, the CfD Counterparty must pay renewable generator the difference between the “strike price” and the market price. If the market price is higher than the agreed “strike price”, renewable generator must pay back the CfD Counterparty the difference between the market price and the “strike price”.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.