813 497 läst ·
22 397 svar
813k läst
22,4k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Det är fler, runt 12-15% har kvartspriser. Av dessa har runt 1/2 till 2/3 laddbil.S Snikholt skrev:
Men det innebär inte att man kan skjuta på laddningen när priset är högt. Har man laddhybrid så skippar man laddningen helt. Har man elbil så letar man upp en snabbladdare som har ett lägre pris om det är kris.
Många elbilar har relativt små batterier så det behövs laddas redan efter ett par-tre dagar. Då är en dunkelflaute inte nödvändigtvis slut.
Jag som har ett relativt stort batteri klar mig i fem dagar. Till skillnad från min fru som har ett litet batteri i sin så kan jag dock jobba hemifrån om det krisar, men det är inte normen.
Så nej, effekten blir inte fullt så stor.
Och dessutom, skulle den finnas så hamnar elpriset ändå där uppe eftersom man behöver fortfarande gasturbiner för den elförbrukning som inte bromsar. Det blir färre, men de har samma behov av intäkt ändå.
Det enda realistiska är att använda vattenkraften till detta och då måste andelen vindkraft i systemet minska. Dvs, vi kan öka vindkraften i takt med elbehovet så länge som inte andelen vindkraft under vintern ökar i procent av totala förbrukningen (grovt estimerat). Men något annat måste till också!
Varför inte gasturbiner som står still 363 dagar av tiden?pacman42 skrev:
Det är fler, runt 12-15% har kvartspriser. Av dessa har runt 1/2 till 2/3 laddbil.
Men det innebär inte att man kan skjuta på laddningen när priset är högt. Har man laddhybrid så skippar man laddningen helt. Har man elbil så letar man upp en snabbladdare som har ett lägre pris om det är kris.
Många elbilar har relativt små batterier så det behövs laddas redan efter ett par-tre dagar. Då är en dunkelflaute inte nödvändigtvis slut.
Jag som har ett relativt stort batteri klar mig i fem dagar. Till skillnad från min fru som har ett litet batteri i sin så kan jag dock jobba hemifrån om det krisar, men det är inte normen.
Så nej, effekten blir inte fullt så stor.
Och dessutom, skulle den finnas så hamnar elpriset ändå där uppe eftersom man behöver fortfarande gasturbiner för den elförbrukning som inte bromsar. Det blir färre, men de har samma behov av intäkt ändå.
Det enda realistiska är att använda vattenkraften till detta och då måste andelen vindkraft i systemet minska. Dvs, vi kan öka vindkraften i takt med elbehovet så länge som inte andelen vindkraft under vintern ökar i procent av totala förbrukningen (grovt estimerat). Men något annat måste till också!
Förstår inte din poäng - antar att du menar att det endast är frånvaro av reglerbarhet som skapar systemkostnader.K karlmb skrev:
Så är det naturligtvis inte.
I slutändan blir det ett netto av dessa +|- iaf.
Sen påstår jag inte att det skulle vara lätt att att administrera i praktiken, med den marknad vi har.
Räcker ens det?pacman42 skrev:
De får ju karaktär likt nödreserver - så "någon" lär dessutom få betala dem för att bedriva sin verksamhet utan att producera.
Kan vi då slippa argumenten om att sol och vind inte betalar sina "systemkostnader" framöver?S Snikholt skrev:
Om vi hamnade i det scenariot att vi har typ 85% sol/vind i det europeiska elsystemet och hanterade extrem brist med effektreserv i form av gaskraft så skulle man högs troligt hantera det med en kapacitetsmarknad och inte med spotpriser.S Snikholt skrev:
Det gör att vi får ett konstant påslag på i häraden 10 öre/kWh hela året för alla kWh för att betala investering/underhåll av stillastående gasspets och sen när den faktiskt behövs så blir spotpriset bara marginalkostnaden för gasen. Så typ 150-200 öre. Att hantera det med spot och priser på 30-40 kr/kWh är hål i huvudet och kommer inte accepteras eller vara särskilt praktiskt. Så gör vi inte heller idag med effektreserven, den upphandlas i förväg och slås ut på alla kunder. Då det finns gott om kommersiell spetskraft i europa idag behövs väldigt lite effektreserv men det kommer gradvis ändras.
Den här extrema spetsen skulle bara behövas enstaka procent av tiden.
Ja något sådant kanske, men de där 85% sol/vind i medeltal.... ger väl alldeles enorma ytterligheter.Q qvirre skrev:Om vi hamnade i det scenariot att vi har typ 85% sol/vind i det europeiska elsystemet och hanterade extrem brist med effektreserv i form av gaskraft så skulle man högs troligt hantera det med en kapacitetsmarknad och inte med spotpriser.
Det gör att vi får ett konstant påslag på i häraden 10 öre/kWh hela året för alla kWh för att betala investering/underhåll av stillastående gasspets och sen när den faktiskt behövs så blir spotpriset bara marginalkostnaden för gasen. Så typ 150-200 öre. Att hantera det med spot och priser på 30-40 kr/kWh är hål i huvudet och kommer inte accepteras eller vara särskilt praktiskt. Så gör vi inte heller idag med effektreserven, den upphandlas i förväg och slås ut på alla kunder. Då det finns gott om kommersiell spetskraft i europa idag behövs väldigt lite effektreserv men det kommer gradvis ändras.
Den här extrema spetsen skulle bara behövas enstaka procent av tiden.
Tveksamt om 10 öre räcker, och det blir förmodligen mer än enstaka % drift.
Ingen som hade någon aning om detta?D daVinci skrev:
Eller är det så att producenterna inte orsakar någon kostnad.