S
Priserna skvallrar väl om att det är rätt smutsig el nu, iaf på marginalen.

pacman42 pacman42 skrev:
OK och du skall spara den vart då?
Det finns gastankar....inte direkt raket tech

pacman42 pacman42 skrev:
Du vill ju inte ens förstå.
Eller så är det du som har problem

K karlmb skrev:
Det finns gastankar....inte direkt raket tech
Så vi skall ha gigantiska gastankar för att använda dessa under relativt få dagar per år. OK. Vad tror du det kostar då?

• Gilla
  • Haha
karlmb och 3 till
  • Laddar…
S Snikholt skrev:
Priserna skvallrar väl om att det är rätt smutsig el nu, iaf på marginalen.
I Tyskland och Danmark, ja.

S
pacman42 pacman42 skrev:
Om man inte ändrar ersättningsmodellen för den el som är stabil.
Har länge efterfrågat detta. Menar du kärnkraft då (som är stabil)?
(men vi har så bra handelssystem redan har jag fått lära mig i trådarna.)

• Haha
Snikholt
  • Laddar…
S
S styren skrev:
Har länge efterfrågat detta. Menar du kärnkraft då (som är stabil)?
(men vi har så bra handelssystem redan har jag fått lära mig i trådarna.)
Vad är roligt nu då? Stabil kärnkraft, eller att några (i forumet) stenhårt hävdar att vi redan har mycket bra handelssystem?

Stabil kärnkraft är ju ren och skär humor.

(men i vinter är det inte roligt längre)

S
S styren skrev:
Vad är roligt nu då? Stabil kärnkraft, eller att några (i forumet) stenhårt hävdar att vi redan har mycket bra handelssystem?

Stabil kärnkraft är ju ren och skär humor.

(men i vinter är det inte roligt längre)
Stabilt som fan.

• Haha
styren
  • Laddar…
Q
pacman42 pacman42 skrev:
Så vi skall ha gigantiska gastankar för att använda dessa under relativt få dagar per år. OK. Vad tror du det kostar då?
Det är i och för sig inget nytt koncept. Hela Europa har gaslager som fylls på till vintern. Så det är inget obeprövat eller svårt att få till.

Med mer överföring mot europa kan vi nyttja befintliga gaslager där, antagligen billigare att importera el än att ha all regler och reservkraft själva. Så där som vi gjorde när kärnkraften var som störst här i landet.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
S
Q qvirre skrev:
Det är i och för sig inget nytt koncept. Hela Europa har gaslager som fylls på till vintern. Så det är inget obeprövat eller svårt att få till.

Med mer överföring mot europa kan vi nyttja befintliga gaslager där, antagligen billigare att importera el än att ha all regler och reservkraft själva. Så där som vi gjorde när kärnkraften var som störst här i landet.
Fylla dom med biogas? Subventionerad?

pacman42 pacman42 skrev:
Du vill ju inte ens förstå hur löjligt lite det vore jämfört med en endaste liten SMR.

K karlmb skrev:
Du vill ju inte ens förstå hur löjligt lite det vore jämfört med en endaste liten SMR.
Du jämför äpplen och päron. Kostnaden för tankarna skall betalas. Gaskraftverk skall byggas också.

Med kärnkraft får du produktion året runt, den ökar maxeffekten på vintern, den frigör mer vattenkraft för reglering så att man kan bygga ut ännu mer vindkraft.

Ur ett systemperspektiv är kärnkraften rätt billig (svårt att räkna på det, men de som har gjort det säger så).

Och som jag skrev tidigare, det finns inte tillräckligt med biobränslen för att lösa behovet.

pacman42 pacman42 skrev:
Du jämför äpplen och päron. Kostnaden för tankarna skall betalas. Gaskraftverk skall byggas också.

Med kärnkraft får du produktion året runt, den ökar maxeffekten på vintern, den frigör mer vattenkraft för reglering så att man kan bygga ut ännu mer vindkraft.

Ur ett systemperspektiv är kärnkraften rätt billig (svårt att räkna på det, men de som har gjort det säger så).

Och som jag skrev tidigare, det finns inte tillräckligt med biobränslen för att lösa behovet.
Svammel. Klart man måste bygga allt.
Hur har du räknat att biobränslen inte räcker.
FÖ är det inte hela världen om lite naturgas skulle användas vid några extremtillfälken.

S
K karlmb skrev:
Svammel. Klart man måste bygga allt.
Hur har du räknat att biobränslen inte räcker.
FÖ är det inte hela världen om lite naturgas skulle användas vid några extremtillfälken.
Några extremtillfällen my ass...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.