blackarrow blackarrow skrev:
Kan du beskriva hur elkraftingenjörerna mäter rotationsenergi?
Hur dom gör är det omöjligt för mig att svara på.
Jag kan bara luta mig mot att snikholt säger att dom gör det. Varför frågar du inte snikholt? Nog borde du väl inse att det är han om någon som kan svara. Hur tänkte du när du frågade mig?

Kör du lyckas köra en synkrongenerator +50mHz i låt säga 250 perioder så har du tex ett snabbstopp på ett kärnkraftverk eftersom generatorn kopplats bort från nätet.
Är du säker på det?
För när jag tittar hos kontrollrummet är det större avvikelser som ser ut att pågå i någon minut iaf. Dvs större avvikelser och mer än 5 sek.

Är det som du säger borde väl de 3 reaktorer som inte är i dunkelflaute ha stannat. Eller har jag missuppfattat något? Isf vad?

D daVinci skrev:
Jag kan bara luta mig mot att snikholt säger att dom gör det. Varför frågar du inte snikholt? Nog borde du väl inse att det är han om någon som kan svara. Hur tänkte du när du frågade mig?

Är du säker på det?
För när jag tittar hos kontrollrummet är det större avvikelser som ser ut att pågå i någon minut iaf. Dvs större avvikelser och mer än 5 sek.

Är det som du säger borde väl de 3 reaktorer som inte är i dunkelflaute ha stannat. Eller har jag missuppfattat något? Isf vad?
Du kan söka på urfasfallsskydd det är brister i dina kunskaper som gör att du går snett i resonemangen och gör vettig diskussion närmast omöjlig.

• Gilla
jawen och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Den smarta elmätaren tillför i princip ingenting för att hantera den aspekten. De mätpunkter man redan har i näten är de som kommer att användas.
Tja, när det gäller de fruktade problemen med spänningsfall/språng så lär väl bara fasadmätarna ge den info som behövs.

S
K karlmb skrev:
Tja, när det gäller de fruktade problemen med spänningsfall/språng så lär väl bara fasadmätarna ge den info som behövs.
För vad?

S Snikholt skrev:
För vad?
För att mäta spänning o ström på de olika faserna...

K karlmb skrev:
För att mäta spänning o ström på de olika faserna...
Så som jag gör nu;

• Screenshot_20260616_132030_Home Assistant.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K karlmb skrev:
Men de används inte i realtid till detta.

GK100 GK100 skrev:
Du kan söka på urfasfallsskydd det är brister i dina kunskaper som gör att du går snett i resonemangen och gör vettig diskussion närmast omöjlig.
Fast du lyckas ju aldrig hitta något fel från min sida. Du bara hittar på att jag gör fel.

Sedan gör du fel här. Vi får se om du förstår när jag förklarar för dig.

Du skriver detta till mig, fast det var skribenten blackarrow frågade om hur man gjorde. Så det är till blackarrow du skall svara med din information. Kan du bekräfta att du förstått.

D daVinci skrev:
Jag behöver inte fråga snikholt.
Förstår du inte att jag frågade dig för att roa mig?

Du kunde räddat ditt spörsmål med att du inte menade så stora frekvensändringar som 50mHz.

Jag skulle föreslå att du mäter svängmassan med en våg och tumstock innan du monterar turbin och synkrongenerator. 😀
Efteråt är det svårt att mäta.

Systemets svängmassa eller tröghet kan beräknas utifrån frekvensändringen de första typ 100ms eller iaf innan andra stödtjänster träder in, om effekten för störningen är känd (eg energin).

D daVinci skrev:
Är du säker på det?
För när jag tittar hos kontrollrummet är det större avvikelser som ser ut att pågå i någon minut iaf. Dvs större avvikelser och mer än 5 sek
Det kan ju vara fullt normala avvikelser pga elhandeln som sker kvartsvis (förr timvis).
Rampas inte produktionen ner eller upp snällt och samordnat blir det ju störningar i balansen mellan produktion och konsumtion, även om handeln i kWh för tidsperioden är rätt.
D daVinci skrev:
Det är så mycket du forfarande inte förstått.

Har du förstått varför du inte kan sälja fransk svängmassa i Sverige för svenska nätet (börshandlad då förstås)?
Du har ju tidigare hänvisat till att fransk kärnkraft borde räcka för att stabilisera frekvensen i Sverige). Du kan minska ner scoopet till de svenska elområdena.

pacman42 pacman42 skrev:
Men de används inte i realtid till detta.
Men det borde ju gå enkelt att införa om nytta finns.

Jag behöver inte fråga snikholt.
Förstår du inte att jag frågade dig för att roa mig?
Du är en illvillig människa med andra ord.

(Här kan man vänta sig att GK100 tar sig an blackarrow för diskussionsförstörande aktiviteter. Kommer GK100 göra om GK100 är konsekvent).

Du kunde räddat ditt spörsmål med att du inte menade så stora frekvensändringar som 50mHz.
Varför skulle jag säga det?? Det har jag ingen grund för.

Jag skulle föreslå att du mäter svängmassan med en våg och tumstock innan du monterar turbin och synkrongenerator. 😀
Får väl bokföra att det är så du gör.
Hoppas det är ok att jag citerar dig på det sedan.
(En del andra lär nog undra hur du mäter upp varvtalen med våg och tumstock).

Efteråt är det svårt att mäta.
Kanske är därför som snikholt duckar då.
Men andra har svarat på hur mycket det rör sig om.

(Dock var ju frågan hur elektroingenjörerna mäter upp det).

Det kan ju vara fullt normala avvikelser pga elhandeln som sker kvartsvis (förr timvis).
Rampas inte produktionen ner eller upp snällt och samordnat blir det ju störningar i balansen mellan produktion och konsumtion, även om handeln i kWh för tidsperioden är rätt.
Det må vara, men nu var ju frågan varför de 3 kärnreaktorer som är igång inte snabbstoppade när Kontrollrummet redovisar avvikelser som är större än det kriterium du angav.

Det är obesvarat av dig. Och det är det som är den stora frågan.

Det är så mycket du forfarande inte förstått.
En sak jag inte förstår är varför de 3 kärnreaktorer som är igång inte snabbstoppade när Kontrollrummet redovisar avvikelser som är större än det kriterium du angav.

Det är obesvarat av dig.

Har du förstått varför du inte kan sälja fransk svängmassa i Sverige för svenska nätet (börshandlad då förstås)?
Växelströmsområdet omfattar inte Frankrike.

Varför byter du ämne istället för att svara på frågan.

EDIT
Idag 17:15 var man mer än 50 mHz över 50 Hz i mer än en minut. Blir många perioder det där.

Redigerat:
K karlmb skrev:
Men det borde ju gå enkelt att införa om nytta finns.
Nej, de är bara dimensionerade för avläsning var 10:e sekund. Inte tillräckligt ofta.

Bråka inte om frekvenserna, pojkar. Produktionen är bättre än någonsin - läs trådens rubrik. Häromdagen kostade det 1 öre, nu 94 enligt Ellevios applikation. Jag bryr mig inte ity jag har fast på 72.

Emellertid kommer vår diskussion in på den framtida elförsörjningen, och där ser det inte så bra ut. Universalgeniet från Vinci säger att det är sol-vind + lagring andra tror på stora saker; vi ska koka vatten och driva ofantliga turbiner. Min åsikt/ståndpunkt/gissning/förslag/fördom är kloka killar (som TS) ska sköta detta och att politiker ska hålla sig borta. Dels kan de inte frågorna, dels sitter de mycket korta perioder.

Jag kan tänka mig att betala en peng för att slippa ha solceller på mina tak och batterier i källaren. Men som jag alltid framhåller: Det är industrins behov som faktiskt kommer först. Sabotera inte en av Sveriges främsta konkurrensfördelar med att plottra sönder elsystemet.

• Gilla
jawen och 2 till
  • Laddar…
H hovapettson skrev:
Bråka inte om frekvenserna, pojkar. Produktionen är bättre än någonsin - läs trådens rubrik. Häromdagen kostade det 1 öre, nu 94 enligt Ellevios applikation. Jag bryr mig inte ity jag har fast på 72.
Försök inte förringa frekvensen. Nu får du halva forumet på dig.

H hovapettson skrev:
Emellertid kommer vår diskussion in på den framtida elförsörjningen, och där ser det inte så bra ut. Universalgeniet från Vinci säger att det är sol-vind + lagring
Tja, jag bara konstaterar vad som är billigast och var priserosionen sker. Så det rä vad som kommer gälle för världen som helhet.
I vår nordliga avkrok är det snarare vind kraft och batterier som kommer dominera. Om man nu kommer gå efter kostnad. Staten kan ju lägga krokben för det marknadsmässiga rationella.

Sedan finns ju geotermisk kraft som en joker. Den skulle eventuellt kunna ta en hygglig marknadasandel.

Fusion hoppas en del på. Jag bara inte ser hur det kan bli billigt.

H hovapettson skrev:
andra tror på stora saker; vi ska koka vatten och driva ofantliga turbiner.
Det kan man göra om man har tillräckligt billigt bränsle.

H hovapettson skrev:
Min åsikt/ståndpunkt/gissning/förslag/fördom är kloka killar (som TS) ska sköta detta och att politiker ska hålla sig borta. Dels kan de inte frågorna, dels sitter de mycket korta perioder.
Helst bör det offentliga minska ned till ingenting. Det ligger dock långt borta.

H hovapettson skrev:
Jag kan tänka mig att betala en peng för att slippa ha solceller på mina tak och batterier i källaren.
Förhoppningsvis skall du väl slippa betala för det.

H hovapettson skrev:
Men som jag alltid framhåller: Det är industrins behov som faktiskt kommer först. Sabotera inte en av Sveriges främsta konkurrensfördelar med att plottra sönder elsystemet.
Näringslivets betalvilja skulle jag säga.
Tar man bara bort skatter och låter prisbildningen vara fri (och däri ingår lönebildningen) så kommer tillväxten bli optimal.

• Gilla
hovapettson
  • Laddar…
S
D daVinci skrev:
EDIT
Idag 17:15 var man mer än 50 mHz över 50 Hz i mer än en minut. Blir många perioder det där.
Vet knappt vad du pratar om längre, det är så mycket svammel.

Du tittar på synkronområdets frekvens eller vad, och att den vandrat 50mHz under minuter? Jag uppfattade inte att det var vad vi talade om.

Det är inget felfall, utan den normala matchningen konsumtion/produktion.
Sker hela tiden ordnat och kontrollerat.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.