S Snikholt skrev:
några sekunder.... det är en evighet i dessa sammanhang.
Några hundra perioder när man har en försumbar avvikelse.

S Snikholt skrev:
Du ville veta hur mycket svängmassa som finns i "växelströmsområdet".
Ja, de elkraftingenjörar som kan uttala sig om nätets styrka baserar sig på bland annat mätdata om rotationsenergi. Och då lär dom känna till hur mycket svängmassa det är i växelströmsområdet.

Eftersom du inte hade koll på det, så kan då du inte höra till de som kan uttala sig om nätets styrka.

Det är bara trivial logik.

D
pacman42 pacman42 skrev:
Jag antar att ni sett att man nu har beslutat sig för Rolls-Royce SMR i Ringhals?

[länk]
Gillar märket men låter dyrt

S
D djac skrev:
Gillar märket men låter dyrt
Bra skit kostar 🙂

• Haha
blackarrow
  • Laddar…
D
S Snikholt skrev:
Bra skit kostar 🙂
Tidöpartiet levererar inför valet, -Rolls till folket! ;)

S
D daVinci skrev:
Ja, de elkraftingenjörar som kan uttala sig om nätets styrka baserar sig på bland annat mätdata om rotationsenergi. Och då lär dom känna till hur mycket svängmassa det är i växelströmsområdet.

Eftersom du inte hade koll på det, så kan då du inte höra till de som kan uttala sig om nätets styrka.

Nej det är riktigt - men du kanske inte känner till att det inte är ett konstant värde.

Det ändras hela tiden beroende på driftläge - dock så finns det beräkningar på min/max värden, och även utfall att analysera i efterhand. Så man kan finna om man söker.

Jag har inte analyserat rådata, men läser man informationen som andra sammanställt så har min-nivåerna minskat med runt 20-25 GWs

S
D daVinci skrev:
När du svarar så här så dör min lust att fortsätta diskussionen helt….

Vad menar du egentligen?

• Gilla
jawen
  • Laddar…
S Snikholt skrev:
//bakgrunden till det hela var att någon påstod att det inte spelade någon roll var man placerar eventuell svängmassa i nätet. Vilket naturligtvis inte stämmer, vid felfall är det viktigt var den är placerad.
Det rör sig då om den skribentens sk frekvenssvängmassa. Den kan man säkert placera var som helst, när man hamnar tillnaks i verkligheyen är det däremot mycket viktigt var den sätts in. I den förlegade tekniken är det ju helt utan några åtgärder precis där även aktiva effekten produceras och i lagom proportion sett till effekten på produktionsplatsen. Har man möjlighet att bli av mef effekten dvs ett välavvägt starkt nät med rätt tryckpunkter sköter sig allt själv vad gäller inertian.

Detta och det mesta annat som är bra att grovt känna till går tyvärr inte fram och hem hos Lennart från P kanske tankarna ligger för mycket på Trabantnivå särskilt de licenstillverkade i NK.

• Gilla
hjalmar17 och 1 till
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Följande bild tycker jag kan användas som förklaringsmodell för hur generatorerna sitter ihop, varför de snurrar synkront med samma varvtal(frekvens).

Om man tänker sig drivremmar något elastiska så kan man tillåta lite olika vinkel (vinkeldifferanserna skapar en kraft i remmen, en spänning" som hamnar över ledningsinpedabsen och generatorvinkeln som styr möjligt effektuttag). Här blir det snabbt för komplext 😇 för ett litet inlägg på ett forum...

Axeln kan motsvara stamnätet som också tål lite vinkelavvikelse (jfr torsionsaxel).

[bild]

Bromsas en roterande maskin hjälper alla andra till. Alla surrar med samma varvtal (något förenklat, jfr frekvensen på elnätet här).
En lokal generator kan inte köra med en annan frekvens än övriga.

De roterande massorna är inte lika stora och kan ändra (vinkel)hastighet olika fort, har olika tröghet. Det kan uppstå svängningar där energi flyter genom nätet mellan de roterande massorna.

Frekvensändringar på några 10- tal milihertz eller vinkeländringar på några grader är mest ett tecken på att det händer saker med produktion och belastning, men är lätt att mäta.
Det är ju något förhoppningsvis de flesta kan ta till sig om man är intresserad. Men samtidigt blir det snabbt fel med att dra såna analogier gör långt slltså dummas frågan ner lite. Bättre att angripa det fortfarande enkelt men matematiskt med de huvudsakliga parametrarna rätt på plats som skiljer. Då är man mer på rätt spår om man vill gå djupare och mer korrekt i någon fråga som ansluter och dyker upp.

S Snikholt skrev:
Jaha, det måste jag ha missat...
Det har byggts mer kablar och ledningar - det är korrekt.

Men jag tror inte att du hittar någon elkraftingenjör som skulle säga att vi har ett starkare nät idag jämfört med för 10 år sedan i Sverige.
Jo då. Det ar tex installerats en massa mät och reglerutrustning som kan användas för att bättre kontrollera hur det faktiskt ser ut ute i näten, helt automagiskt i många fall.
De smarta elmätarna är bara en del i detta.

GK100 GK100 skrev:
Det är ju något förhoppningsvis de flesta kan ta till sig om man är intresserad. Men samtidigt blir det snabbt fel med att dra såna analogier gör långt slltså dummas frågan ner lite. Bättre att angripa det fortfarande enkelt men matematiskt med de huvudsakliga parametrarna rätt på plats som skiljer. Då är man mer på rätt spår om man vill gå djupare och mer korrekt i någon fråga som ansluter och dyker upp.
Kanske är det så att man måste ha kunskapen för att förstå analogin.
Alla kanske inte ens inser vad som händer mekaniskt vid stora plötsliga lastförändringar i bilden.

Jag tänkte att min bild skulle få slut på diskussionen om alla synkronmaskiner/generatorer håller samma frekvens.
Jag misstog mig.
Sitter de hopkopplade mekaniskt eller elektriskt med det roterande fältet från trefassystemet, så måste de hålla samma varvtal och samma frekvens, men ser man inte det synkront roterande fältet framför sig ser man kanske inte heller den elektriska kopplingen genom 3-fas nätet.

Ska man förstå det här behöver man väl helst några års studier på högskola.
Så förklaringsvägen via Matte, ellära, Elmaskiner och lite krafttransmission kanske blir lång för en forumtråd…

Ser man inte elegansen i trefassystemet med roterande fält, den konstanta effekten trots växelström, motorer med konstant vinkelmoment.
Ja, då saknar man väl en dimension i livet. 😀

Det är väl okay att tycka HVAC luftledningar är gammal teknik eller att koka vatten för att driva turbiner med ånga för att producera elenergi med tunga klumpiga synkrongeneratorer.
Om vi nu skulle få fart på den oändliga och miljövänliga energikällan fusionen, så kommer vi förmodligen ändå fortsätta koka vatten och driva turbiner/synkrongeneratorer.
Det är inte enda sättet, men det är ett ganska bra och ganska effektivt sätt, tros allt.

• Gilla
hjalmar17
  • Laddar…
S Snikholt skrev:
Jaha, det måste jag ha missat...
Det har byggts mer kablar och ledningar - det är korrekt.

Men jag tror inte att du hittar någon elkraftingenjör som skulle säga att vi har ett starkare nät idag jämfört med för 10 år sedan i Sverige.
Vad menar de som använder begreppet ”starkare elnät”?
Är produktionen inräknad så det syftar på par vi kan plocka ut?

Om elnätet fortfarande är dåligt anpassat för den produktion vi har spelar det väl mindre roll om själva nätet faktiskt blivit starkare?

D daVinci skrev:

Kan du beskriva hur elkraftingenjörerna mäter rotationsenergi?
D daVinci skrev:
Kör du lyckas köra en synkrongenerator +50mHz i låt säga 250 perioder så har du tex ett snabbstopp på ett kärnkraftverk eftersom generatorn kopplats bort från nätet.

• Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
S
blackarrow blackarrow skrev:
Vad menar de som använder begreppet ”starkare elnät”?
Är produktionen inräknad så det syftar på par vi kan plocka ut?
"Starkt nät" har, i alla fall historiskt haft lite olika betydelse beroende på var man är i nätet och jobbar.
Men i denna tråd, där vi pratar om Sveriges elproduktion och kopplingen till att hålla frekvensen så är det svängmassa och kortslutningseffekt och överföringskapacitet som är det primära.
Vi har haft (och har fortfarande) ett urstarkt nät i Sverige i det avseendet, även om det har blivit svagare. Så kalalde flaskhalsar har uppstått på grund av att vi avvecklat synkron baskraft i söder.

Därför har "starkt nät" ofta en helt annan betydelse när vi kommer till lokalnäten. Där kapacitet på trafos, och närheten och förbindelse till dem har varit det primära i begreppet. Installatören i slutändan, begär förimpedans från nätbolagen och dimensionerar sin anläggnign därefter...

Det är precis just det som "framtidens elnät" måste hantera - på lägre nivåer har man tidigare kunnat betrakta överliggande nät som en urstark konstant, med väl kända flöden.

Lokalnätsplanerare hade det mycket enklare då - nätbolagen på lokalnivå kämpar idag en hel del med hur de ska kunna fortsätta upprätthålla den spänningskvalité de måste leverera till oss kunder när "nätet" inte beter sig som det tidigare har gjort. Och kostnaderna för det är stora.

Det är mot bakgrund av detta som jag mal på om att jag inte är övertygad om att "framtidens elnät" varken blir bättre eller billigare för oss...

Lite hoprafsat detta inlägg, och det har säkert smygit sig in saker som går att angripa på ett eller annat vis.

• Gilla
  • Älska
hjalmar17 och 4 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Jo då. Det ar tex installerats en massa mät och reglerutrustning som kan användas för att bättre kontrollera hur det faktiskt ser ut ute i näten, helt automagiskt i många fall.
De smarta elmätarna är bara en del i detta.
Den smarta elmätaren tillför i princip ingenting för att hantera den aspekten. De mätpunkter man redan har i näten är de som kommer att användas.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.