813 497 läst ·
22 397 svar
813k läst
22,4k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Allvetare
· Västra götaland
· 10 991 inlägg
Jag tycker att det är felformulerat, det man säljer är det man ska få betalt för, är det el så är det elen man betalar för.S Snikholt skrev:
I mina ögon saknas det en, eller flera, prissatta komponenter, där svängmassa kan vara en sådan men likväl reglering, dvs både att kunna öka och minska.
Det är alltså ingen kostnad att vissa "bara" leverera el.
Jo, om de inte kan reglera ner så är det rimligen en kostnad som ngn annan måste betala.D djac skrev:Jag tycker att det är felformulerat, det man säljer är det man ska få betalt för, är det el så är det elen man betalar för.
I mina ögon saknas det en, eller flera, prissatta komponenter, där svängmassa kan vara en sådan men likväl reglering, dvs både att kunna öka och minska.
Det är alltså ingen kostnad att vissa "bara" leverera el.
Nejdå.S Snikholt skrev:
Kärnkraftverket är mycket mycket mer värdelöst som deal.
Tänk alla personalkostnader, kostnader för revisioner, kärnbränsle osv osv, som ska slås ut på bara 100 timmar om året.
Det blir ju ohyggligt dyra kilowattimmar ...
Då är det där enorma batterilagret en lysande affär.
Men nu ska förstås inte detta ordnas med vare sig ett 100GW batterilager eller en kärnreaktor, både är ju en helknasig idé, men kärnreaktorn är faktiskt en tiopotens knasigare.
If you say so...Mikael_L skrev:
Nejdå.
Kärnkraftverket är mycket mycket mer värdelöst som deal.
Tänk alla personalkostnader, kostnader för revisioner, kärnbränsle osv osv, som ska slås ut på bara 100 timmar om året.
Det blir ju ohyggligt dyra kilowattimmar ...
Då är det där enorma batterilagret en lysande affär.
Men nu ska förstås inte detta ordnas med vare sig ett 100GW batterilager eller en kärnreaktor, både är ju en helknasig idé, men kärnreaktorn är faktiskt en tiopotens knasigare.
Och ja jag kan hålla med om att en reaktor med 100 drifttimmar om året vore beyond retarded. Men jag kan inte erinra mig att det låg på bordet.