S
D djac skrev:
OK, så då är det bara ett roligt ord att säga mao?
Nej, det är ett bra sammanfattande ord som beskriver vindstilla väder kombinerat med mulen/mörk himmel, som inträffar under den kalla årstiden, ibland upp till veckor.

Jag ser inga problem med att det används synonymt med att vind/solkraft producerar kass under sådana perioder.

Gör du?

Oplanerade kärnkraftstopp brukar också få stora rubriker, och påverka priser. De passerar knappast obemärkt. Finns inget lika flashigt sammanfattande ord dock, och orsaken är sällan/aldrig väderrelaterad på våra breddgrader.

D
S Snikholt skrev:
Nej, det är ett bra sammanfattande ord som beskriver vindstilla väder kombinerat med mulen/mörk himmel, som inträffar under den kalla årstiden, ibland upp till veckor.

Jag ser inga problem med att det används synonymt med att vind/solkraft producerar kass under sådana perioder.

Gör du?

Oplanerade kärnkraftstopp brukar också få stora rubriker, och påverka priser. De passerar knappast obemärkt. Finns inget lika flashigt sammanfattande ord dock, och orsaken är sällan/aldrig väderrelaterad på våra breddgrader.
Ja men det gör jag faktiskt, varje källa har sin egen karakteristik och det borde vara fokus istället, det är alldeles uppenbart att såna uttryck planteras för att positionera och för att förfalska perspektiv. Det förstör och försvårar konstruktiva diskussioner.

Både sol, vind och vattenkraften är väldigt driftsäkra energikällor med hög tillgänglighet, det är detta man försöker flytta fokus ifrån med sådan planerad propaganda.

• Haha
Tubes
  • Laddar…
S
D djac skrev:
Ja men det gör jag faktiskt, varje källa har sin egen karakteristik och det borde vara fokus istället, det är alldeles uppenbart att såna uttryck planteras för att positionera och för att förfalska perspektiv. Det förstör och försvårar konstruktiva diskussioner.

Både sol, vind och vattenkraften är väldigt driftsäkra energikällor med hög tillgänglighet, det är detta man försöker flytta fokus ifrån med sådan planerad propaganda.
Ja, vi kan byta ut det mot "ruttet väder" om du vill.
Mig kvittar det.

D daVinci skrev:
Nja, dom är byggda så. Det är inget som går att aktivera.
Synkronkoppling är dyrare. Det förekommer men är ovanligt.

Om SvK började betala för svängmassa så skulle det kanske bli vanligare.
Nej. Funktionen finns i mjukvaran på de modernare verken. Men ingen har efterfrågat att den ska aktiveras, till skillnad mot i Canada tex där det är krav.

D
S Snikholt skrev:
Ja, vi kan byta ut det mot "ruttet väder" om du vill.
Mig kvittar det.
Jag tänker att det är självklart att solceller inte producerar på natten och vindkraft inte vid stiltje att man skulle kunna vara så rationell att man planerar utefter den karakteristik de har, sen kan såklart ovanliga saker hända med längre perioder av dåligt väder men detsamma gäller alla anläggningar, de drabbas alla av oplanerade stopp regelbundet.

Mikael_L
S Snikholt skrev:
@djac skrev:
Det är ju bara ett ord, som vissa gillar, som lika bra kan beskriva ett KKV med driftsstopp, men av någon anledning så är såna stopp inga problem, medan ett kortare sådant för ett vindkraftverk är anledning nog att sätta händerna för ansiktet och börja gunga i ett hörn.

//

Också lite oklart vem som gungar i hörnet, kanske en ägare av ett vindkraftverk då kanske....
Ja OK.
Självklart är stopp i ETT kkv inte jämförbart med stopp i ETT vkv ...
Det var ju så självklart så jag inte ens såg att djac skrev så.
Sen snackade vi ju om "dunkelflaute" i detta sammanhanget, och det är ju underförstått stopp i ALLA vkv inom ett ganska stort område.

• Gilla
Eje_19 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
S Snikholt skrev:
... sammanfattande ord som beskriver vindstilla väder kombinerat med mulen/mörk himmel, som inträffar under den kalla årstiden, ibland upp till veckor.
"The Dunkelflaute period in late 2024 has been the longest in the past 10 years, with 12 consecutive days (2 Nov - 13 Nov) with below 10% combined wind & solar CF, and a 35 day period (14 Oct - 17 Nov) with an average wind & solar CF below 10%."
https://www.linkedin.com/pulse/dunk...al-analysis-last-3630-days-tobi-kellner-v29le

• Gilla
Snikholt och 1 till
  • Laddar…
D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja OK.
Sen snackade vi ju om "dunkelflaute" i detta sammanhanget, och det är ju underförstått stopp i ALLA vkv inom ett ganska stort område.
Jag tänker att vi alla här också redan visste att 1 VKV<1KKV, men ok jag köper att ordet blir fel, det blir ju sällan vindstilla för bara ett VKV.

Jag skulle ändå säga att problemet inte är att det är vindstilla utan att det inte produceras el och att det på detta sätt kan jämföras med ett KKV som står stilla, vilket heller inte är ett problem i sig, utan även här är det den uteblivna elproduktionen som bekymrar.

S
D djac skrev:
Jag tänker att det är självklart att solceller inte producerar på natten och vindkraft inte vid stiltje att man skulle kunna vara så rationell att man planerar utefter den karakteristik de har, sen kan såklart ovanliga saker hända med längre perioder av dåligt väder men detsamma gäller alla anläggningar, de drabbas alla av oplanerade stopp regelbundet.
Vem är denna "man"?

S
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja OK.
Ja, varvid liknelsen med stopp i ett KKV vs alla VKV inte heller håller.

kvällens solförmörkelse...

en solförmörkelse sveper genom Europa i sen eftermiddag/kväll till gagn för det ockulta, och till ett mindre besvär för solkraften

karta med ungefärlig bana för den totala förmörkelsen – stora delar av Europa påverkas;
solförmörkelsen 12 augusti 2026.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

i Stockholm inleds förmörkelsen 19:03, toppar 19:56 (81% skuggning) och avslutas raskt redan 20:46 – då solen går ned bakom horisonten

en total solförmörkelse inträffar denna gång bara i delar av Island, Spanien och Portugal (ett litet hörn av landet där den totala varar mindre än en minut)

elpriserna i ett urval länder (mörkare kulör i kartan) visar en tydlig topp 19:45-20:00 – den är väl till viss del påverkad av solförmörkelsen

men den sammanfaller också väldigt väl med hur den typiska priskurvan har sett ut i årets värmerekordsommar, men en tydlig pristopp vid 20-tiden – när den största delen av solproduktionen har falnat och luftkonditioneringen behövs för att betvinga hettan

Spanien klarar sig faktiskt rätt väl från pristoppen på kvällen

• Gilla
Dan_Johansson och 2 till
  • Laddar…
Tydligt besked från Magdalena Andersson nu på morgonen, en S-ledd regering kommer inte att stoppa ansökan om EU-stöd till kärnkraft.

pacman42 pacman42 skrev:
Tydligt besked från Magdalena Andersson nu på morgonen, en S-ledd regering kommer inte att stoppa ansökan om EU-stöd till kärnkraft.
Bevare oss...

pacman42 pacman42 skrev:
Har hon förankrat det hos sina ev blivande koalitionspartners?

E Eje_19 skrev:
Har hon förankrat det hos sina ev blivande koalitionspartners?
Nej, hon lyckades under intervjun utesluta både MP och V från en S-ledd regering

• Gilla
Eje_19
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.