805 319 läst ·
22 107 svar
805k läst
22,1k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 305 inlägg
Som land har de konsumerat mer än de producerat sen andra världskriget. Det är eventuellt på väg att vända igen, men är i alla fall sant till 2022.A Abies koreana skrev:
Så de skatter, bidrag och avdrag de har nettar i stort ut inom den amerikanska ekonomin. Deras konsumtionsinriktade stöd påverkar därtill priset uppåt för oss, då de gynnar deras, inte vår, konsumtion samtidigt som de driver upp efterfrågan.
Jo, jag har förstått att du ser så på subventioner, pengar i handen, och allt annat har du inga ord för men att avstå relevanta skatter och avgifter är också subventioner.Nötegårdsgubben skrev:
Nu säljer ju inte USA olja (netto), utan köper, så hur deras interna avdragssystem ser ut påverkar oss ytterst lite.
Exporterar mycket gör länder som Saudi, Ryssland, Irak, Nigeria, Venezuela och Norge. Vilket av de länderna subventionerar oss? Mig veterligen är det nämligen vi som pumpar in pengar i deras ekonomi, inte tvärtom.
Detta gäller för allt fossilt, inklusive symaskinsoljan du eventuellt använder men ännu mer det som används i volym tex kol.
Det är väl inte av ondo att en del av den el som förbrukas kommer av solel. Det minskar belastningen på elnätet vilket torde vara väl så viktigt i tider med alla satsningar på grön elslukande industri som föreslås. Jag ser bara fördelar. Jag gör min egen el och överskottet skickar jag ut på nätet till gagn för andra.G OMathson skrev:Tack!
Runt drygt dubbelt så mycket el användes alltså 16dec och produktionen räckte inte till, än juni/juli (vissa använder sina egna solceller för intert bruk, ac, pool, elbil osv, det är inte med). Varför fortsätter vi subventionera solcellsanläggning (som ofta produceras i Kina) i Sverige när vi ändå exporterar elen? Andra kraftslag tjänar mindre,
Om panelerna tillverkas i Kina eller annorstädes är egalt. Såvitt jag vet får inte kineserna e spänn av våra subventioner för solel.
till att börja med så gör du en jämförelse mellan några enskilda min- och maxdagar under ett år – året består ju av många fler mellanmjölksdagar när solcellerna både levererar och behovet är störreG OMathson skrev:Tack!
Runt drygt dubbelt så mycket el användes alltså 16dec och produktionen räckte inte till, än juni/juli (vissa använder sina egna solceller för intert bruk, ac, pool, elbil osv, det är inte med). Varför fortsätter vi subventionera solcellsanläggning (som ofta produceras i Kina) i Sverige när vi ändå exporterar elen? Andra kraftslag tjänar mindre, tex befintliga kk.
men framför allt befinner vi oss i en period där vi har en guldsits med ett stort elöverskott i Sverige, så då skulle man kunna ifrågasätta all investering i ny elproduktion (eller med samma graf som bas, ifrågasätta "varför vi kör vi med kärnkraft på sommaren, den behövs ju uppenbarligen inte?")
man kan titta på lite mer utmanande tider på året än sommaren – exempelvis under mars och april, där produktion och last för en genomsnittsvecka såg ut så här i år:
det produceras gott om el och solen ligger som lite garnityr uppe på gräddtårtan, och bidrar med motsvarande några procent utav elbehovet
frid och fröjd råder i landet Lycklig och man ägnar dagarna och sin politiska kraft till att ifrågasätta sol- och vindkraft...
den stora grejen är framtiden – börjar inte himlen mörkna borta vid horisonten?
man måste blicka framåt och ta in den omställningsprocess som vi knappt har startat ännu
kikar man då i Svenska kraftnäts rapport Kortsiktig marknadsanalys 2022 som publicerades i julas och tar del av deras spåkula, så tror de om år 2027 att:
– elförbrukningen har ökat med 31%
– vindkraften har ökat med 26%
– solkraften har ökat med 107%
– övriga kraftslag i stort sett oförändrade
om man då tar profilerna för mars och april i år här ovan och räknar upp dessa med SvKs prognos så fås följande grafer:
jamen, nu var det genast värre! Sveriges produktion och konsumtion går ungefär jämnt upp och solen hjälper nu definitivt upp situationen så att vi inte ständigt behöver importera från utlandet
och det där är inte långt borta... bara tre hela kalenderår kvar, sen sitter vi i 2027
skulle SvKs prognos slå in, så skulle min prognos vara att det år 2027 sitter en Mathson och skriver på byggahus forum att "vad var det för klåpare i regeringen 2023 som inte såg till att bygga ut sol- och vindkraften för fullt, medan tid var"
Jag brukaralltid läsa vad du skriver och redovisar i denna och liknande trådar harka och ser det ofta som intressant och vettigt på många sätt. Men mer och mer får jag tyvärr både se vad TS och du kommer in med som lite vad som skrevs någonstans här tidigare väl religiöst färgat. Inget fel i det någon form av förankring behöver väl människan utkastad i vår värld men som oftast kanske bäst att se kritiskt på även det man tycker sig fått fram när man skådat ljuset likt någon frikyrkopastor.
Tyvärr blir ju dessa trådar lätt alltför polariserade och lätt enfaldiga i båda riktningarna speciellt när det som på enkla tekniskt relevanta sätt kan skattas och kursen läggas ut på lång sikt grumlas av politik, populism av olika slag och kryddat med ekonomism utan konsekvenstänkande.
Du kanske kan ta fram mer data som speglar verklig kostnad för olika scenarier dvs i backspegeln på vad som gjorts och sen in med drift-underhåll-avveckling-LCC-LCA osv gärna med termen emergi i fokus. Själv skulle jag gärna tex se fördelningen rörande solkraft sett till effekt på anläggningarna dvs några m2 på taket relativt solparker.
Nu ska det jag skriver inte tas som personlig kritik av någon men trots allt har det blivit tradig läsning i dessa trådar ju mer tiden gått likt ett katolskt radband för olika tillfällens böner och fromma förhoppningar.
Tyvärr blir ju dessa trådar lätt alltför polariserade och lätt enfaldiga i båda riktningarna speciellt när det som på enkla tekniskt relevanta sätt kan skattas och kursen läggas ut på lång sikt grumlas av politik, populism av olika slag och kryddat med ekonomism utan konsekvenstänkande.
Du kanske kan ta fram mer data som speglar verklig kostnad för olika scenarier dvs i backspegeln på vad som gjorts och sen in med drift-underhåll-avveckling-LCC-LCA osv gärna med termen emergi i fokus. Själv skulle jag gärna tex se fördelningen rörande solkraft sett till effekt på anläggningarna dvs några m2 på taket relativt solparker.
Nu ska det jag skriver inte tas som personlig kritik av någon men trots allt har det blivit tradig läsning i dessa trådar ju mer tiden gått likt ett katolskt radband för olika tillfällens böner och fromma förhoppningar.
Prognoserna säger att vi inte har någon energibrist i höst i alla fall, välfyllda lager av både vatten och gas ger relativt låga priser i höst:
- https://www.nyteknik.se/energi/hostens-elprisprognos-radikal-forbattring/3926000
- https://www.nyteknik.se/energi/hostens-elprisprognos-radikal-forbattring/3926000
SvK rapport Effektbalansenharka skrev:
Vindkraft
"Även om vindkraften ökar varje år under perioden
påverkar det bara effektbalansen marginellt, då det tillgänglighetstal som
används för vindkraft under topplasttimmen är lågt. Större andel vindkraft kan leda till att flera länder får ont om effekt, när vindhastigheten är låg över ett stort geografiskt område samtidigt"
Solkraft
"Under vintern antas solkraft ha en tillgänglighet på 0 procent eftersom
topplasttimmen i regel inträffar när det är mörkt. Under sommaren används 9
% tillgänglighet för solkraften (samma som för vindkraften)"
"Svenska kraftnät serdock, i likhet med tidigare bedömningar, en risk att utbyggnad av både användarflexibilitet och planerbar elproduktion blir liten."
Planerbar produktion:
Med planerbar produktion menas vanlige produktion som kan regleras på ett enkelt och förutbestämt sätt. Kraftslag som vattenkraft, kärnkraft och värmekraft anses vara planerbar eftersom eleffektenkan styras. Kraftslag som sol- och vindkraft anses inte vara planerbara eftersom mängden eleffekt bestäms av de aktuella väderförhållandena"
SvKs Prognos för tillgänglig produktion vid topplasttimmar (När vi behöver som mest):
Vattenkraft - 82 %
Kärnkraft - 90 %
Vindkraft - 9 %
Kraftvärme - 77 %
Kondenskraft - 90 %
Solkraft - 0 % Vid topplasttimmen är det i regel mörkt
Redigerat av moderator:
tack – en nykter, kärnfull och tänkvärd analys som vanligt!GK100 skrev:
Jag brukaralltid läsa vad du skriver och redovisar i denna och liknande trådar harka och ser det ofta som intressant och vettigt på många sätt. Men mer och mer får jag tyvärr både se vad TS och du kommer in med som lite vad som skrevs någonstans här tidigare väl religiöst färgat. Inget fel i det någon form av förankring behöver väl människan utkastad i vår värld men som oftast kanske bäst att se kritiskt på även det man tycker sig fått fram när man skådat ljuset likt någon frikyrkopastor.
jo, jag har väl försökt slå ihjäl de mest vulgära argumenten och halleluljan som hyllar kärnkraftens förträfflighet – tekniskt har jag inga större problem med kärnkraften, men jag hittar varken någon ekonomi i den eller någon realism i när den skulle kunna finnas och faktiskt bidra, det ligger långt borta och det känns som att det brådskar mer än så att bygga ut elsystemet
så att jag skulle propagera för kärnkraft och stämma in i hyllningskören känns som en otjänst – en distraktion som bara avleder från och fördröjer en nödvändig omställning
som tekniker känns det också svårsmält att det nödvändiga livsspannet för en så pass statisk installation som ett kärnkraftverk ska kunna stå emot konkurrerande teknisk utveckling under nästan ett sekel (kanske tio år från investeringsbeslut till driftstart, och sedan 80 års drift)
vilka tekniska apparater från 30- eller 1940-talet skulle vi tro har åldrats väl och skulle stå sig bra mot dagens teknik idag...
fungera? jooo
vara konkurrensmässig? nej
en mer teknisk/ekonomisk helhetsvy efterfrågas...
japp, absolut! tyvärr känner jag att jag redan gör för långa, tradiga och svåra inlägg och grafer – det kan kännas lite hopplöst och ledsamt när forumdeltagare som identifierar sig som "ingenjör" inte klarar av att tolka en graf med två kurvor, låt gå att den ena har logaritmisk skala vilket i och för sig kan ställa till det
vad gäller just detaljen solceller på villor eller parker, så publicerade Lazard i sin senaste, sextonde utgåva utav Levelized Cost of Energy, denna graf över kostnadsnivån för olika produktionsformer (utan subventioner) i USA:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
det är stora spann för alla produktionsslag, men om vi tar mitten av spannet så hamnar vi på $200 per MWh för villatak (rooftop residential) och $60 för solcellsparker (utility scale) – för svensk del har jag landat i att det verkar röra sig kring en faktor två i kostnad mellan de två tillämpningarna, men mitt faktaunderlag är anekdotiskt
(och vad gäller lagringsdelen i wind+storage i Lazard-grafen tror jag att det typiskt rör sig om batterilager för några timmars drift – jag har inte grävt närmare i den)
jag tror det är en knepig övning att dra slutsatser "i backspegeln" eftersom det händer så oerhört mycket i hela energibranschen med utveckling av solceller, vindkraftverk, SMR, batterier, vätgas och så vidare – det är svårt att styra en bil genom att titta i backspegeln 😉
jo tack, jag har läst denMaxHugo skrev:SvK rapport Effektbalansen
Vindkraft
"Även om vindkraften ökar varje år under perioden
påverkar det bara effektbalansen marginellt, då det tillgänglighetstal som
används för vindkraft under topplasttimmen är lågt. Större andel vindkraft kan leda till att flera länder får ont om effekt, när vindhastigheten är låg över ett stort geografiskt område samtidigt"
Solkraft
"Under vintern antas solkraft ha en tillgänglighet på 0 procent eftersom
topplasttimmen i regel inträffar när det är mörkt. Under sommaren används 9
% tillgänglighet för solkraften (samma som för vindkraften)"
"Svenska kraftnät serdock, i likhet med tidigare bedömningar, en risk att utbyggnad av både användarflexibilitet och planerbar elproduktion blir liten."
Planerbar produktion:
Med planerbar produktion menas vanlige produktion som kan regleras på ett enkelt och förutbestämt sätt. Kraftslag som vattenkraft, kärnkraft och värmekraft anses vara planerbar eftersom eleffektenkan styras. Kraftslag som sol- och vindkraft anses inte vara planerbara eftersom mängden eleffekt bestäms av de aktuella väderförhållandena"
SvKs Prognos för tillgänglig produktion vid topplasttimmar (När vi behöver som mest):
Vattenkraft - 82 %
Kärnkraft - 90 %
Vindkraft - 9 %
Kraftvärme - 77 %
Kondenskraft - 90 %
Solkraft - 0 % Vid topplasttimmen är det i regel mörkt
bara för att effektbalansen kan vara svår att få ihop under vintern ser jag inte det som en ursäkt för att vi ska hänge oss till att importera el under resten av året också
vilken är din lösning för att vi ska få en effektbalans och energibalans som går ihop 2027?
Roof-top är ju intressant, det visar på vansinnet med att subventionera detta. Siffrorna stämmer med de som SVK presenterat.harka skrev:
tack – en nykter, kärnfull och tänkvärd analys som vanligt!
jo, jag har väl försökt slå ihjäl de mest vulgära argumenten och halleluljan som hyllar kärnkraftens förträfflighet – tekniskt har jag inga större problem med kärnkraften, men jag hittar varken någon ekonomi i den eller någon realism i när den skulle kunna finnas och faktiskt bidra, det ligger långt borta och det känns som att det brådskar mer än så att bygga ut elsystemet
så att jag skulle propagera för kärnkraft och stämma in i hyllningskören känns som en otjänst – en distraktion som bara avleder från och fördröjer en nödvändig omställning
som tekniker känns det också svårsmält att det nödvändiga livsspannet för en så pass statisk installation som ett kärnkraftverk ska kunna stå emot konkurrerande teknisk utveckling under nästan ett sekel (kanske tio år från investeringsbeslut till driftstart, och sedan 80 års drift)
vilka tekniska apparater från 30- eller 1940-talet skulle vi tro har åldrats väl och skulle stå sig bra mot dagens teknik idag...
[bild]
fungera? jooo
vara konkurrensmässig? nej
en mer teknisk/ekonomisk helhetsvy efterfrågas...
japp, absolut! tyvärr känner jag att jag redan gör för långa, tradiga och svåra inlägg och grafer – det kan kännas lite hopplöst och ledsamt när forumdeltagare som identifierar sig som "ingenjör" inte klarar av att tolka en graf med två kurvor, låt gå att den ena har logaritmisk skala vilket i och för sig kan ställa till det
vad gäller just detaljen solceller på villor eller parker, så publicerade Lazard i sin senaste, sextonde utgåva utav Levelized Cost of Energy, denna graf över kostnadsnivån för olika produktionsformer (utan subventioner) i USA:
[bild]
det är stora spann för alla produktionsslag, men om vi tar mitten av spannet så hamnar vi på $200 per MWh för villatak (rooftop residential) och $60 för solcellsparker (utility scale) – för svensk del har jag landat i att det verkar röra sig kring en faktor två i kostnad mellan de två tillämpningarna, men mitt faktaunderlag är anekdotiskt
(och vad gäller lagringsdelen i wind+storage i Lazard-grafen tror jag att det typiskt rör sig om batterilager för några timmars drift – jag har inte grävt närmare i den)
jag tror det är en knepig övning att dra slutsatser "i backspegeln" eftersom det händer så oerhört mycket i hela energibranschen med utveckling av solceller, vindkraftverk, SMR, batterier, vätgas och så vidare – det är svårt att styra en bil genom att titta i backspegeln 😉
Storage kan inte diskuteras utan att vi vet vad de sysftar på, men jag har svårt att ge dessa siffror någon relevans ur ett energiperspektiv över lång tid i Sverige.
Utan verklig skalbar storage så är ju många av siffrorna rätt ointressanta då de kommer att leda till att en större del av energin upphandlas för att skapa nätbalans (i Sverige vattenkraft, utomlands oftast gas) och att priserna på denna då kommer att driva totalkostnaden för elen till hushållen. Man kan se det som att kostnaden för nätets rörliga kostnader blir dyrare, medan "elpriset" sjunker. Det är ju inte en önskvärd utveckling då det bara är att dribbla med siffrorna.
Precis så, men dom flesta "läser dagens tidning" och tror att den gäller för all framtid.harka skrev:
till att börja med så gör du en jämförelse mellan några enskilda min- och maxdagar under ett år – året består ju av många fler mellanmjölksdagar när solcellerna både levererar och behovet är större
men framför allt befinner vi oss i en period där vi har en guldsits med ett stort elöverskott i Sverige, så då skulle man kunna ifrågasätta all investering i ny elproduktion (eller med samma graf som bas, ifrågasätta "varför vi kör vi med kärnkraft på sommaren, den behövs ju uppenbarligen inte?")
man kan titta på lite mer utmanande tider på året än sommaren – exempelvis under mars och april, där produktion och last för en genomsnittsvecka såg ut så här i år:
[bild]
det produceras gott om el och solen ligger som lite garnityr uppe på gräddtårtan, och bidrar med motsvarande några procent utav elbehovet
frid och fröjd råder i landet Lycklig och man ägnar dagarna och sin politiska kraft till att ifrågasätta sol- och vindkraft...
den stora grejen är framtiden – börjar inte himlen mörkna borta vid horisonten?
man måste blicka framåt och ta in den omställningsprocess som vi knappt har startat ännu
kikar man då i Svenska kraftnäts rapport Kortsiktig marknadsanalys 2022 som publicerades i julas och tar del av deras spåkula, så tror de om år 2027 att:
– elförbrukningen har ökat med 31%
– vindkraften har ökat med 26%
– solkraften har ökat med 107%
– övriga kraftslag i stort sett oförändrade
om man då tar profilerna för mars och april i år här ovan och räknar upp dessa med SvKs prognos så fås följande grafer:
[bild]
jamen, nu var det genast värre! Sveriges produktion och konsumtion går ungefär jämnt upp och solen hjälper nu definitivt upp situationen så att vi inte ständigt behöver importera från utlandet
och det där är inte långt borta... bara tre hela kalenderår kvar, sen sitter vi i 2027
skulle SvKs prognos slå in, så skulle min prognos vara att det år 2027 sitter en Mathson och skriver på byggahus forum att "vad var det för klåpare i regeringen 2023 som inte såg till att bygga ut sol- och vindkraften för fullt, medan tid var"
Från politiskt håll aviseras att vi ska fördubbla vårt energibehov inom något tiotal år. Det vill nog till som du säger att all el vi kan pumpa fram blir nog så viktig. Kanske t.o.m en enkel cykeldynamo kan komma till heders igen😉
Jag har ingen lösning för 2027.harka skrev:
Medlem
· Halland
· 4 519 inlägg
Så sokel på villatak kostar 200 dollar per MWh? Och i Sverige sker produktionen mest på sommaren. Detta blir 2.2 kr per kWh, sedan skall räntan på investeringen betalas och även kapitalet.
Hur får ni ihop den här kalkylen? Låter som att det är bättre att köpa andelar i ett vindkraftverk.
Sedan vad gäller saker från 1940-talet som är konkurrenskraftiga idag så är Pripps Blå och generatorer för vattenkraft fortfarande helt ok. Har inte hänt mycket inom roterande elmaskiner även om kraftelektroniken förbättrats.
Hur får ni ihop den här kalkylen? Låter som att det är bättre att köpa andelar i ett vindkraftverk.
Sedan vad gäller saker från 1940-talet som är konkurrenskraftiga idag så är Pripps Blå och generatorer för vattenkraft fortfarande helt ok. Har inte hänt mycket inom roterande elmaskiner även om kraftelektroniken förbättrats.