D daVinci skrev:
kk kan det ju sluta i.
Pappa staten (vi) ställer alltid upp!

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag har också sett filmen som "trähandtag" länkade till, har du några synpunkter på den?
För mig som relativt oinsatt (men hyfsat tekniskt bevandrad) verkade det som rimliga resonemang?
Ja, det var väl en alldeles utmärkt och saklig genomgång. För de som inte vill läsa utan hellre lyssnar så är denna en bra genomgång, för den som vill förstå vad som hände. (Ja det är ju inte alla som vill förstå).

D daVinci skrev:
Ja, det var väl en alldeles utmärkt och saklig genomgång. För de som inte vill läsa utan hellre lyssnar så är denna en bra genomgång, för den som vill förstå vad som hände. (Ja det är ju inte alla som vill förstå).
För oss som saknar tid, kan man få en sammanfattning av innehållet i text?

Mikael_L Mikael_L skrev:
Du brukar skryta med att du har en slags logisk förmåga samt snabbt kan uppskatta storlekar osv.

Men du har inte koll på potentialen på den Svenska vattenkraften som reglerkraft.
Då majoriteten idag går som baskraft så finns det en enorm potential att styra om till reglerkraft.

Vår vattenkraft har idag en installerad effekt på 16.5 GW, och dessutom en potential att öka med ca 2-3 GW bara genom åtgärder som att byta turbiner, generatorer, på vissa ställen anordna en till turbin osv.
Dvs inget som ens behöver ändring av vattendomar.

Men att denna utökning inte sker beror helt enkelt på att överföringskapaciteter sätter stopp för denna extra effekt att användas, det är mycket sällan som ens 15GW kan produceras samtidigt.

Nu förstärks stamnätet mycket rejält, så om några år när detta är klart så är vattenkraftens möjlighet att agera reglerkraft mycket förstärkt.
Den är bra redan idag, men blir snart mycket bättre.
Och i den utsträckning vattenkraften allt mindre behöver täcka elbehov i form av baskraft, så kan den såklart agera alltmer som reglerkraft.

OCH detta kommer att ske, oavsett om du inte gillar det.

Nä, ska dina tankar fungera så är det bättre att du fokuserar på Finland.
De har samma problem med att ligga för långt norrut för att solkraft ska bli en tydlig och vettig spelare.
De har samma kalla vintrar, och de har dessutom faktiskt något sämre vindlägen än Sverige.
Och till detta så har de riktigt jäkla kasst med vattenkraft.

Finland - där har vi ett land med problem, det är inte för intet som de fortfarande har kvar en hel del fossil-kraftverk, även om de förra året stängde sitt sista rena kolkraftverk (men de har kvar något kombiverk, t.ex. Vasklot kan eldas med stenkol, men går normalt på biomassa).
Och mig veterligen agerar inga gaskraftverk i Finland som baskraft, utan gasen är mer en källa som reservkraft.
Finland har, trots sitt dåliga läge (lite vattenkraft, dåligt med sol osv), faktiskt lyckats med en bra och ordentlig resa mot CO2-fri elproduktion.

Men det är i alla fall ett spännande land att studera lite extra, om man är intresserad av nationell elförsörjning.

Till detta rekommenderar jag även att kika på baltstaterna, som dessutom har en enorm mängd "ny" el, dvs sol/vind, och sen är den avkrok med absolut svagaste synkrona kopplingen mot stora grids.
Vad som händer där är högintressant, mycket för att få koll på hur man ska lyckas få ett stabilt elnät med helt minimalt med stora synkrongeneratorer.

Spanien är ytterligare ett spännande land att kolla, man kan börja med att kolla vilken otrolig, och snabb, resa från fossilt till förnybart de har gjort, gått från en av de sämsta länderna i Europa, till ett av de bästa i sken av CO2-utsläpp för energiproduktion.

Frankrike är också spännande, just för att vara det kärnkraftstätaste landet i världen, men vad händer nu och framåt?

Sverige är faktiskt relativt ointressant.
Vi kommer lätt att klara det hela.
Vi bygger 2 till stora kärnreaktorer, dubblar vindkraften, främst med havsbaserad, sen är vi i princip hemma.
Om vi nu tittar på ett ökat behov av 4 GWh elproduktion om tre år (som vissa prognoser pekar på, 2 GW är stålindustrin och 2 GW är till datacenter, man brukar säga att det behövs 3-6 GW inom denna tidsramen) och att detta skall lösas med vindkraft. Då kommer inte vattenkraften att räcka till för att reglera den ökningen av vindkraft om vi har ett torrt år, eller om det blir en längre kall period (som i vintras). Slutresultatet kommer att bli kraftigt skenande priser på el.

Vi kommer inte heller att hinna bygga ut de 2-3 GW som kan lösas med nya generatorer på denna tid.

Räknar vi då med 2035 istället så skall det till ytterligare 8 GW (totalt 12 GW extra) till dess. Detta kan inte byggas med vind om inte ny reglerkraft för kalla vinterveckor byggs. Vart skall den komma ifrån? Jag ser inget annat alternativ än kärnkraft för att lösa detta problem.

pacman42 pacman42 skrev:
Om vi nu tittar på ett ökat behov av 4 GWh elproduktion om tre år (som vissa prognoser pekar på, 2 GW är stålindustrin och 2 GW är till datacenter, man brukar säga att det behövs 3-6 GW inom denna tidsramen) och att detta skall lösas med vindkraft. Då kommer inte vattenkraften att räcka till för att reglera den ökningen av vindkraft om vi har ett torrt år, eller om det blir en längre kall period (som i vintras). Slutresultatet kommer att bli kraftigt skenande priser på el.

Vi kommer inte heller att hinna bygga ut de 2-3 GW som kan lösas med nya generatorer på denna tid.

Räknar vi då med 2035 istället så skall det till ytterligare 8 GW (totalt 12 GW extra) till dess. Detta kan inte byggas med vind om inte ny reglerkraft för kalla vinterveckor byggs. Vart skall den komma ifrån? Jag ser inget annat alternativ än kärnkraft för att lösa detta problem.
Detta givet att vi måste exportera 70% av kapaciteten på alla kablar över gränsen.
Annars lär det inte bli några större problem.
En poltisk fråga således och inte en teknisk.

K karlmb skrev:
Detta givet att vi måste exportera 70% av kapaciteten på alla kablar över gränsen.
Annars lär det inte bli några större problem.
En poltisk fråga således och inte en teknisk.
Vi importerar vissa timmar när det är kallt.

pacman42 pacman42 skrev:
Vi importerar vissa timmar när det är kallt.
Absolut, men det är som sagt timmar. Försumbart i sammanhanget.
Derssutom borde man kunna påtvinga vissa elkunder som datacenter att dra ner på sin förbrukning vid behov, och på det sättet få sin begäran om anslutning beviljad + en viss peng för stödtjänst.

K karlmb skrev:
Derssutom borde man kunna påtvinga vissa elkunder som datacenter att dra ner på sin förbrukning vid behov, och på det sättet få sin begäran om anslutning beviljad + en viss peng för stödtjänst.
Dream on. Finns inte en chans att ett datacenter kommer att dra ned vissa timmar. VIll du att denna siten skall sluta fungera för att det är brist på el?

pacman42 pacman42 skrev:
Dream on. Finns inte en chans att ett datacenter kommer att dra ned vissa timmar. VIll du att denna siten skall sluta fungera för att det är brist på el?
Nej, men de har ändå reservkraft, eller hur? Vad kostar det i praktiken för dem att de kör den några kritiska timmar mitt i vintern?

P
K karlmb skrev:
Pappa staten (vi) ställer alltid upp!
Det har vi ju tvingats göra för sol och vindexperimentet.

• Gilla
mBard
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Nej, men de har ändå reservkraft, eller hur? Vad kostar det i praktiken för dem att de kör den några kritiska timmar mitt i vintern?
Det kostar 6-7 kr / kWh att köra reservkraft på diesel. Men Google vill av miljöskäl bara köra på HVO så en till två kronor till då.

K karlmb skrev:
För oss som saknar tid, kan man få en sammanfattning av innehållet i text?
Ja. Intervju med en prof på Imperial Collage i London som är känd expert på stabilitet i kraftsystem.

Han säger att vanligen vid blackouts kan man ganska snabbt förklara vad orsaken var. Och då hinner man blockera psykfallen som sprider desinformation. Det gick inte denna gång. Det tog 2 månader. Under denna tid spreds stora mängder desinformation. Bla av anti-klimat-människor som skyllde på sol+vind. (Notera att det är mina ordval. Inte hans).

* Det uppstod oscillationer i spanska nätet. Sådant är känt och förekommer då och då. Operatörerna har metoder för att hantera det. Skälen kan variera.

* Metoderna är bla att driva upp spänningen. Vilket gjordes i Spanien.

* Oscillationerna upphörde. Metoden fungerade.

* Nu skulle nätspänningen sänkas tillbaka. Det gjordes inte (i tid). Bla för att de 10 kolkraftverken intte hann med eller inte gjorde det i tid. Vet inte om han riktigt svarade på det. Men han sa att de var i minsta laget. Så spänningen forttsatte stiga.

* Beroende på att vissa inverters till solparker fått tolerans för hög nätspänningen för snävt konfigurerad kopplades deras produktion bort. Det försvårade situationen.

* En kombination av hög och stigande nätsspänning och produktionsbortfall ledde till att nätet föll samman.

* Man hade inte problemen med hög nätspänning i Portugal. Där är funktionen att ta ned nätspänning aktiverad i inverters. Så inte i Spanien.

Professorn har gjort en icke teknisk beskrivning: https://www.dropbox.com/scl/fi/vn60...-v3.docx?rlkey=v02w012ke2bwdjswjxyiy3a4s&dl=0

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
K karlmb skrev:
I Norge finns några glada lirare, som jag misstänker är Hydro, som sänker sin efterfrågan med 2 GW om priset går över €2000/MWh. Oklart om stålindustrin kommer kunna göra något liknande.

Verkar ju lättare för datacenter att göra det.

1787149091408.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
K krfsm skrev:
I Norge finns några glada lirare, som jag misstänker är Hydro, som sänker sin efterfrågan med 2 GW om priset går över €2000/MWh.
Såna hänsynslösa skurkar. Dom tar ju ingen som hels hänsyn till alla domedagstomtar som entusiastiskt väntar på att vi skall frysa ihjäl på vintern pga för dyr el.

Den där typen av marknadsanpassning är ju ett slag under bältet.

• Gilla
  • Haha
Klacken och 2 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag har också sett filmen som "trähandtag" länkade till, har du några synpunkter på den?
För mig som relativt oinsatt (men hyfsat tekniskt bevandrad) verkade det som rimliga resonemang?
Det var därför jag nämnde DK och kvalificerade resonemsng. Om man följer djac och att den är reell alltså bara kvar att placera in sig själv på kurvan.

Såna inslag som länkades är helt intetsägande för någon som är lite insatt och kanske ökar DK på de som inte är det men kanske positionerat sig själv lite fel.

• Gilla
Snikholt och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.