813 497 läst ·
22 397 svar
813k läst
22,4k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Om man nu tjänar ganska bra på batterierna så undrar jag ju hur man räknar för att få det till värdelöst.S Snikholt skrev:
(Hoppas att ingen sådan räknar på jobbet).
Jag förstår inte det enormt intressanta med sovjetpratat om att saker skall beslutas av någon överhet efter något tyckande helt utan ekonomisk relevans.
Vad är problemet med att bara låta folk bygga den elproduktion som dom ser som lönsam. Nog klarar väl folk av att inse att det ger det lägsta elpriset.
Jag är övertygad om att de flesta som hänger här är väl insatta i alla problem som kommer med att ha vindkraftverk för nära bebyggelse. Är du verkligen okunnig om fakta i den frågan? Det tror jag inte att du är.D daVinci skrev:
Redigerat:
Ptja, gärna det. Men låt då elproducenterna bära de kostnader de faktiskt orsakar för elsystemet – inte bara skumma grädden och lämna resten till el och nätkunder.D daVinci skrev:
Då behövs inga subventioner.
Grannar är väl ofta problem. Läser man ofta om här i forumet. Folk har de mest mystiska ideer om vad deras grannar får göra och inte.T TommyC skrev:
Men nu finns det ju regler och så länge de följs så har väl detta inte det minsta med saken att göra.
Var samma irrationella hysteri kring 3G master tidigare. Men tror att den gått över. Länge sedan jag hörde något iaf.
Vilka kostnader är det som producenterna orsakar. Just producenterna nu. Inte de konsumenterna orsakar.S Snikholt skrev:
Dvs du kan inte komma dragandes med mismatch mellan produktion och förbrukning för där är konsumenterna lika ansvariga.
Dvs för att dessa skall tas i bruk måste då elpriset ökt upp i säg 3000 öre/kWh.pacman42 skrev:
Och då är frågan om det kommer dit eller ifall någon annan agerar innan dess. Det blir ganska bra lönsamhet på det där.
Några kanske struntar i att ladda bilarna och tar bussen nästa dag istället. Och så blev det lägre än 3000 öre.
Just för att man inte tänker i ekonomiska termer och inte förstår att alla inblandade kan ta initiativ och agera så missar man stora delar av verkligheten.
Jag förstår verkligen inte hur du tänker.D daVinci skrev:Dvs för att dessa skall tas i bruk måste då elpriset ökt upp i säg 3000 öre/kWh.
Och då är frågan om det kommer dit eller ifall någon annan agerar innan dess. Det blir ganska bra lönsamhet på det där.
Några kanske struntar i att ladda bilarna och tar bussen nästa dag istället. Och så blev det lägre än 3000 öre.
Just för att man inte tänker i ekonomiska termer och inte förstår att alla inblandade kan ta initiativ och agera så missar man stora delar av verkligheten.
Och din syn på att folk skall hålla inne elförbrukningen påminner en hel del om det folk inte vill göra med effekttarifferna.
Vilka andra energislag tänker du skall fylla ut innan vå når 30 kr?