805 443 läst ·
22 107 svar
805k läst
22,1k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Kärnkraft är helt okänsligt, det enda som saknas, har varit samma mycket länge, är ett bra investeringscase, då lär pengarna komma fram men tills dess kan vi snacka i cirklar, det är bara poserande.MaxHugo skrev:
Jag har funderat ett tag på att starta en tråd om hur vi ska kunna få mer kärnkraft.Mikael_L skrev:
Diskutera vad som är hindren, vad som saknas för att det ska kunna startas något bygge.
Hur morgondagens kärnkraft måste fungera för att vara tekniskt, politiskt och ekonomiskt möjlig.
Kul men är inte allt det redan besvarat egentligen och är inte det till största delen en europeiskt fråga iom att vi har ett gemensamt elnät?Mikael_L skrev:
Kan du översätta så även en simpel figur som jag kan förstå, samma med dina subventioner. Tråden är verkligen märklig som jag ser det speciellt med tanke på TS som jag har mycket stort förtroende för.D djac skrev:
Helt ärligt menat. Sällan jag förstår eller ser någon linje i det du brukar skriva oavsett tråd och även om jag försöker skifta perspektiv varvet runt.
F3 och O3 är utrustade med de, men eftersom vår vattenkraft flexiblare, så används det inte. Så nya kärnkraftverk kommer förmodligen kunna användas som de.Mikael_L skrev:
Men du skrev ju "reglerförmåga".
Då är ju kärnkraften borta från spelplanen.
edit:
Jag diskuterar jättegärna kärnkraften, jag vill ju verkligen jättemycket att vi skaffar det.
Men intresset från de som ska betala verkar minst sagt ljumt.
Så det är inte mig du ska övertyga (för det är jag redan) utan du ska istället övertyga alla som kastar in sina pengar i projekt för vindkraftsparker att de hellre borde kika på kärnkraft.
Vattenfall får ju gå in med lite sponsring, sen får regeringen gå in med resten.
Edit:D djac skrev:
Har för mig största problemet för att hitta investerare till Svensk kärnkraft, är att om 3 år kanske vi får ny regering som "igen" säger Nej till kärnkraft.
Redigerat av moderator:
Är de?, hur stor?MaxHugo skrev:
Söndag 2/7 i år skulle ett teoretiskt kärnkraftverk i Danmark velat gå från 100% produktion vid kl 02 på morgonen ner till noll på vid 6-tiden på morgonen (fast helst noll redan kl 03) för att slippa betala upp till 5kr/kWh kl 13-16 för att bli av med elen, för att sen vara uppe i full produktion igen kl 19 för att börja tjäna pengar igen.
Jag vill minnas att det tog över en vecka för O3 att gå upp till full produktion igen efter det senaste stoppet.
Varför väntade de så länge?
Väldigt hög moms i så fall. 60 öre motsvarar ett elpris på 240 öre/kWh.lilytwig skrev:
Reglering av kärnkraft görs kortsiktigt genom att vaska värmen. Man kan även höja och sänka ångtrycket för att reglera produktionen, i sista hand så flyttar man på reglerstavarna, men det är en långsam process.Mikael_L skrev:
Är de?, hur stor?
Söndag 2/7 i år skulle ett teoretiskt kärnkraftverk i Danmark velat gå från 100% produktion vid kl 02 på morgonen ner till noll på vid 6-tiden på morgonen (fast helst noll redan kl 03) för att slippa betala upp till 5kr/kWh kl 13-16 för att bli av med elen, för att sen vara uppe i full produktion igen kl 19 för att börja tjäna pengar igen.
Jag vill minnas att det tog över en vecka för O3 att gå upp till full produktion igen efter det senaste stoppet.
Varför väntade de så länge?
Jo, det är just det som är poserandet, i verkligheten är det en väldigt dyr fabrik som producerar el till för hög kostnad jämfört med de andra fabrikerna, helt väntat strömmar kapitalet inte till en sådan satsning.MaxHugo skrev:
Nu är det jag som inte förstår vad du inte förstår?GK100 skrev:
Kan du översätta så även en simpel figur som jag kan förstå, samma med dina subventioner. Tråden är verkligen märklig som jag ser det speciellt med tanke på TS som jag har mycket stort förtroende för.
Helt ärligt menat. Sällan jag förstår eller ser någon linje i det du brukar skriva oavsett tråd och även om jag försöker skifta perspektiv varvet runt.
Är det att kärnkraft är dyrt i förhållande till andra produktionssätt och marknadspris på el?
Den siffran kan jag inte, så säger pass.Mikael_L skrev:
Beror ju lite på varför dom stoppade. Kanske tog 6 dagar att fixa problemet, sen 1 dag för uppstart.