804 182 läst ·
22 054 svar
804k läst
22,1k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Produktionen kommer fortsätta, i ännu högre grad, att variera, så vi ska använda så mycket som möjligt vid överskott och hålla igen vid låg produktion, detta ska elnäten användas till.S Snikholt skrev:Du är så dramatisk
Ja, om vi vill dämpa möjligheterna för elnätsägarna att råna oss behöver vi anpassa våra effektuttag om vi vill kunna ladda elbil hemma billigt och leka elproducenter.
(krävs dock lite ändringar i den regulatoriska biten också, som EI måste komma tillrätta med)
Fråga @Pacman om hjälp, du kan minska din belastning på nätet till ganska liten peng utan att det påverkar din livsstil öht. Behövs inte några batterier för det.
Nej, det sammanfaller i princip alltid med elproduktionssituationen, så det är fel.S Snikholt skrev:
Jag har tillräcklig kompetens. Och bränner inte mkt på högpristid. Men om alla gör som jag så blir ju problemet att det blir sammanlagring...S Snikholt skrev:Du är så dramatisk
Ja, om vi vill dämpa möjligheterna för elnätsägarna att råna oss behöver vi anpassa våra effektuttag om vi vill kunna ladda elbil hemma billigt och leka elproducenter.
(krävs dock lite ändringar i den regulatoriska biten också, som EI måste komma tillrätta med)
Fråga @Pacman om hjälp, du kan minska din belastning på nätet till ganska liten peng utan att det påverkar din livsstil öht. Behövs inte några batterier för det.
Det finns ingen annan lösning än att få elnätet att klara detta. Och den stora poängen är att ingen hittills kunnat visa att så inte är fallet.
Anekdoter har jag många åt andra hållet så det kan vi skippa.
Fram med riktig statistik nu som du säger finns nånstans!
Det kan knappast anses vara viktigt för klimatet eller sveriges elnätkunder att dimensionera nätet för att en svenssonvilla ska kunna maximera uteffekt på nätet en solig sommardag kl 12.D djac skrev:
Eller?