K karlmb skrev:
Gasturbiner de få dagar det gäller. Bra också ur beredskapssynpunkt om de sprids ut.
Hur mycket kostar elen i dessa om de bara används ett par veckor per år?

Edit: jag kan svara på det själv. Någonstans runt 15-30 kr/kWh.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:

Ja, kanske. Utslaget på hela året, en piss i Östersjön.

T TommyC skrev:
Att inte vilja ha vindkraft i sin närhet är bara sunt förnuft.
Kan man beskriva något med fakta och logik så gör man det. Går inte det utan det är bara känslostyrt godtycke och då drar folk till med "sunt förnuft".

• Haha
Dilato
  • Laddar…
S Snikholt skrev:
Låter som en värdelös deal, i jämförelse.
Batterierna alltså.
Om man nu tjänar ganska bra på batterierna så undrar jag ju hur man räknar för att få det till värdelöst.

(Hoppas att ingen sådan räknar på jobbet).

Jag förstår inte det enormt intressanta med sovjetpratat om att saker skall beslutas av någon överhet efter något tyckande helt utan ekonomisk relevans.

Vad är problemet med att bara låta folk bygga den elproduktion som dom ser som lönsam. Nog klarar väl folk av att inse att det ger det lägsta elpriset.

D daVinci skrev:
Kan man beskriva något med fakta och logik så gör man det. Går inte det utan det är bara känslostyrt godtycke och då drar folk till med "sunt förnuft".
Jag är övertygad om att de flesta som hänger här är väl insatta i alla problem som kommer med att ha vindkraftverk för nära bebyggelse. Är du verkligen okunnig om fakta i den frågan? Det tror jag inte att du är.

Redigerat:
  • Haha
djac
  • Laddar…
S
D daVinci skrev:
Vad är problemet med att bara låta folk bygga den elproduktion som dom ser som lönsam. Nog klarar väl folk av att inse att det ger det lägsta elpriset.
Ptja, gärna det. Men låt då elproducenterna bära de kostnader de faktiskt orsakar för elsystemet – inte bara skumma grädden och lämna resten till el och nätkunder.

Då behövs inga subventioner.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
S Snikholt skrev:
Ptja, gärna det. Men låt då elproducenterna bära de kostnader de faktiskt orsakar för elsystemet – inte bara skumma grädden och lämna resten till el och nätkunder.

Då behövs inga subventioner.
Hur ska vi värdera kärnkraftens reglerbehov kontra vindkraftens?

T TommyC skrev:
Jag är övertygad om att de flesta som hänger här är väl insatta i alla problem som kommer med att ha vindkraftverk för nära bebyggelse. Är du verkligen okunnig om fakta i den frågan? Det tror jag inte att du är.
Grannar är väl ofta problem. Läser man ofta om här i forumet. Folk har de mest mystiska ideer om vad deras grannar får göra och inte.

Men nu finns det ju regler och så länge de följs så har väl detta inte det minsta med saken att göra.

Var samma irrationella hysteri kring 3G master tidigare. Men tror att den gått över. Länge sedan jag hörde något iaf.

S Snikholt skrev:
Men låt då elproducenterna bära de kostnader de faktiskt orsakar för elsystemet
Vilka kostnader är det som producenterna orsakar. Just producenterna nu. Inte de konsumenterna orsakar.

Dvs du kan inte komma dragandes med mismatch mellan produktion och förbrukning för där är konsumenterna lika ansvariga.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
S
K karlmb skrev:
Hur ska vi värdera kärnkraftens reglerbehov kontra vindkraftens?
Inget av dem är reglerkraft, således hamnar det på minuskontot för båda i det avseendet.

pacman42 pacman42 skrev:

Dvs för att dessa skall tas i bruk måste då elpriset ökt upp i säg 3000 öre/kWh.
Och då är frågan om det kommer dit eller ifall någon annan agerar innan dess. Det blir ganska bra lönsamhet på det där.
Några kanske struntar i att ladda bilarna och tar bussen nästa dag istället. Och så blev det lägre än 3000 öre.

Just för att man inte tänker i ekonomiska termer och inte förstår att alla inblandade kan ta initiativ och agera så missar man stora delar av verkligheten.

S
D daVinci skrev:
Några kanske struntar i att ladda bilarna och tar bussen nästa dag istället. Och så blev det lägre än 3000 öre.
Hur blev priset som sattes dagen innan lägre för att någon tog bussen?

D daVinci skrev:
Dvs för att dessa skall tas i bruk måste då elpriset ökt upp i säg 3000 öre/kWh.
Och då är frågan om det kommer dit eller ifall någon annan agerar innan dess. Det blir ganska bra lönsamhet på det där.

Just för att man inte tänker i ekonomiska termer och inte förstår att alla inblandade kan ta initiativ och agera så missar man stora delar av verkligheten.
Jag förstår verkligen inte hur du tänker.

Och din syn på att folk skall hålla inne elförbrukningen påminner en hel del om det folk inte vill göra med effekttarifferna.

Vilka andra energislag tänker du skall fylla ut innan vå når 30 kr?

S Snikholt skrev:
Hur blev priset som sattes dagen innan lägre för att någon tog bussen?
Elhandlarna har erfarenhet av hur kunderna gör. Och köper inte så mycket. Därför blir det inte 3000 öre.

S
D daVinci skrev:
Elhandlarna har erfarenhet av hur kunderna gör. Och köper inte så mycket. Därför blir det inte 3000 öre.
Max var 10:e kund har timpris gissar jag.
Och oavsett så får det inte sådan påverkan du tror.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.