S
K karlmb skrev:
Själv har inga större problem att flytta förbrukning till lågpristider på vintern. Och då har jag ännu vare sig solceller eller batterier.
Då borde du inte ha några bekymmer med effekttariffer heller, om du har tidstariff.

S Snikholt skrev:
Då borde du inte ha några bekymmer med effekttariffer heller, om du har tidstariff.
Det blir mkt svårare om man kombinerar det med effekttariff eftersom man oftast behöver ta ut max effekt när priset är lågt. Ibland är priset inte lågt när effektariffen är det och vise versa.

S
K karlmb skrev:
Det blir mkt svårare om man kombinerar det med effekttariff eftersom man oftast behöver ta ut max effekt när priset är lågt. Ibland är priset inte lågt när effektariffen är det och vise versa.
Varför är det så viktigt att just elpriset måste vara ”master”?

• Älska
pacman42
  • Laddar…
S Snikholt skrev:
Problemet är att det blir konfliktande prissignaler.

S
K karlmb skrev:
Varför är det ett problem?

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Det är väl bara att bestämma vilken av dem man lyssnar på? Jag har inte haft några problem med det under tiden jag har haft effekttariffer.

• Haha
karlmb
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Det är väl bara att bestämma vilken av dem man lyssnar på? Jag har inte haft några problem med det under tiden jag har haft effekttariffer.
Du menar skita i högt elpris pga effekttariffen är låg? Du är inte ekonom va?

D
S Snikholt skrev:
Alla som bryr sig om landet och dess energiförsörjning har problem, individuellt kan man alltid lösa saker till sin egen favör

• Gilla
jawen och 1 till
  • Laddar…
D
S Snikholt skrev:
Det är väl uppenbart att man ska styra konsumtionen efter produktionen, precis som med allt annat?

Att stimulera ökad konsumtion när produktionen är låg är kanske det dummaste jag hört.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
S
D djac skrev:
Det är väl uppenbart att man ska styra konsumtionen efter produktionen, precis som med allt annat?

Att stimulera ökad konsumtion när produktionen är låg är kanske det dummaste jag hört.
Det där är bara sant om man betraktar överföring av el i distributionsnäten som gratis.

Alla vettiga människor förstår att det finns en ekonomisk balans att förhålla sig till.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
S
K karlmb skrev:
Varför skulle du göra det?

S
E Eje_19 skrev:
Har du nåra siffror på hur användandet av fossila bränslen minskar?
Har det minskat motsvarande 75 reaktorer är det glädjande nyheter! ...

Japp. Spanjorerna behöver många fler batterier, så som kan nyttja solel på nätterna oxo.
För att förtydliga.

Du är alltså för batterier, och mot kärnkraft?

D
S Snikholt skrev:
Det där är bara sant om man betraktar överföring av el i distributionsnäten som gratis.

Alla vettiga människor förstår att det finns en ekonomisk balans att förhålla sig till.
Aha, så nu byts det fot, nu är det ekonomi och inte fysik längre, haha

Tja, ingenting är gratis men att inte använda de nät vi redan finansierat verkar ju dumt, nu stänger vi tramset och låter elen flöda. Om man är intresserad av pengar är det bättre att jobba på att sänka avgifterna, det uppnås inte genom att gubbköra sin förbrukning.

• Gilla
jawen
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Göra av med el till lågt elpris till maxeffekten i snitt per timme är uppnådd. Det fungerade kalasbra för mig.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
S
D djac skrev:
Aha, så nu byts det fot, nu är det ekonomi och inte fysik längre, haha

Tja, ingenting är gratis men att inte använda de nät vi redan finansierat verkar ju dumt, nu stänger vi tramset och låter elen flöda. Om man är intresserad av pengar är det bättre att jobba på att sänka avgifterna, det uppnås inte genom att gubbköra sin förbrukning.
Här byts ingen fot.
Det är din läsförståelse alternativt mitt sätt att uttrycka mig som har brister.

Ingen har påstått att det inte går att bygga ett nät som du önskar.

Men det är inte ekonomiskt försvarbart.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.